Hlavní navigace

Autoři ClickBoxu se představili

Jiří Peterka

Za realizací nové služby Paegas ClickBox stojí firmy IBM a Check IT. Na včerejší tiskové konferenci se obě společnosti představily veřejnosti a zejména Check IT následně předvedl další zajímavosti ze své implementační kuchyně. Jedná se kupříkladu o navigační systém navIQ nebo hlasový portál SpeakLine.

S počátkem měsíce listopadu měla odstartovat nová zajímavá služba Radiomobilu s názvem Paegas ClickBox. Zda skutečně odstarovala nevím, v době psaní těchto řádek (ve čtvrtek nad ránem) byly stránky na adrese http://www.clic­k.cz stále ještě nedostupné.

Formou tiskové konference se ale včera prezentovala firma, která stojí za realizací této služby – společnost Check IT. Ta spojila své síly s IBM a výsledkem byl pořádný zmatek – pardon, system MeSS, což v doslovném překladu do češtiny skutečně znamená „zmatek“, ale zde jde o zkratku z anglického „Message Synergy System“. Vysvětlit, o co se jedná, není úplně jednoduché, a nepomáhají tomu ani hesla jako „komplementace komunikačních kanálů“, používaná ve firemních materiálech rozdávaných novinářům.

Výstižnější je možná termín „unified messaging“, ale nejsrozumitelnější snad bude prostý slovní popis: jde o řešení, které umožňuje pracovat se zprávami mnoha různými způsoby, mezi kterými si uživatelé mohou volit podle své momentální potřeby.

Příkladem může být situace, kdy vám někdo chce zavolat, ale vy nejste na právě na příjmu. Nechá vám tedy vzkaz ve vaší hlasové schránce. Vy si pak takový vzkaz můžete vyzvednout skrze váš telefon (což funguje už dávno a nepotřebuje to žádný MeSS), ale stejně tak dobře si jej můžete nechat poslat třeba emailem (jako zprávu s přílohou v podobě zvukového souboru), či se k obsahu schránky dostat prostřednictvím WAPu. Nebo můžete do své hlasové schránky „sáhnout“ po Internetu prostřednictvím vašeho browseru a jednotlivé zaznamenané zprávy si podle libosti přehrávat, mazat, přeposílat či jinak upravovat. Totéž platí pro faxy ve vaší hlasové schránce, které si místo přehrávání můžete prohlížet.

Systém MeSS ještě není přímo takovým řešením, ale je nástrojem k jeho realizaci – první konkrétní realizací je to, co začíná nabízet Paegas jako svůj ClickBox. Až si to budu moci vyzkoušet v praxi, rád se s vámi podělím o své dojmy a zkušenosti.

Pokud jde o technické aspekty, systém MeSS je založen na tříúrovňové architektuře klient/server. Roli databázového serveru zde plní centrální databáze zpráv, která může být realizována jakýmkoli poštovním serverem s rozhraním IMAP4. Aplikační vrstva byla vyvinuta v prostředí Visual Age for Java (a je provozuje ji server IBM RS/6000). Roli prezentační platformy pak plní web (při „sahání“ do schránky pomocí WWW), WAP, email, nebo běžný hlasový telefon.

Další zajímavosti

Firma Check IT vznikla v roce 1997 se zaměřením na vývoj hlasových aplikací. Na včerejší tiskovce prezentovala další svá řešení, opět realizovaná s partnery – přítomni byli generální ředitelé CISCO, IBM a Intergraph, což také o lecčems napovídá (chyběl pouze zástupce Radiomobilu, kterým měla být tisková mluvčí paní Kakosová).

S firmou IBM společnost Check IT pracuje na dalších řešeních v oblasti rozpoznávání hlasu a hlasové syntézy, a připravuje i vlastní systém TTS (Text-to-Speech, neboli převod psaného textu do mluveného slova). Přímo na tiskovce pak byly předvedeny dvě služby, byť zřejmě stále ještě ve stádiu demoverze. Jde o burzovní informační systém, dostupný na pražském telefonním čísle 6112 2239, kde si můžete hlasem vyžádat aktuální stav některých akcií (podrobnosti zde). Další službou pak jsou informace o kurzech měn (na tel. čísle 6112 2735), kde vám zase stačí říci jméno státu či místní měny, a v odpovědi se dozvíte aktuální kurs příslušné národní měny vůči koruně. Doporučuji vyzkoušet.

Od obvyklých systémů KONVERZANT se tyto služby liší v tom, že vás nenutí k akcím typu „chcete-li pokračovat, zmáčkněte jedničku, nechcete-li, zmáčkněte dvojku“ atd. Zde jednoduše řeknete svým vlastním hlasem, co požadujete, a systém se snaží rozpoznat vaše slova. Pozor ale na to, že nejde o pochopení těchto slov – celý systém je naučen na určitá klíčová slova (například u kurzů měn na jména národních měn a jména států), když mu řeknete něco jiného, neporozumí vám! Pravdou je, že analýza přirozené řeči (alias pochopení významu toho, co říkáte) je záležitostí o mnoho tříd složitější než samotné rozpoznání slov, kterým se takový systém řídí.

Spolu s firmou Intergraph zase Check IT připravil navigační systém navIQ na bázi WAP, který umožňuje vyhledat nejkratší cestu mezi dvěma body a nalezenou trasu zobrazit v podobě textového itineráře. Zatím stále ještě jde o demoverzi aplikace, která pracuje s daty Prahy 1 (jde v zásadě o tutéž aplikaci, jaká byla k vidění již na PIWu 2000 pod názvem „WAP – Mapa Prahy 1“.

NMI17

Příklad fungování vidíte na obrázcích, sami si to můžete vyzkoušet na adrese http://wap.chec­kit.cz/praha/ (z mobilu vybaveného WAPem), nebo na adrese http://www.chec­kit.cz/praha/ (pomocí emulátoru wapového mobilu).

Šikovnou utilitou z kuchyně firmy Check IT je i konvertor obrázků WAP Pictus, který převádí grafiku z „běžných“ formátů do formátu WBMP, který se používá ve WAPu. Nejnovější verze má číslo 3.1., zvládá převod z formátů .png, .jpeg, .gif a .bmp, a je stále freewarem. kromě toho se ale konvertor WAP Pictus dočkal i on-line podoby, která sídlí na adrese http://www.wap­pictus.com/.

Našli jste v článku chybu?
3. 11. 2000 9:54
Alexander Jurman (neregistrovaný)
"Ačkoliv společnosti Check IT a IBM při vytváření ClickBoxu použily stavební prvky svého obecného řešení integrovaného komunikačního systému MeSS (Message Synergy System), je na místě zdůraznit, že unified messaging ClickBox Paegas je (světově) unikátním řešením, na míru vystavěným pro společnost RadioMobil a.s." Alexander Jurman PR a komunikace, Check IT