Aukro: Pro bezpečnost uživatelů děláme dost

I přes relativně malou velikost místního trhu v Česku působí 28 lokálních aukčních serverů, Aukro, které nedávno oslavilo své páté narozeniny, mezi nimi vyniká především svou velikostí. Mezi uživateli českého Internetu si nese poněkud kontroverzní pověst. Jak je to ale s obchodováním na Aukru doopravdy?

Půda českého internetového prostředí je pro elektronické aukce mimořádně úrodná. Vedle osmadvaceti akčních serverů s všeobecným i specializovaným zaměřením se zde uživí dokonce čtyři metatematické servery, které český trh s internetovými aukcemi monitorují. Jsou jimi Aukce-Online.info, iAukce.net, AukceOnline.net, NetAukce.unas.cz. V Česku se již dokonce objevil i specializovaný aukční vyhledávač hledej-aukce.cz, pravda vyhledává pouze na vybraných serverech, ale výsledky dává poměrně relevantní. O český trh se zajímá dokonce eBay, který zde již zaměstnává tým analytiků, s českou lokalizací však zatím nepočítá. Možná právě proto současný český aukční trh vypadá tak, jak vypadá a situace nejvíce nahrává právě dominantnímu lokálnímu hráči. Aukro.cz je podle slov svého výkonného ředitele Václava Lišky co do velikosti absolutní špičkou. Leží jeho úspěch pouze v oné velikosti?

Trh s aukčními servery v Česku má do nějaké konsolidace zřejmě ještě daleko, dodnes v Čechách vznikají nové aukční startupy, z nichž ne všechny přežijí. Aukro patří k těm nejstarším na českém trhu, před jeho příchodem na trhu působil pouze server Aukce.cz, který však neposkytoval uživatelům žádný zákaznický servis, takže uživatelské dojmy z jeho fungování byly poněkud rozporuplné. Řada uživatelů se zde nějakým způsobem napálila a přestala tomuto druhu obchodování důvěřovat, tvrdí Liška. My jsme si proto nevytyčili za cíl nic menšího, než naučit české uživatele pomocí internetových aukcí obchodovat a posílit jejich důvěru v tento model obchodu, dodává. Aukro bylo založeno v srpnu roku 2003 jako dceřinná společnost polské skupiny Allegro Group. K dnešnímu dni zaměstnává zhruba 50 zaměstnanců, většinu z nich v zákaznickém servisu. Virtuální aukce do světa obchodu přinášejí dobrodružství s jistou mírou rizika. Můžete obchodovat za pevné ceny anebo dražit a přitom si vybírat z nepřeberného druhu nového či použitého zboží, do sběratelských zvláštností i nemovitosti, popisuje svoji vizi fungování aukčního serveru Liška. Jak ale obchodní politika Aukra vypadá v praxi?

aukro, srpen, netmonitor

Aukro za měsíc srpen podle NetMonitoru


Nepopulární krok svrchovaného vládce českého aukčního trhu

Aukro je výjimečně úspěšný server (v průměru tisíc registrací denně, 249 mil. page view za měsíc a stabilní pozice šestnácté nejnavštěvovanější adresy v ČR a necelých 400 tisíc dokončených transakcí za poslední měsíc), někdy proto bývá dokonce srovnáván se zahraničním eBay. To mu skýtá mimo jiné tu výhodu, že se nutně nemusí tolik ohlížet na svoji prodávající klientelu. Svědčí o tom například některé nepopulární kroky, které server zavedl koncem srpna loňského roku. Tehdy server v hromadně rozeslaném e-mailu oznámil svým uživatelům, že byl nucen se uchýlit k úpravě ceníku služeb. Přeloženo do uživatelského jazyka to znamenalo krok, kterého se žádný jiný aukční server operující na českém trhu doposud neodvážil, služby se zdražily a navrch došlo i k určitému omezení uživatelů. Aukro se stalo kompletně zpoplatněnou službou, poplatky platí hlavně prodávající (nakupující platí pouze vydraženou cenu, ze které jde síni standardní procentuální příjem).

Zaveden byl poplatek za vystavení aukce ve výši od 0,5 do 10 korun podle počáteční ceny předmětu a výrazně se zvedly poplatky za zvýraznění aukce, její uvedení na titulní stránce kategorie či přednostní vypsání. Objevily se také speciální kategorie, jež jsou zpoplatněny jinak než zbytek serveru, jedná se zejména o kategorie prodeji automobilů, letos pak vznikl přímo specializovaný server Otomoto.cz. Krom toho byla zkrácena maximální délka aukcí, zanikla funkce vyhrazené ceny a změnila se pravidla vracení poplatků u neúspěšných aukcí. Bohužel, ne zrovna ve prospěch prodávajícímu, tomu je sice vrácena provize, ale ostatní poplatky nikoliv.

