Aukce kmitočtů: Přihlásilo se 5 firem, PPF se nezúčastní a Telefónica podala žalobu [AKTUALIZOVÁNO]

V poslední den, kdy zájemci mohli podávat přihlášky do aukce na nové mobilní kmitočty, přicházejí zprávy, které její průběh a výsledek mohou výrazně ovlivnit.

  • 12:05 – přidán první odstavec s informacemi o počtu přihlášených zájemců
  • 12:30, 12:45  - přidány další podrobnosti o přihlášených firmách
  • 15:20 – doplněno vyjádření ČTÚ k žalobě Telefónicy na konci článku
  • 16:00 – přidána informace o KKCG ve 4. odstavci

Český telekomunikační úřad dnes po uzávěrce přihlášek v 12:00 oznámil, že se do aukce na nové mobilní kmitočty přihlásilo celkem pět zájemců. Kromě tří stávajících operátorů jde podle ČTÚ o společnosti Revolution Mobile, a.s., a TASCIANE, a.s.

Firma Revolution Mobile vznikla přejmenováním společnosti PPF Mobile Services a.s. - tedy té, jejímž prostřednictvím se původně chtěla aukce zúčastnit skupina PPF. Ta nakonec z aukce vycouvala (podrobnosti níže) a před několika dny firmu podle svého prohlášení prodala jejímu řediteli Tomáši Budníkovi – ten je dnes jejím jediným akcionářem.

Stoprocentním majitelem druhého zájemce, akciové společnosti TASCIANE (zapsané do obchodního rejstříku 14. srpna 2013), je společnost CRYSTAL RIVER, s.r.o. V té podle rejstříku drží 90% podíl firma SMART Office & Companies, s.r.o. a tu opět z 90 % ovládá poradenská firma APOGEO Group, SE. Všechny výše jmenované společnosti mají sídlo na stejné adrese – v office centru na pražském Žižkově, kde společnost SMART Office & Companies, s.r.o. mimo jiné nabízí vytvoření tzv. virtuální kanceláře. 

Za firmou TASCAINE podle serveru iDNES.cz ve skutečnosti stojí investiční skupina KKCG podnikatele Karla Komárka, která ovládá například Sazku nebo CK Fischer, provozuje linku 1188 (koupila ji v roce 2012 od Telefónicy), ale podniká například i v oblasti těžby ropy a zemního plynu.

„Obálky s přihláškami do aukce se budou otevírat za účasti notáře, zástupců operátorů a členů výběrové komise v úterý 1. října 2013 od 9:00 hodin v sídle ČTÚ. Komise zkontroluje splnění formálních náležitostí, případně může vyzvat k opravě či doplnění předložených informací. ČTÚ předpokládá, že vlastní proces elektronické aukce začne 11. listopadu 2013,“ popsal úřad další harmonogram.

PPF se nezúčastní

Aukce nových mobilních kmitočtů se odehraje bez účasti skupiny PPF, která byla jedním z velmi vážných zájemců. Společnost to dnes, v poslední den, kdy se zájemci mohli do aukce hlásit, oznámila v tiskové zprávě.

Důvody jsou podle PPF jednoduché: nové podmínky aukce zájemcům zakazují v budoucnosti fúzovat s jiným současným operátorem. Firma v této souvislosti argumentuje: 

Součástí podmínek aukce jsou totiž ustanovení, která v souhrnu znamenají, že po celou dobu přídělu vydražených frekvencí (15 let) se nový operátor nesmí “spojit” s kterýmkoliv z dalších účastníků aukce. To ovšem v praxi znamená, že po celých patnáct let je regulátorem předem zakázána jakákoli fúze nového operátora s kterýmkoli ze stávajících operátorů. Protože telekomunikační trh se v důsledku převratných technologických změn dramaticky mění, je takovýto patnáctiletý závazek věcně i ekonomicky nesmyslný.

Rozhodnutí PPF se dá vykládat i jako přiznání, že o fúzi s některým ze současných operátorů vážně uvažuje. Na Twitteru to naznačuje například Patrick Zandl:

Ve hře ale teoreticky může být i jiný operátor – není třeba jasné, jaké plány má s českým T-Mobilem jeho vlastník, německý Deutsche Telekom. Ten nedávno oznámil strategii budování propojených datových sítí, pro které mu ale v Česku zatím chybí zázemí pevných sítí (situace by se mohl změnit, pokud by DT opravdu koupil společnost GTS).

Rozhodnutí PPF o neúčasti v aukci je podle tiskové zprávy definitivní: „PPF v minulých dnech prodala společnost PPF Mobile Services a.s. jejímu dosavadnímu řediteli Tomáši Budníkovi a aukce na mobilní frekvence se nezúčastní,“ uvádí firma. Kritizuje přitom ČTÚ za to, že neměla šanci se k novým podmínkám aukce vyjádřit.

Telefónica u soudu

Na postup ČTÚ si stěžuje i česká Telefónica, která oznámila, že u Městského soudu v Praze podala žalobu na podmínky aukce. I přes své námitky se ale operátor aukce hodlá zúčastnit. 

Námitky Telefónicy přitom nejsou nové ani překvapivé: operátorovi vadí zejména vyhrazení bloku kmitočtů novému zájemci:

Český telekomunikační úřad navíc nepodrobil pravidlo vyhrazení části spektra testu proporcionality, což mu ukládá zákon, pokud stanovuje diskriminační a omezující opatření.

Telefónice se nelíbí ani další podmínka, která stávající operátory zavazuje poskytnout novému hráči tzv. národní roaming (musí jej tedy – za úplatu - po určitou přechodnou dobu pustit do své sítě, aby mohl zákazníkům nabízet dostatečné pokrytí ještě než dokončí budování své vlastní sítě).

Content

Třetím problematickým bodem je podle Telefónicy povinnost velkoobchodní nabídky LTE služeb, kterou musí nabídnout každý, kdo v aukci uspěje. 

Podle ČTÚ podání žaloby na harmonogramu aukce nic nemění: „Aukce každopádně běží dál v nezměněné podobě podle daného harmonogramu. S námitkami Telefónicy se vypořádáme v rozsáhlejší TZ dnes odpoledne,“ napsal Lupě mluvčí Martin Drtina. Odpoledne pak ČTÚ k žalobě vydal pouze toto obecné vyjádření:

Účast celkem 5 subjektů přihlášených do aukce dokládá, že podmínky aukce jsou akceptovatelné pro 2 nové hráče na mobilním trhu. Záměrem ČTÚ je od počátku prostřednictvím uvedených podmínek zajistit, že po celou dobu existence přídělu zde bude z hlediska hospodářské soutěže lepší a zdravější konkurenční prostředí. Podmínky zaručují, že český trh bude rozšířen o subjekt, který tu chce rozvíjet svůj byznys, a nikoliv že půjde o rychlou investici za účelem dalšího rychlého prodeje. Při formulaci podmínek pro převod nebo přechod rádiových kmitočtů získaných v aukci byl ČTÚ veden zájmem dosažení stanovených cílů výběrového řízení, především zajištění efektivní alokace spektra pro rozvoj nových sítí a současně s tím i podpory dostatečné infrastrukturní soutěže.

17 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 14. 10. 2013 15:10
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení PPC reklamy pro pokročilé

  •  
    Důležité principy fungování PPC reklamy
  • Optimalizační postupy běžících kampaní
  • Práce s aplikací AdWords editor

Detailní informace o školení PPC reklamy pro pokročilé »