Hlavní navigace

Babicův linkbuilding

12. 3. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Vitalia
Reklamní slogan vypadá na první pohled lákavě. Aby ne – platit až po výsledku, kdo by nechtěl, že? Vězte ovšem, že staré přísloví nese lakonické poselství: vypadá-li něco příliš dobře, než aby to byla pravda, pak se jedná o podvůdek.

Garance pozice – zaplatíte až po dosažení první strany ve vyhledávači!

Možná jste o podobnou nabídku už také zakopli. Ba co víc – možná jste o ní docela vážně uvažovali. Nebo ji dokonce akceptovali. Vám už není pomoci. Dříve či později budete muset svůj zjednodušující postoj „SEO = první pozice na jedno klíčové slovo“ přehodnotit. A co hůře – celou anabázi s budováním zpětných odkazů podstoupit znovu a lépe.

Podobných „expertů“ na SEO naleznete na českém internetu množství větší než malé. Všichni nabízejí jedinečnou službu výhradně pro fulltext Seznamu. To programátorům českého fulltextu nedělá moc dobré jméno, protože zastaralé metody štrejchnuté černou magií na něj stále ještě fungují. Na Google černokněžnické metody neplatí (nebo pouze krátkodobě), což je katastrofa, které je majitel webu nevědomky vystaven – připravuje se předem a zcela zbytečně o dobrou polovinu potenciálních návštěvníků (může to být více, či méně – záleží na oboru).

Babicovy SEO fígle

Dobrého kuchaře poznáte vcelku snadno. Vaří z prověřených a kvalitních surovin a jídlo se stává bezmála uměleckým dílem. Navíc každá další kopie vídeňského guláše chutná přesně jako originál. Nahradíte-li ovšem hovězí kližku koňským masem z výseku, bude výsledný produkt jako vídeňský guláš pouze vypadat. Šéfkuchař hodný svého jména by podobné kulinářské harakiri nikdy nespáchal. Profesní čest by mu to nedovolila – nehledě na překotný úprk gurmánů z dosahu jeho působnosti.

„SEO expertům“ Babicova typu ovšem na nějaké kvalitě nesejde. Fungují totiž na odlišných principech, než na kterých stojí základy moderního SEO. Jsou to borci z vývařovny na rohu ulice, kteří prodávají ušmudlané hamburgery za cenu poctivé půlkilové kachny. Budiž. Co není zakázáno, nechť zůstane povoleno.  Přesto se podobným lákavým nabídkám obloukem vyhněte. Proč?

Protože není všechno kečup, co je červené

Podívejme se prakticky, co nabízí kuchtík z bufetu a co vyhlášený šéfkuchař. Terčem optimalizace budiž klíčové slovo „markýzy“, jehož přibližnou hledanost v přesné shodě lze ověřit třeba zde:

1.     Kuchtík praví: „Zvolte si jedno klíčové slovo a já domovskou stránku vašeho webu dostanu na první stranu vyhledávání v Seznamu. Dejte mi přístup na FTP, abych mohl vyrobit validní kód, porochňat se v HTML elementech a přidat klíčová slova v trojobalu (H1, H2, strong).“

Šéfkuchař říká: „Popište mi principy i záludnosti vašeho odvětví a zkuste mi upřesnit základní cíle, které má webová prezentace plnit. Navrhnu vám desítky či stovky vyhledávaných frází a informační architekturu na základě hloubkové analýzy podobného typu: http://vyhleda­vace.info/clan­ky/246/klasifi­kacni-analyza-klicovych-slov. Výsledek dobře poslouží jako info pro webdesignera i případný copywriting.“

2.     Kuchtík říká: „Udělám linkbuilding! Zaregistruju hlavní stránku webu do sedmi stovek katalogů, pěti stovek PR webů a jako bonus do vlastní obsahové farmy sestávající z poloautomaticky generovaných textů. Taky občas zaspamuju nějaké to diskusní fórum. To vše jenom pro Seznam.cz. Google mě nezajímá, protože ho používá jenom pár podivínů, z nichž žádný zisk nepoplyne. Mé heslo zní: každý odkaz, dobrý odkaz! Za půl dne mám hotovo a pak, když vše klapne, už jenom vybírám peníze.“

Šéfkuchař říká: „Provětrám vaši konkurenci a po důkladné analýze navrhnu možnosti, jak získat dlouhodobé a kvalitní zpětné odkazy z relevantních webů ze stejného nebo podobného oboru, odkud vám budou proudit i návštěvníci z masa a kostí. Nebudu se zaměřovat pouze na hlavní stránku webu, ale pokusím se lidi a vyhledávače přivést přímo na stránku cílovou. Nezapomenu na jiné vyhledávače ani na možnosti, které nabízí sociální sítě. Držím se zásady, že není odkaz jako odkaz! Má práce nikdy nekončí, protože je nutné sledovat statistiky a dále pracovat s obsahem webu.“

Jak vidíte, skutečný expert se docela nadře. Připočtete-li k tomu fakt, že tak odbornou činnost nelze kvalitně provozovat bez hlubokých znalostí zákonitostí internetu a mateřského jazyka, je jasné, že podobný machr nemůže pracovat za almužnu. Nejen to – on vám ani nemůže garantovat žádné pozice. Čistě proto, že není programátorem vyhledávače a bohdá nikdy nebude. Co vám ovšem garantovat může, je nesporný přínos jeho práce, který nepoznáte podle první pozice na jedno či dvě vykřičená slova, ale ve stovkách či tisících vysokých pozic na slovní spojení, která lidi skutečně hledají.

Co mezitím dělá kuchtík? Inu, čeká a čeká a čeká. Občas se také nedočká, ale někdy se mu, i navzdory jeho úsilí, zadaří. Poté už jenom pár měsíců či let inkasuje peníze, aniž by hnul prstem, protože cesty vyhledávačů jsou nevyzpytatelné.

A majitel webu? Inu, ten se každé ráno pokochá pohledem na výsledky vyhledávání v Seznamu, kde odkaz na jeho web s markýzami ční na první pozici. Perfektní práce! Konkurence čumí, jak umí.

UX DAy - tip 2

Co na tom, že za týden na jeho web zabloudí necelých deset návštěvníků, z nichž ani jeden si žádnou markýzu neobjedná. Protože je buď z jiné části republiky, nebo ještě neví, jaký že výrobek vlastně hledá, a v dalších stovkách odkazů na podobné téma se prostě ztratí. A už se nikdy nevrátí.

Poučení závěrem? Hamburger z bufáče na rohu ulice možná zažene nejhorší hlad, ale jako trvalou stravu vám ho žádný dietolog obdařený zdravým rozumem nedoporučí. A přátelé – na pravé italské špagety patří kvalitní kečup, nikoliv podezřelý rajský protlak z exotického Blablabádu.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Miloslav Lešetický je známější spíše pod pěknou českou přezdívkou Plaváček. Potuluje se kolem webdesignu od roku 1996 a je spoluautorem knihy „CSS – Hotová řešení“.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).