Ivo Lukačovič byl v Čechách jedním z prvních, který začal upozorňovat na problematičnost tohoto přístupu a vysvětloval, že základní ekonomické poučky platí i pro firmy Nové ekonomiky a je tedy nezbytné, aby se přinejmenším dokázaly samy uživit bez soustavného přílivu peněz od investorů. Smyslem těchto prohlášení však bylo do značné míry budování vlastního image.
To se potvrdilo také minulý týden, kdy Seznam z čistého nebe vydal tiskovou zprávu o tom, že se Ivo Lukačovič vzdává všech manažerských odměn až do doby, kdy bude Seznam opět v zisku. Seznam totiž vloni skončil v mírné ztrátě, která byla způsobena investováním části peněz získaných od Spraye do vybavení a technologie. Na tom není nic divného, ostatní portály na tom podle mého odhadu byly podstatně hůře; přesně se to bohužel nedá říci, protože Atlas ani Centrum své výsledky nezveřejňují.
Lukačovičovo prohlášení však působí poněkud nepatřičně: jak v krátkých zprávách na Lupě správně poznamenal Mirek Zeman, podobná gesta volí management v okamžiku, kdy chce demonstrovat svou víru v úspěch projektu a přilákat investory. To však není tento případ: Seznam nyní investory nepotřebuje a doposud ani nikdo nepochyboval o finančním zdraví. Podobně laděná tisková zpráva proto může maximálně vyvolat spekulace o tom, jak moc je to se Seznamem nahnuté, což jistě nebylo záměrem.
Hozenou rukavici však obratem zvedl konkurenční Atlas, který neváhal a zveřejnil následující výzvu:
Ivo Lukačovič, šéf internetového portálu Seznam, se vzdal manažerských odměn a svého platu do doby, než bude jeho společnost zisková. Tento bezprecedentní krok způsobil ve vedení portálu MSN.ATLAS těžký šok.
„Vzhledem k tomu, s jakou dynamikou rozvíjíme náš portál, je velmi pravděpodobné, že Ivo zemře hlady,“ vyjádřil se nejmenovaný člen managementu Atlasu. V rámci udržení zdravého konkurečního prostředí se proto Atlas rozhodl uspořádat sbírku na záchranu života Iva Lukačoviče.
K tomuto rozhodnutí však nevedly management Atlasu pouze důvody humanitární, ale i zištné. „Zpráva, že český Bill Gates musí kvůli nejnutnější obživě prohrabávat popelnice, by těžce poškodila portálový bussines ve střední Evropě,“ podotýká k tomu nejmenovaný člen managementu Atlasu.
Své příspěvky na záchranu Iva Lukačoviče zasílejte na konto číslo 355 374 001, kód banky 2400, variabilní symbol 2. Všechny takto získané prostředky budou přeposílány na firemní konto Seznamu či osobní účet Iva Lukačoviče.
Možná vás bude zajímat, komu patří konto, jehož číslo je ve výzvě uvedeno. Podle informací z Atlasu jde o firemní účet této společnosti, nicméně všechny došlé příspěvky budou rozpoznány podle variabilního symbolu a do posledního haléře předány do Seznamu. Tentýž osud čeká výtěžek sbírky, kterou zaměstnanci Atlasu uspořádali přímo mezi sebou, a nejpozději v pátek by jej rádi předali přímo Lukačovičovi. Pikantní je přitom skutečnost, že podle zákona je pro uspořádání veřejné sbírky nezbytné povolení Ministerstva financí ČR – to Atlas pochopitelně nemá, takže se zřejmě vystavuje možnému postihu. Není však příliš pravděpodobné, že by k němu skutečně došlo.
Výsledkem je tedy opravdu povedená taškařice, kterou bychom si jen těžko dokázali představit v jiné oblasti podnikání; Internet má zkrátka stále svá „špecifiká“. A co si o tom myslí sám Ivo Lukačovič? „Jsem rád, že něco takového dělá zrovna firma, která již několik měsíců nezveřejňuje ani čísla o své návštěvnosti, natož pak nějaké finanční výsledky.“ Něco na tom je.