Kdo na těchto nepopulárních opatřeních, které by menší aukční server možná poslaly ke dnu, kromě samotného Aukra vydělal, jsou částečně kupující. Těm totiž naopak kratší doba aukcí i čím dál tím větší počet zboží draženého od minimálních částek (protože to přiláká větší pozornost) naopak maximálně vyhovuje. Paradoxně se tak možná jedná o krok, který nastartoval serveru ještě rychlejší růst. Zákazníci totiž přibývají a je jasné, že tam kde je dostatečně silná kupní síla se obchodníci přizpůsobí.

Přesto konkurence zpravidla podobné kroky nepraktikuje. My aukce nezpoplatňujeme a ani s takovým krokem nehodláme začínat, protože se to nevyplatí ani nám ani prodávajícím, kteří by se museli orientovat pouze na nabízení dražších předmětů. Navíc bychom si tím poškodili důvěru uživatelů, kteří předpokládají, že žádný poplatek zavádět nebudeme. Máme pouze 1,5 – 2 % provizi z prodeje (bráno podle obratu) a poplatky za nadstandardní služby, jako je zvýrazňování aukce, ale i zde jde o poplatek zhruba desetkrát nižší než na Aukru, říká Otto Lustig, generální ředitel menšího sběratelského aukčního serveru Odklepnuto.cz.

Problém zvaný bezpečnost – Aukro vs. podvodníci

Problém největší české internetové aukční síně je pochopitelně proti konkurenci zvýšená pozornost nejrůznějších podvodníků. Největší kauza se škodou kolem 800 tisíc korun prolétla letos na jaře snad všemi českými médii. Podobně tak i nedávná kauza s falešným prezidentským kloubem, u niž se skoro nechce věřit, že se nejednalo o extrémně sofistikovaný virál. Dalším častým nešvarem na Aukru jsou pochopitelně padělky, mezi nejoblíbenější nabízené produkty v tomto směru patří zejména výrobky značek jako Roxy, Paul Frank, Abercrombie, Lacoste, Quicksilver. Aukro nyní ve snaze napravit si image důvěryhodného a bezpečného serveru přichází s několika nadstandardními bezpečnostními mechanismy. Jsou jimi zejména Program na ochranu práv a Program na ochranu kupujícího.

KL_NOMINACE

Zatímco první program je de facto úlitba výhradním distributorům, která samotným zákazníkům přináší pouze o něco lepší ochranu před padělky (vždy závisí na dohodě s konkrétním distributorem), druhý program představuje uživatelsky velmi vstřícný servis, garantující za určitých podmínek plnou náhradu škody uživatelů, kteří se setkali na Aukru s nepoctivými prodejci. Garantujeme vrácení 100% ceny v případě, že uživatel zaplatil za vydraženou věc, ale neobdržel ji anebo 50% z ceny, v případě, že se obdržená věc výrazně liší od popisu v nabídce, prohlašuje Pavlína Zábojníková, manažerka projektového oddělení Aukra. Samotný program navazuje na starší systém, který umožňoval získat odškodnění v maximální výši 3000 Kč. Současný program ochrany kupujících by měl kupujícím uživatelům zaručit získat odškodné ve výši do 20 tisíc korun, tedy pokud policie doloží, že se daná osoba skutečně stala obětí podvodu.

V tom může být asi největší kámen úrazu jinak zajímavé a uživatelsky vstřícné služby. Zatímco Aukro nechává iniciativu na uživateli, který musí sám podat trestní oznámení, my podáváme v případě podezření trestní oznámení sami, prohlašuje Lustig, který dále vysvětluje: rozdíl je zejména v tom, že policisté, kteří jsou denně zavaleni desítkami trestních oznámení, přikládají větší váhu oznámením, které podá nějak společnost, než těm, které podává fyzická osoba. Vedle dvou nových ochranných programů funguje na Aukru standardní bezpečnostní procedura, která se sestává z dopisu s aktivačním kódem podávajících (Aukro si udržuje přehled o místě trvalého pobytu obchodníka), samotného zákaznického servisu, který aukce monitoruje a poskytuje poradenství, a blíže nespecifikovaných interních bezpečnostních nástrojů. Prioritou Aukra je spokojenost uživatelů a s tím související bezpečnost transakcí a celého systému. při zjištění podvodu také úzce spolupracujeme s policií, u zavírá téma Liška. Jak vidno, do poměrně jednoduchého ale zato v praxi poměrně funkčního bezpečnostního modelu eBay má ovšem největší česká aukční síň ještě co dohánět.

Anketa

Byli jste někdy napáleni při nákupu prostřednictvím internetové aukce?

30 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 2. 2015 14:02

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »