Brusel zakázal ride-sharing přes Uber. Za jednu jízdu hrozí pokuta 10 tisíc eur

Trable amerického startupu v Evropě. Potom, co na jeho řidiče útočili francouzští taxikáři, uspěli u soudu i tradiční drožkáři v belgickém Bruselu.

Taxikářská lobby je evidentně silná po celé Evropě. Pokuta 10 tisíc eur za každou jízdu na území Belgie je pro americkou firmu na tamním trhu v podstatě likvidační.

Konkurenci se nelíbila její ride-sharingová služba UberPOP. Ta promění v taxikáře v podstatě kohokoliv. Stačí projít testem, mít aspoň tři roky řidičák a vlastnit auto. Minimální cena za jednu jízdu je 4 eura.

Jako první se ozvala taxislužba Verts kvůli tomu, že Uber nastavil nefér ceny. Byly totiž o dvacet procent nižší než běžné taxíky. A soud nakonec dal taxikářům zapravdu: vzhledem k tomu, že řidiči zapojení do UberPOP nemají taxikářské licence, je jejich podnikání v Bruselu nelegální. Pokuta za porušení zákazu je 10 tisíc eur.

Firma přitom povolení k provozování UberPOP dostala teprve na konci ledna. Týden po rozjezdu začalo město řešit, jak nás zastavit. Ale nemluvili s námi, radši pouštěli informace do novin nebo televize. V podstatě radnice Bruselu nechápe potřeby svých obyvatel, tvrdí Uber na svém blogu

Služba UberPOP přitom začátkem února začala fungovat v Paříži, pak v Barceloně a před několika dny ji firma spustila také v Berlíně. I tady se očekávají možné potíže s úřady – podle serveru Venturebeat totiž místní zákony nepřipouštějí, aby řidiči na soukromých jízdách vydělávali.

Startup za 3,5 miliardy

Uber se s protiakcemi taxikářů setkává často. Ve Francii mohou řidiči Uberu a dalších nelicencovaných taxislužeb brát až ty zákazníky, kteří jsou na vyzvednutí ochotni čekat minimálně čtvrt hodiny. Nenápadné, ale dopady takového nařízení mohou být ve výsledku velmi nepříjemné. 

Když posíláte za klientem vzdálenějšího řidiče, tak to stojí peníze. Ve městě jako Paříž, kde Uber nebo leCab odbaví třeba deset tisíc jízd měsíčně. V takovémhle objemu se už těch pět nebo deset minut benzinu u každé jízdy pěkně nasčítá, vysvětluje Ondřej Krátký z taxikářského startupu Liftago.

Content

I přes všechny zákazy ale Uber stále roste. Paradoxně přitom vznikl v Evropě na pařížské konferenci Le Web. Dnes má 500 zaměstnanců a hodnota startupu se odhaduje na 3,5 miliardy dolarů. Nad evropskými specialitami se na loňském ročníku pařížské konference pozastavil i zakladatel Uberu Travis Kalanick.

40 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 5. 2014 18:02
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Právo pro e-shopy

  •  
    Jak provozovat e-shop v souladu se zákonem.
  • Jak přistupovat k vrácení zboží a spory se spotřebiteli.
  • Jak v souladu s právem marketovat e-shop.

Detailní informace o školení Právo pro e-shopy »