Hlavní navigace

Bajer & Tomek: nejsme programátoři

7. 7. 2004
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Internetový portál Centrum není zrovna typickým projektem českého Internetu. Jeho zakladateli a provozovateli nejsou programátoři, ale produktoví manažeři. Po prvních dvou či třech měsících své existence přilákal rizikové investory zvučných jmen. Jeho provozovatelé však nad svým "dítětem" nechtějí ztratit moc a předat ho zahraniční firmě.

Internetový portál Centrum.cz se vždy od ostatních projektů českého Internetu výrazně odlišoval. Zatímco většina z nich je s trochou nadsázky řečeno dílem zkrachovalých studentů ČVUT, kteří si jej sami naprogramovali od první řádky kódu, Oldřich Bajer a Ondřej Tomek, zakladatelé a spoluvlastníci Centra, sami sebe považují spíše za produktové manažery. Namísto ČVUT studovali dopravní fakultu v Pardubicích a programovat nikdy neuměli a neumějí. Zato je však po celou dobu provázelo štěstí. Zvláště vezmeme-li v potaz, že se jim po prvních třech měsících existence Centra sama přihlásila společnost PriceWaterhou­seCoopers a nakonec do Centra přivedla rizikové investory zvučných jmen, jakými jsou Intel Capital a Baring Communications Equity.

1236

Oldřich Bajer

  • narodil se v roce 1976 v Kolíně,
  • studoval Dopravní fakultu na Univerzitě Pardubice,
  • v roce 1997 spoluzaložil NetCentrum, s.r.o., provozovatele portálu Centrum.cz a Centrum.sk.

Školní kořeny

„My jsme se dostali k Internetu čirou náhodou. Byli jsme aktivní ve studentské organizaci AIESEC a tehdejší vysoké školy začínaly mít přístup k Internetu v roce 1995. Já jsem potom odjel na čtyři měsíce do Spojených států. Tam jsem jel s kufrem plným věcí a zpátky jsem se vracel s kufrem plným okopírovaných časopisů,“ vzpomíná Ondřej Tomek. Když se vrátil, tak si s Oldřichem Bajerem řekli, že by mohli na Internetu něco udělat, ale nevěděli, co by to mělo být. A protože oba byli aktivní v AIESEC, první myšlenka byla studentský server. Nejdříve se jmenoval NetStart, ale protože tento název byl pro mnoho lidí krkolomný, začal se rodit projekt Academica.

Když si začali uvědomovat, co všechno Internet umí a co všechno jim chybí, založili firmu. „Kromě naprogramované seznamky a informací o tom, kde seženete práci, jsme tam chtěli dělat nějaké kulturní informace. Na to jsme potřebovali nějaké brigádníky a těm jsme chtěli dát nějakou odměnu… Po necelém půlroce provozu jsme si uvědomili, že už to jinak než oficiálně dělat nejde, protože začaly být problémy s tím, jak někomu zaplatit nebo jak sehnat sponzora. Takže jsme to někdy na konci roku 1996 rozsekli a náš tehdejší kolega Radek Šulc (který se později po vojně do firmy nevrátil) si udělal živnostenský list. Úplně první začátky NetCentra se tedy jmenovaly Česká informační společnost – Radek Šulc,“ říká Ondřej Tomek.

1237

Ondřej Tomek

  • narodil se v roce 1974 ve Zlíně,
  • více než 15 let hrál aktivně hokej za Hradec Králové, kde také studoval sportovní školu,
  • dále studoval VŠ strojní a textilní v Liberci a Dopravní fakultu na Univerzitě v Pardubicích, absolvoval v roce 1997,
  • v roce 1997 spoluzaložil NetCentrum, s.r.o., provozovatele portálu Centrum.cz a Centrum.sk,
  • dnes studuje MBA na University of New York in Prague.

„Pak se to začalo rozvíjet a přišel k nám Petr Tuček, který byl první programátor. Do té doby jsme to bastlili ve FrontPage. Paradoxně musím říci, že ačkoli dneska u nás všechno jede na Linuxu, NetCentrum vděčí za svoji přítomnost síti Microsoftu, protože jeho FrontPage nás naprosto spasila,“ tvrdí Ondřej Tomek. Aktualizace Academicy probíhaly tak, že chodili k místnímu ISP jednou denně s disketou, kde se přes FTP nahrávaly aktualizované soubory. Druhý krok byl z patriotistických důvodů Software602 a jejich WinBase. „Od 602ky jsme se potom nějakým způsobem dostali opět k Microsoftu. Ve spolupráci s ním jsme začali chystat projekt Internet – jak na něj 1 a 2, což byly edukativní přednášky o Internetu na vysokých školách.“

