Bez televize to nejde ani na Internetu

Na sklonku léta zaútočily na Česko reality show a jedna z rázových vln zasáhla i Internet. Lidé si začali houfně pořizovat vysokorychlostní připojení, aby mohli sledovat ty nejméně nudné záběry i mimo čas, kdy je vysílá televize. Na televizních přenosech bude postaven nový zpravodajský deník Aktuálně.cz a k záznamům se vrací i iDnes. Čeká český Internet vzestup díky starému médiu?

Aleš Miklík - nová karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Ta otázka je samozřejmě mírně provokační, neboť český Internet je samozřejmě v souladu s tím celosvětovým na vzestupu i bez přispění kamer v několika vilách. Počty uživatelů vysokorychlostního připojení však opravdu v posledních měsících začaly znatelně stoupat [PDF, 75 KB] a potvrdily tak staré pravdy o tom, že pro rozšíření média mezi masy je třeba „masový“ obsah. Těžko říct, co se odehrává za nejčastější dialog u (spíše pomyslného) pultu poskytovatelů připojení, avšak kovaným a starosvětským internautům nezbývá než se smířit s tím, že nejčastějším požadavkem nově příchozích je zřejmě tak přízemní „Mně je celkem jedno, jak to funguje, já tomu stejně nerozumím… Hlavně aby na tom běhaly ty videa z Vyvolených!“

Televize je sice dnes už staré médium, avšak ve svých obdobách nepřestane nejspíš už nikdy slavit úspěch. Kouzlo obrazu spočívá kromě nenáročnosti pro přístup na straně publika také v touze lidí „vidět vše na vlastní oči“, a tudíž tomu mnohem víc věřit (sebevíc je tato skutečnost absurdní ve věku digitálních technologií). Pustit televizi a nechat na sebe chrlit informace je nesrovnatelně jednodušší v porovnání s náročným webem, který vydá ty největší poklady jen hrstce zkušených surferů. A navíc ve víceméně statické formě.

Na účinky televizních přenosů sází i nové zpravodajství portálu Centrum. Ve spojení s Českou televizí bude nabízet obrazové a zvukové zprávy o domácích událostech a jeho tvůrci podle všeho spoléhají na to, že se díky tomu stanou českou internetovou zpravodajskou jedničkou a podaří se jim zaplatit náklady na zřízení a provoz mohutného redakčního obsazení. Necelý týden před jeho spuštěním reaguje alespoň „z voleje“ dosavadní lídr zpravodajství iDnes a oznamuje obnovení svého televizního servisu. Nejde jen o závod o podivné prvenství. Soudě podle dosavadního vývoje, vše spěje k tomu, že kdo nebude kromě textových a obrazových zpráv nabízet i televizní přenosy, může svůj portál zabalit.

Je však skutečně český Internet na podobný přechod připraven? K důstojnému sledování videa vám linka o 64 kbit/s stačit nebude. Kolik je tu však vlastně uživatelů vysokorychlostního připojení? Český Telecom hlásí něco přes 220 tisíc zákazníků (včetně přeprodejců) svého ADSL, kabelových přípojek již je přes 100.000, množství bezdrátů se odhaduje jen velmi těžce, ale jistě nepůjde o menší číslo než to u kabelových televizí. Je to však dost na to, aby vytvořili nový model průměrného internauta, hledajícího přednostně pohyblivý obraz?

EBF16

V krátké době jistě ne, avšak v dlouhodobém výhledu je budoucnost jistá. Ať se to starým internetovým harcovníkům líbí nebo ne, vývoj Internetu mají v rukou normální smrtelníci, zvyklí do té doby ovládat jen dálkový ovladač ke své televizi – a totéž očekávají od nového média. Televize bude co nevidět v mobilech a úvahy o tom, zda je to smysluplné či „potřebné“, jsou v tomto případě na místě asi tak jako ptát se, zda skutečně potřebujeme papírové kapesníky, když tu byly celá léta úspěšně ty textilní.

Nezbývá než jen doufat, že po uspokojení masové poptávky se najde i nějaký ten video obsah pro nás ostatní.

15 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 30. 10. 2005 7:45

Školení online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  • Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o Školení online marketingu »