Hlavní navigace

Bez opakovačů to ve vlacích nepůjde. ČTÚ změřil, jak vagóny stíní signál

 Autor: ČTÚ
David Slížek 20. 4. 2016

Technici ČTÚ změřili, jak moc konkrétní typy železničních vagónů vzdorují průniku mobilního signálu. Výsledky jsou zajímavé.

Čím modernější vagóny, tím je to se stíněním mobilního signálu horší. A nebude to úplně dobré, ani když operátoři pořádně pokryjí železniční koridory. Tak by se daly stručně shrnout výsledky studie (PDF), kterou v únoru a březnu ve spolupráci s Českými drahami vypracovali zaměstnanci Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ).

Pokud budou železniční dopravci chtít zajistit pasažérům dostatečně silný mobilní signál na telefonování a datové přenosy, bez opakovačů nebo jiných řešení ve vlacích se prostě neobejdou, konstatuje analýza úřadu. A čím novější vagón, tím je to obvykle horší:

Výsledky měření potvrdily předpoklad, že v případě moderních (zmodernizovaných) vozů je vlivem konstrukce a materiálů (zejména provedení oken) útlum vf signálů poměrně značný – u velkoprostorových vozů většinou v mezích 20–25 dB. U vozu č. 7 s oddíly byl útlum podstatně vyšší (35–45 dB) vlivem vnitřního členění, což bude zřejmě činit i částečně problém s vnitřním pokrytím pomocí wifi signálu, případně GSM opakovače / pikobuňky. Vůz starší koncepce (City Elephant) má útlum podstatně nižší, zvláště v pásmu 800 MHz. 

Problematická je samozřejmě kovová karoserie vagónů, která mění vůz ve Faradayovu klec – a tou signál proniká jen s obtížemi. Další překážkou jsou pokovená okna. Fólie sice zabraňují sklu v roztříštění, chrání ho před poškrábáním či cloní sluneční světlo, zároveň ale stíní i mobilní sítě.

Jak moc jednotlivé typy vagónů tlumí mobilní signál, měřil ČTÚ letos v průběhu února a března. A výsledky jsou jasné: útlum je velký, jeho střední hodnota se pohybuje (v závislosti na typu vagónu) mezi 10 a 45 dB. "I při dodržení předepsaných limitních hodnot úrovní signálů mobilních sítí (podle relevantních předpisů) pokrytí uvnitř železničních vozů zajištěno nebude (útlum 20 dB reprezentuje 100 x nižší výkon signálu)," konstatuje úřad ve své zprávě o měření. "Pokrytí vnitřních prostor vagonů je tedy nutno řešit odpovídajícími technickými prostředky - sítěmi RLAN, opakovači GSM…)," dodává.
Autor: ČTÚ

Jak moc jednotlivé typy vagónů tlumí mobilní signál? Tady jsou výsledky aktuálního měření 

Nedá se přitom čekat, že by výrobci v blízké budoucnosti začali vagóny vyrábět z méně pevných, nekovových materiálů. A u fólií na oknech zřejmě bude nadále převažovat bezpečnost a pohodlí nad touhou po mobilním připojení.

I když pokrytí železničních tratí momentálně není zdaleka dobré (vycházíme z osobních zkušeností, které ale zřejmě brzy potvrdí výsledky měření ČTÚ na hlavních koridorech), ani stavba dalších základnových stanic situaci podle úřadu úplně nevyřeší:

Z výsledků měření vyplývá, že i při dodržení předepsaných limitních hodnot úrovní signálů mobilních sítí (podle relevantních předpisů) pokrytí uvnitř železničních vozů zajištěno nebude (útlum 20 dB reprezentuje 100× nižší výkon signálu). Pokrytí vnitřních prostor vagonů je tedy nutno řešit odpovídajícími technickými prostředky – sítěmi RLAN, opakovači GSM …).