Zrod Centra

Na vysoké škole se naučili, že lidé jsou po Internetu velmi hladoví a jsou chtiví informací, co to vlastně je a jak s tím pracovat. „A my jsme začali tušit, že to, co děláme na vysokých školách, je třeba udělat v celé společnosti. Proto jsme vymysleli projekt, o němž si myslíme, že byl prvním edukativním projektem zaměřeným na širokou masu a který se jmenoval Posviťte si na Internet. Byla to velká žlutomodrá hala, která měla přednáškovou místnost pro 50 lidí a 15 počítačů připojených přes VSAT do Internetu. Za tři měsíce jsme projeli 18 měst České republiky. Tohle všechno nás začalo směřovat k Centru, protože jsme každý den byli v kontaktu se spoustou lidí, kteří se ptali, kde mají začít, kde jsou nějaké dveře do Internetu,“ popisuje Oldřich Bajer.

V roce 1998 už si byli jistí, že pokud by neudělali nějaký radikální krok, tak by dobré časy musely skončit, protože by se nebyli schopni uživit, takže se přestěhovali z Pardubic do Prahy a šli do toho naplno. „Na začátku jsme každý dali 20 tisíc, které jsme měli z pojištění do 18 let. Až do roku 1999 jsme s Ondrou dělali brigády ve větších firmách, abychom měli z čeho žít,“ poznamenává Oldřich Bajer. Na konci roku 1998 se přestěhovali do Prahy. Neměli vůbec žádné peníze, všechno v zásadě dělali na koleně, ale dělali věci, které je bavily, a podle svých vlastních slov měli kolem sebe super lidi, kteří to nedělali pro peníze.

„Centrum se jako projekt připravovalo devět měsíců. Programátorsky bylo výborně odvedené, protože jediné, co z toho ti kluci mohli dostat, bylo, že dělají práci, která je baví, a v podstatě to dělali jako svoji seminárku. Fyzicky tam žádné peníze nebyly. Například takové kredity jsou věc, která vám při každém načtení stránky zatěžuje jádro. Dneska už to není tak velký problém, protože hardwarovou kapacitou leccos zaonačíte, ale když jsme tenkrát používali pécéčko z kanceláře, museli jsme brutálně optimalizovat. A ti kluci se na tom hodně vyřádili a byl to jeden z důvodů, proč je to bavilo a rovněž jeden z důvodů, proč se Centru dařilo,“ dodává Ondřej Tomek.

Příchod investorů

„My jsme žádné investory nesháněli. Nám to bylo v zásadě jedno. Nicméně pak nám zavolal náš John Gridley (pozdější finanční ředitel firmy), který byl tehdy konzultantem v PriceWaterhou­seCoopers, a říkal, že se chce bavit o nějakých investicích,“ míní Ondřej Tomek. Tomu nerozuměli, ale šli s ním na schůzku a on říkal, že je zde zástup firem, které hledají investice do internetových projektů, a když si dělají screening trhu, tak to vypadá, že Centrum je vycházející a zajímavé a navíc se jedná o sročko. „Říkal nám rovněž, že by se s námi chtěli bavit o tom, jestli bychom tomu nechtěli dát nějaký větší drive skrze peníze, které bychom získali z externích zdrojů. A my jsme řekli, že ne – v první fázi.“

„Pro nás to tehdy bylo neuvěřitelné, protože nás bylo 12 a najednou nám někdo začal nabízet peníze, a my jsme to fakt nechápali, seriózně jsme to nechápali. A jediný důvod, proč jsme tím procesem nějak prošli, bylo PriceWaterhou­seCoopers. Dostali jsme nabídky od finančních i rizikových investorů, ale tenkrát jsme v tom nedokázali najít vůbec žádný rozdíl. My jsme však fyzicky hledali někoho, kdo nám pomůže se někam rozjet, a nebyli jsme ochotni vzdát se kontroly nad společností ani v budoucnu – my jsme nehledali peníze pro sebe, hledali jsme peníze pro firmu, abychom se někam dostali. Nicméně ti, které jsme našli, jsou skutečně super,“ podotýká Ondřej Tomek.

Protože rizikové fondy většinou investují v pětiletém horizontu, přichází doba možného exitu. Podle obou jeho spolumajitelů to však neznamená, že přijde letos – letos se patrně nic nestane. Jeden scénář je emise akcií na burze, ať už je jakkoli pravděpodobný. Již dnes je Centrum v kontaktu s firmami, které IPO dělají a připravují. Další scénář je odkoupení podílu oběma spolumajiteli. Poslední scénář spočívá v tom, že investoři prodají své podíly někomu, kdo bude muset respektovat předchozí dohody. „Nás dvou preferovaná varianta je, aby ta firma byla česká, aby zůstala tady, a my s Oldou nemáme ambice z toho dostat peníze. Náš zájem je zapojit firmu do české společnosti. Naše preferovaná varianta je postavit firmu, která bude dost silná na to, aby se mohla zapojit do "společnosti“. Tím myslíme to, že kromě vlastního podnikání budeme moci podporovat další oblasti dění, ať je to ještě masivnější podpora školství a výzkumu než dnes, tak také podpora dalších oblastí s podnikáním nepřímo souvisejících. A aby Centrum mělo možnost toto udělat, musí zůstat v českých rukou. Případný zahraniční vlastník tady v ČR nemá důvod tohle dělat. Pořád je v nás hodně silný patriotismus. V každém případě však exit investorů bude řízeným procesem, který bude k oboustrannému prospěchu jak pro nás, tak pro investory. Dnes se k němu ale ještě vůbec neschyluje. Vše jde dobře a ani investoři ještě vystoupit nehodlají," konstatuje Ondřej Tomek.

Budoucnost je růžová

Centrum, ostatně stejně jako celý Internet, bylo dlouhou dobu v situaci, kdy nemělo přístup k takovým penězům, které by umožňovaly opravdu masivní rozvoj. Muselo dělat projekty, které byly inovativní, a ještě investovat to toho, aby získalo nové uživatele. Neboť z velkých hráčů přišlo na trh až o čtyři roky později, což s sebou logicky přineslo to, že za mnohem kratší čas muselo udělat mnohem více práce a ještě se nějak odlišit, aby uživatel měl důvod si vybrat právě Centrum. To se táhlo od roku 2000 do 2003 a teprve až v roce 2003 se situace obecně na českém Internetu prudce vylepšila, alespoň pro ty největší. „Samozřejmě jsme zvyšovali obraty a reklamní příjmy, ale pořád to bylo málo na to, aby se z toho stal seriózní podnik, který není podkapitalizovaný a nemusí dělat některé věci na koleně, tím nemyslím neprofesionálně, ale s obrovským úsilím všech, kteří se na tom podílejí, což je možné dělat, dokud jsou lidé mladí a baví je to, ale nejde to pořád. Dá se říci, že místo peněz jsme kvalitu služeb a rozvoj platili nedostatkem času na jiné věci, než je práce. Nějakou dobu to určitě jde, ale zlom přišel skutečně ve správný čas. Řekl bych tak za deset minut dvanáct. Teprve v roce 2003 přišly pro Centrum modely, které hrají důležitou roli, a teprve v loňském roce se Centrum dostalo do situace, že může férově plánovat, investovat s dlouhodobým výhledem, a že reklamní kampaň pro něj není náklad, ale investice. Takže já si myslím, že teprve teď přichází období, kdy Centrum skutečně může silně bojovat se svými konkurenty,“ říká Ondřej Tomek.

BRAND24

„Centrum udělalo některé chyby, které bychom dnes neudělali. Zejména když začalo výrazně růst v počtu zaměstnanců. A také to bylo v tom, že Centrum už dříve mělo udržet schopnost investovat do vyhledávaní, ale protože jsme měli málo prostředků, investovali jsme do projektů s krátkou návratností. Centrum třeba jako první zavedlo prodej odkazů. Bohužel jsme neměli zkušenosti s prodejem přes obchodní sítě, takže jsme to prodávali na CPT a měli zde faktury za 12 korun. Celé obchodní oddělení bylo v háji, protože mělo stovky faktur po 16 korunách a náklady na fakturu byly větší, než ten klient nakonec zaplatil,“ tvrdí Ondřej Tomek.

„Vyjma toho například firma pořád stála na nás dvou a myšlení lidí bylo hodně ovlivňováno naším myšlením, což si myslím, že není správné. Nyní má velmi dobrý management, který pracuje s rozumnou mírou zdrojů, které mu umožňují investovat tak, aby posilovalo svou dlouhodobou pozici. Centrum v minulosti vyrostlo rychleji, než si připravilo podhoubí. To, co si nemůžete dovolit koupit a víte, že to potřebujete, musíte vymyslet a udělat na koleně. Je to střet kultur. Střet výsledkově orientované kultury, kdy firma musí něčeho dosáhnout, a invenčně orientované kultury, která je o tom, že lidi musí chtít dělat, protože je to baví. A když nad nimi budete stát a říkat, čeho všeho nedosáhli, tak je problém,“ uzavírá Ondřej Tomek.


Vážení čtenáři, za 14 dnů si na tomto místě bude Mirek Zeman povídat s Borisem Bělousovem. Máte-li nějakou otázku či téma, které by dle vašeho názoru nemělo zůstat opomenuto, napište jej prosím do diskuze pod článkem.Za týden se můžete těšit na Milana Rusnáka, se kterým si povídala Markéta Kaclová.

Zobrazujete si často stránky Centra?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Score => Lupa.cz => M&W => Advertures => McCann Prague => Leagas Delaney Hamburg / Prague => Dark Side => [?]

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).