Hlavní navigace

Až moc přátelští přátelé

Jan Handl

Sociální sítě umožňují vzdálený kontakt s přáteli, se kterými se osobně nemůžeme setkat. Fajn. Můžeme se přátelit se dvaceti lidmi najednou (třeba na chatu), to je také nesporná výhoda. Ovšem vzdálené kamarádění má i několik podstatných nevýhod.

Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Tou největší nevýhodou je fakt, že se přes nejrůznější kanály sociálních sítí může šířit i dost nevyžádaných sdělení, pozvánek do her a dalšího nepotřebného balastu. A to se vám při osobním kontaktu nestane. Dokážete si představit, že by někdo z kamarádů mezi řečí začal vyprávět o tom, že se máte přihlásit do nějaké hry, a říkal to s přestávkami opakovaně pořád dokola? Kdyby se někdo takový našel, asi byste se s ním už nechtěli setkávat a bavit.

Takzvaný „marketing a PR“ v sociálních sítích jenom kvete. Každý den přijde požadavek, zda bych náhodou nechtěl tweetnout nebo nasdílet nějaký strašně důležitý odkaz nebo sdělení. Většinou nechtěl, protože sdílím jenom to, co mě zajímá a co se mi líbí. To mí virtuální přátelé nechápou. Přeposlali by snad oni svým virtuálním přátelům cokoliv, co bych jim s prosbou poslal? Asi těžko. Ti, kteří se tímto způsobem snaží dělat nízkonákladový marketing a PR, jsou více než otravní a značce či produktu, pro který pracují, dělají spíše zle.

Na sociálních sítích jsou často vyhledáváni takzvaní influenceři (tedy ti, kteří mají jakýsi vliv na ostatní v síti). S těmi se prý doporučuje pracovat, ty se vyplatí masírovat pořád dokola. Někteří sociální marketéři se těchto rad drží do puntíku a místo aby na propagaci značky či produktu pracovali sami, snaží se to hodit na své „přátele“. To je postup zcela jistě správný, ale pro jejich přátele nepříjemný a otravný.

Pokud se s někým chcete virtuálně přátelit, měli byste mít na paměti, že do takových přátelství reklama nepatří. Sociální sítě nevznikly pro to, aby pomáhaly šířit reklamu, ale aby spojovaly lidi. To, že se na nich dá spamovat, zjistili nejrůznější vykukové téměř okamžitě a začali toho zneužívat. Někteří se s vámi v sociální síti snaží vytrvale až zoufale spřátelit, aby vás pak mohli zasypávat neuvěřitelným množstvím nevyžádaných věcí. Přátelství, byť virtuální, by přece mělo být o něčem jiném, než o distribuci komerčních sdělení…

Když sdílíte obrázky aut, nemusí na tom být nic špatného, pokud vás prostě auta baví a je to váš koníček, který chcete prezentovat dál. Když ale budete posílat odkazy na auta, za jejichž prodej chcete vyinkasovat provize, mnohým se to pochopitelně nemusí líbit a tento způsob přátelení se může být brzy z druhé strany uťat. Pokud budete svým virtuální přátelům posílat prosby s tím, aby sdíleli nějaké odkazy, počítejte spíš s tím, že ten odkaz bude sdílen méně, než kdybyste o to osobně a poníženě neprosili. Práce s vlivnými lidmi na sociálních sítích není legrace. To, co chtějí marketéři šířit, je většinou zoufale nezajímavé, což je největší problém. Co takhle dělat marketingové projekty na sociálních sítích trochu jinak? Zábavně, vtipně a zajímavě – prostě tak, abyste o jejich podporu nemuseli poníženě prosit? Aby byly sdíleny automaticky, s chutí a přesvědčením…

Našli jste v článku chybu?

29. 1. 2011 16:44

Tom (neregistrovaný)

Ne, ne, ne! Sociální sítě, stejně jako jakýkoliv jiný webový projekt, vznikly proto, aby GENEROVALY ZISK!

Cokoliv jiného dělají je jednom jejich vedlejším produktem. V tržním prostředí vše vzniká pouze pro generování zisku. Zaměstnavatel nikoho nezaměstnává proto, aby mu "dával práci" nebo "živil jeho rodinu", ale protože zaměstnanec mu generuje zisk. Firmy si nenajímají stážisty, aby ty zvídavé studentíky něco naučily, ale především, aby jim studentíci generovali zisk a především v budoucnu.

29. 1. 2011 13:16

Mareš (neregistrovaný)

Ano. A reklamní parazité toho zneužívají a hodnotné informace nám znehodnocují reklamou. :-)

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Vitalia.cz: Poznáte poctivé suroviny na pečení cukroví?

Poznáte poctivé suroviny na pečení cukroví?

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Vitalia.cz: Zeleninové jogurty prý budou hit

Zeleninové jogurty prý budou hit

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu