Hlavní navigace

Atlas: Slunce českého Internetu?

Mirek Zeman

Titulek by jistě mohl znít i "Microsoft odchází z MSN.Atlas", to by ovšem nebylo nikterak objevné, protože články na toto téma jste si mohli přečíst už i na Lupě. Zajímavější však bude sledovat, zda slunce, které vystřídalo v logu Atlasu pestrobarevného motýla sítě MSN, bude bez Microsoftu vycházet nebo zapadat.

Včera oficiálně došlo k tomu, o čem se na českém Internetu neoficiálně hovoří již několik měsíců – pestrobarevný motýl MSN, mezinárodní sítě portálů společnosti Microsoft (dále jen MS), zatřepotal křídly a odletěl. Spekulace (viz Microsoft zřejmě odejde z MSN.Atlas) uzavřela společná tisková zpráva, ve které stojí, že: „Z důvodu odlišné teritoriální strategie se společnosti Atlas.cz, a.s., a Microsoft, s.r.o., dohodly k 1. říjnu 2001 na ukončení marketingové spolupráce při provozu portálu MSN.Atlas.“ V řadě předchozích materiálů nejen na Lupě byla již většina skutečností řečena, takže se nejedná o žádné mimořádné překvapení – nic závažného se neudálo, jen motýl MSN byl nahrazen vycházejícím (či zapadajícím?) sluncem. Pro posouzení důsledků je třeba znát příčiny rozchodu – nabízím hned dvě verze.

[spekulace]
První říká, že MS byl zainteresován především ve službách pro malé a střední podniky, od kterých si sliboval peníze a fakt, že se zákazníci naučí „chodit“ na služby MS. Proč by se jinak angažoval v projektu, z jehož případného rozvoje by neměl inkasovat ani korunu? Spolupráce mezi Atlasem a MS byla postavena na jakési „gentleman's a­greement“ a převedení vzájemného vztahu na komerční bázi v zásadě znamená, že nepřinesla kýžené výsledky, což dokládá i tisková zprává: „Uvolněné zdroje budou využity pro spolupráci na vývoji a uvádění placených internetových služeb v České republice. (…) U dalších projektů se technologický vývoj zaměří především na podporu technologií s označením .NET. Následovat bude uvedení nové generace placených služeb postavených na technologii Hailstorm.“

Druhá říká, že MS má s Atlasem velmi úzké personální vazby (někteří lidé z Atlasu pracovali v MS a naopak), což MS vedlo k tomu, že propůjčoval Atlasu logo sítě MSN a podporoval projekt marketingově a technologicky, a Atlas obratem uváděl logo sítě MSN v obecné povědomí. Nadnárodní ústředí sice rozhodlo spolupráci ukončit, české pobočce se ovšem do budování portálu příliš nechce, proto nadále hodlá spolupracovat s konkurenčním (!) Atlasem, což dokládá i tisková zpráva: „Uvolněné zdroje budou využity pro spolupráci na vývoji a uvádění placených internetových služeb v České republice. (…) U dalších projektů se technologický vývoj zaměří především na podporu technologií s označením .NET. Následovat bude uvedení nové generace placených služeb postavených na technologii Hailstorm.“
[/spekulace]

UX17

Ať už je pravděpodobná jakákoli z obou verzí, důsledky pro Atlas nebudou ekonomické (nepočítám-li případný nákup technologií), ale marketingové. Na doménu msn.atlas.cz jste byli přesměrováni po použití freemailové služby Hotmail a stejná adresa byla zanesena i v prohlížeči Internet Explorer (s výjimkou jeho poslední verze, která směřuje na msn.cz). Pavel Sodomka sice tvrdí, že počet lidí přicházejících z domény msn.cz je minimální, nicméně pokud jste včera skrze tuto adresu – která bude do uvedení WXP beze změn – na Atlas zavítali, nalezli jste okno z dotazem, zda chcete www.atlas.cz nastavit jako domovskou stránku. Krok zpět bude pro Atlas znamenat i změna značky, která automaticky vyvolává v řadě běžných lidí pochybnosti – proč by MS odcházel z úspěšného projektu?

Osobně se rovněž domnívám, že ztráta prohlížeče jako marketingového nástroje je mnohem větší problém, než je Atlas ochoten připustit. Internet Explorer 6.0 (směřující na msn.cz) není zatím příliš rozšířen, tj. požadavky na doménu msn.cz budou stoupat úměrně s úrovní jeho penetrace (a uvedením WXP na český trh) – v současné době navíc už s Internetem začínají pouze běžní uživatelé, kteří klidně msn.cz budou požívat, stejně jako mnoho žen používá Startpage – čtou „drůbeží“ časopisy vydavatelství Mona a Atlas, Centrum či Seznam neznají. Pavel Sodomka sice tvrdí, že Atlas je zaměřen především na pokročilé uživale, kteří jsou zajímavější inzertní skupinou, otázkou ovšem zůstává, zda budou zadavatelé reklamy tento jemný rozdíl s to rozlišit. Podle mého nikoli.

Anketa

Slunce v logu Atlasu:

Našli jste v článku chybu?