Hlavní navigace

Až nám zbudou peníze...

Petr Stránský 23. 5. 2001

...se ozývá z většiny firem, když dojde řeč na e-commerce projekty, a často i na velkou řadu dalších IT projektů. Není divu, management většiny firem nahlíží na informační a komunikační technologie jako na nadstandardní vybavení, které přichází na řadu, až když si firma na to "vydělá". Jenže ouha, to už také může být pozdě.

Dokonce i ve velkých firmách není až tak neobvyklé setkat se s názory typu: „My ty internetové aplikace máme, protože je má konkurence“, „víme, že bychom tím zvýšili loajalitu klientů, ale na to teď nemáme peníze“, „průběžně investujeme, podle toho, co nám zbude v rozpočtu.“ V celé řadě dalších firem potom při pokusech o zjištění důvodů a přímých důsledků e-commerce projektů (noví zákazníci, snížení nákladů apod.) narazíte mnohdy na zaražené mlčení či na nic neříkající prohlášení.

Proto není divu, že rozvoj na domácí e-commerce scéně je daleko méně dynamický než možná mnozí očekávali a investice ze strany „kamenných“ firem jsou více chaotické, namísto jednoznačného zarámování strategickými projekty směřujícími k tomu, co Internet, respektive jeho ApoštFolové hlásají: snižování nákladů, zvyšování počtu zákazníků apod. Velmi často pak dochází k situaci, kdy investice do internetových systémů v řádu několika desítek či stovek tisíc korun přijdou vniveč, protože nejsou stavěny na základě jednoznačně definovaného cíle, ale ABY NĚCO BYLO. Absence strategie vede pak nutně k funkcionálnímu přístupu, který nápadně připomíná pohádku Jak kočička s pejskem pekli dort (dáme tam objednávky a přidáme diskuzní fórum, a co takhle technické informace?).

Do této kategorie částečně spadají i projekty experimentálního charakteru, tedy „dobře, zkusíme, co to udělá“. Lze se pak jen velmi málo divit tomu, že management, který již v minulosti určité investice schválil, má velmi málo argumentů, proč další masivnější rozvoj schvalovat.

Skutečností je, že zmíněné problémy přístupu k e-businessu jsou často pouze projevem zatím pouze se postupně měnícího přístupu k řízení firem od „honění příležitostí“ ke strategickému rozvoji. Ostatně, jestli něčím trpí česká ekonomika, pak je to zejména absence kvalitních manažerů, kteří se prostě neměli odkud vzít. A jejich výchova je více než pomalá (masivní přítomnost zahraničních firem má i některé negativní stránky: jejich český management se mnohdy na tvorbě strategií nepodílí).

Žádný magický návod

Na vině (pokud takto černobíle vyhraněný termín vůbec použít) je také příliš velké zdůrazňování jednoznačných přínosů (takřka zaručených) médii, dodavateli a ostatně i plejádou odborníků kolem Internetu se pohybujících. Zatímco dodavatelům principiálně lze těžko vyčítat snahu o prodej jejich služeb a řešení (většinou s dobrou vírou v jejich kvalitu a přínosy pro klienta), u „nezávislých“ odborníků a médií je podlehnutí euforii pochopitelné již méně. Že žádný magický návod na úspěch ve využívání Internetu není (ostatně stejně jako neexistuje magický návod pro úspěch při podnikání jako takovém), pochopili mnozí. Tuny rad, návodů, doporučení a dalších informací, jak s e-businessem naložit, jsou především ideálním materiálem, který orientaci v prostoru a identifikaci možných cest, kterými se vydat, usnadňuje, ale rozhodně nenahrazuje vlastní kvalifikované rozhodování. Zkušenosti internetových „průkopníků“ ukazují reálné přínosy, byť se najde velmi málo těch, kteří by mohli křičet „BONANZA“ díky spuštění svého e-commerce projektu.

Na druhou stranu je nutné konstatovat, že se velmi málo učíme z chyb druhých, které již byly jednou draze zaplaceny časem i financemi a s chutí je opakujeme. „Není ostudné dělat originální chyby, ale opakovat chyby, které učinil již někdo před námi“ – hlásá jeden z citátů, jimiž se obklopil americký ministr obrany Colin Powell.

Tah je na dodavatelích

Popravdě jsem zatím spíše zklamán, nakolik přímo dodavatelé e-commerce řešení či služeb dokáží svým zákazníkům argumentovat jejich přínosy. Komunikace se velmi často odehrává na vlně příliš vágních termínů – „Atraktivnější nabídka pro zákazníky“, „snížení provozních nákladů“, „možnost oslovení nových trhů.“ Naprosto chybí podpora empirickými údaji, byť je samozřejmě velmi obtížné v obecné rovině s čísly jen tak šermovat. Takže alespoň větší specifikace, kde se přínosy objeví a jakého mohou být charakteru, by neškodila. Protože jedině tak může být management firem přesvědčen, že investice do e-commerce řešení své ovoce přinese. Neuškodí tedy větší zaměření na business-line místo plejády technických specifikací. Do velké míry je to také otázka nabízet právě takové služby a řešení, které budou takové efekty nejen slibovat, ale především přinášet.

Návod?

Návod na „efektivní“ přístup k využívání možností e-businessu ve firmách je „nechutně“ jednoduchý. Pokud se nerozhodnete díky Internetu podnikat na nových trzích (nové produkty/služby), pak jakékoli aktivity koketující s e-commerce musí přinášet jednoznačné efekty (ačkoli třeba dlouhodobé) podporující váš obchodní model a vaši business strategii. Heslem je: „Více spokojených zákazníků přinášejících více peněz za menších nákladů.“ 

Našli jste v článku chybu?

24. 5. 2001 7:51

Petr Stransky (neregistrovaný)
Rozhodne bych si nedovolil managementu vycitat cokoliv, ostatne ve vysledku je to predevsim jeho problem. Co me zarazi je, ze mgmt casto neni odbornikem ani na Business bez e.
Jinak pokud se tyka dodavatelu, tak odstavec v clanku jim venovany byl jeste mozna prilis mekky, to co rikate je naprosta pravda - casto jejich reseni a jejich obchodnici vykazuji prilis vysokou miru neznalosti, o cem, ze to je...

23. 5. 2001 19:38

eladar (neregistrovaný)
Managementu bych rozhodne nevycital, ze neni expertem na eBusiness. Nestestim je, ze vetsina dodavatelu "reseni" vubec nevi o cem mluvi (nebo je jejich predstava jen velmi ramcova).

To si troufam tvrdit na zaklade osobnich zkusenosti s nabidkou nekterych renomovanych (na spis "renomovanych" firem), na kterou se nas snazi nalakat ...

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

120na80.cz: Jmelí je více léčivé než jedovaté

Jmelí je více léčivé než jedovaté

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Lupa.cz: České internetové uzly vtrhly na Slovensko

České internetové uzly vtrhly na Slovensko

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku