Hlavní navigace

Audit serverů, aneb učíme se sčítat jablka a hrušky

Patrick Zandl 30. 11. 2000

Minulý týden jsem sledoval výměnu názorů mezi portálníky, kdy si Lukačovič s Bláhou a Bajerem vyměňoval názory nejen na poslední setkání, ale na korektnost práce všeobecně. Spor se týkal především sčítání jablek a hrušek, tedy auditování všech služeb a částí portálů pod jednou střechou a následného kejklování s čísly.

Je to jednoduché – každý portál (v tomto případě uvažuji jen Atlas, Centrum a Seznam) má množství služeb, z nichž některé jsou podstatně úspěšnější než služby konkurenta. Pokud tedy portál chce docílit zajímavých výsledků v auditu, nezbývá mu, než si nechat čísla sčítat, aby měl opticky širší ramena. Jinak by se mohl stát terčem uštěpačných poznámek, že je vidět, že jeho freemail nebo naopak vyhledávání stojí za starou bačkoru. V neposlední řadě by se také mohl stát objektem dotěrných otázek investora, což by bylo ještě nepříjemnější.

Ivo Lukačovič tvrdí, že do portálu by se neměly počítat výsledky webhostingu zdarma, ani chatu vyjma titulní stránky. Když odmyslím od způsobu, jímž toto tvrzení podkládal (na té schůzce v iAuditu jsem nebyl), má v zásadě pravdu – ani chat, ani freeweb do výsledku portálu moc nepatří. Pravdu mají ale také pánové z Centra a Atlasu: jak rozlišovat, co do výsledku portálu patří a co nepatří? Jak tu hranici poznat a jak si nyní nemoci myslet, že proti zařazení freewebu a chatu protestuje Seznam jen proto, že ani jedno dost navštěvované nemá či nemá vůbec?

Otevřel jsem si relevantní literaturu o tom, kterak sčítati jablka a hrušky (učebnici matematiky pro pátý ročník základní školy). Klasický příklad: součet jedné poloviny a dvou čtvrtin není, jak by se mnozí po studiu auditu internetových serverů mohli domnívat, tři šestiny, a ačkoliv je pravda, že se v absolutních číslech tento výsledek od výsledku správného příliš neliší, v procentuálním vyjádření je to něco okolo 100 procent.

Závěr, který matematici prosazují už nějaký ten pátek, zní „převedení na společného jmenovatele“.

Jak by to mohlo vypadat v auditu? Společných jmenovatelů na Internetu mnoho není, ale jeden se přeci s úspěchem používá. Jmenuje se peníze.

Poměřovat výsledky portálů podle jejich finančních příjmů je ale stejně ošidné jako servery auditovat. Výborným příkladem je nejmenovaný španělský knihkupec, který proto, aby dosáhl vedoucího postavení na trhu v online prodeji, započítával všechny knihy do knih prodaných přes Internet. Když se na to přišlo, tak tvrdil, že jeho software funguje na počítačové síti a nerozlišuje, zda je to Internet nebo intranet, na což se asi nedá nic spisovného odpovědět. Navíc narozdíl od zahraničí nejsou akciové společnosti u nás nuceny výsledky zveřejňovat.

Jak tedy servery nejlépe poměřovat? Když jsem o tom přemýšlel, vylučovací metodou jsem dospěl k možnosti auditovat je podle reklamních balíků, které servery nabízejí.

Proč tak? Protože když se podíváte na reklamní balíky, které jednotlivé servery nabízejí, všimnete si, že vždy odpovídají službám, nikoliv představám o portálové válce. Je to jednoduché – reklamní agentury se nenechají oblbovat a pokus napařit jim za stejnou cenu prostor na titulní stránce portálu a spodní pruh ve freeweb stránkách je předem odsouzen k nezdaru. Všechny portály velmi striktně reklamní pozice odlišují a například ceník Atlasu je najednou schopen rozdělit to, co se v auditu normálně nerozděluje a co pánové z Atlasu považují za nedělitelné. Peněžní tlak vykonávaný přes reklamu je najednou všechny schopen poučit o tom, jak se jednotlivé služby oddělují.

Tlak na čistotu auditu by v tom případě vykonávali ti nejpovolanější: reklamní agentury. Pokud by reklamní agentury byly schopny skousnout skutečnost, že titulní strana portálu je počítána do reklamního i auditovaného balíku dohromady s pozicí na freewebu nebo chatu, jsem si jist, že neexistuje jediný důvod, proč by i takto nemusely být služby dohromady auditovány. Po pravdě řečeno si ale živě umím představit nadšení, s nímž by se tento postup portálů u reklamek setkal.

Pětice reklamních agentur, která reálně funguje, je dostatečným zdrojem peněz na to, aby se serverům nelíbilo zablokování penězovodou v případě, když budou jako reklamní pozice sčítat nesmyslné prostory.

Tak co myslíte, je to řešení?

Našli jste v článku chybu?

4. 12. 2000 13:26

Daniel Drazan (neregistrovaný)
Ahoj Patriku!

Nejprve si dovolim kratkou citaci z tveho clanku:"Je to jednoduché - reklamní agentury se nenechají oblbovat a pokus napařit jim za stejnou cenu prostor na titulní stránce portálu a spodní pruh ve freeweb stránkách je předem odsouzen k nezdaru. Všechny portály velmi striktně reklamní pozice odlišují ...."

Nevim jak zrovna ty, jako majitel Mobil serveru, muzes takovou vec tvrdit, kdyz tento postup zcela bezne na Mobil.cz uplatnujete. Dokonce jdete jeste dal a reklamu…



1. 12. 2000 2:12

Ondřej Fryc (neregistrovaný)
Já bych řekl, že někteří to četli :-)

Nesouhlasím s navrhovaným řešením, protože mediální agentury si to možná ohlídají, ale co přímí klienti? Těch bude vždy hodně a nemusí tomu až tak rozumět, takže pak klidně zbaští portálu pohádku o tom, kolik mají "návštěv".

Mě jako zadavatele reklamy tyhlety spory opravdu neskutečně unavují a myslím, že by TNS měl jednoznačně zavést kategorie do auditů. Prostě počet hostů na titulní stránce, počet hostů na můjweb, počet hostů na stránce kam …



120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!