Jednání Českých drah s operátory přitom probíhají už řadu let. Nasazení opakovačů (repeaterů) po technické stránce nic nebrání, problém je v tom, že se firmy zatím nedokázaly domluvit (hlavně na tom, kdo ponese jaké náklady). A podobně jako tomu je v případě pokrytí tunelů pražského metra, i tady vinu svádějí jedna na druhou. Podle informací Lupy by nicméně brzy měly proběhnout pilotní testy s jedním operátorem. 

Dopravci se tak zatím snaží nabídnout pasažérům aspoň připojení k internetu prostřednictvím palubních wi-fi sítí. Router připojený na anténu na střeše vagónu totiž není stíněný tak moc, jako telefony uvnitř vozu. Je ovšem závislý na pokrytí trati rychlým internetem.

Starší vagóny přitom signál podle analýzy ČTÚ tlumí o něco méně. Tento typ například vyšel z měření o poznání lépe, než zmodernizované nebo nové vozy...
Autor: ČTÚ

Starší vagóny signál podle analýzy ČTÚ tlumí o něco méně. Tento typ například vyšel z měření o poznání lépe, než zmodernizované nebo nové vozy.

Jak se měřilo

ČTÚ ve spolupráci s Českými drahami proměřil v železničním depu Brno – Maloměřice a na odstavných nádražích Brno – Horní Heršpice a Praha celkem devět typů vagónů. 

Technici kontrolovali útlum v pásmech GSM 900 a 1800 MHz a v pásmech LTE 800, 900 a 1800 MHz:

Měřený železniční vůz byl ozařován signálem z generátoru Anritsu MG3710A, kontinuálně přelaďovaného v uvedených kmitočtových pásmech. Měřený vůz byl signálem generátoru ozařován ze vzdálenosti cca 50 metrů, pokud to konkrétní situace dovolovala. Na třech místech byla pro zjištění referenční hodnoty měřena úroveň signálu generátoru v prostoru před vagonem (body A – C). Uvnitř vozu bylo měření prováděno ve většině případů na pěti vhodně rozložených místech.

Výsledky jsou podle úřadu dostatečně objektivní, byť střední hodnoty útlumu lze stanovit jen orientačně:

Naměřené a uvedené střední hodnoty útlumu reprezentují spíše optimální stav, protože nemohou brát v úvahu zejména tyto faktory: zvětšení útlumu signálů vlivem orientace vozu vůči základnové stanici mobilní sítě, kdy signály mohou procházet přes více překážek v konstrukci vagonu, v extrémním případě dojde k zastínění sousedním vagonem; vliv obsazení vozu cestujícími a jejich pohyb v prostorách vozu; vliv pohybu vlaku – zde lze počítat s příznivějším vlivem vzhledem k „vyplnění“ hlubokých minim, způsobených vícecestným šířením signálu (Riceho kanál).

TIP: Proč se ve vlaku nepřipojíte? ČTÚ poprvé měří pokrytí železnic:

Našli jste v článku chybu?

21. 4. 2016 12:15

Tomáš2 (neregistrovaný)

s moderními vlaky je už potřeba mít vysílač přímo ve vlaku, k vidění v západních zemích.

Tady to je kocourkov, operátoři tvrdí, že vlaky jsou neprostupné, dráhy tvrdí, že tratě nejsou pokryté signálem. Dráhy by rádi vysílač do vlaku, ale nechtějí to platit a nemají na to licenci, operátoři by také rádi pokryli vlaky, ale nechtějí do toho investovat.

S metrem v Praze je úplně stejná situace. Přitom z mého pohledu je logické, že operátoři chtějí mít signál tam, kde se koncentrují jejich zákazníc…

21. 4. 2016 17:38

fd (neregistrovaný)

Na pasivni retranslaci zcela jiste zadnou licenci mit nemusi. Protoze presne totez dela, byt nepomerne hure, i ta plechova skrin vagonu. A jelikoz se pomerne bezne da koupit HW, ktery dela i retranslaci aktivni - treba v rodinem dome, tak zcela jiste netreba licence ani na to.

Ostatne, mate licenci na provoz sveho telefonu? To zarizeni neni nic jineho nez vysilacka v licencovanem pasmu.

Ona ta licence je totiz koncipovana tak, ze muzete pouzivat schvalene zarizeni.

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET