Hlavní navigace

Big Brother a VyVolení – souboj reality show na webu

2. 9. 2005
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Televizní souboj mezi reality show Big Brother a VyVolení, respektive TV Nova a TV Prima, se zdárně promítá do dění na Internetu. Zvláště když v obou projektech mají prsty portály Seznam a Centrum, které včera v noci spustilo novou verzi. A tak padají rekordy návštěvnosti, zakládají se fanouškovské weby, obchoduje se s doménami a padají žaloby.

Světově úspěšný televizní formát reality show konečně dorazil i do malé země uprostřed Evropy, a jak už je jeho tradicí, šíří se napříč celým mediálním spektrem. Výsostné postavení obvykle zaujímá síť všech sítí, a jak vidíme na aktuálním příkladu reality show Big Brother (TV Nova) a VyVolení (TV Prima), dění na českém Internetu se zvyku nevymyká.

Vzájemný souboj obou pořadů na Internetu je zároveň umocněn tím, že se v něm angažují portálová jednička a dvojka: Seznam a Centrum.

Seznam.cz/Big­Brother

Přestože v oficiální prezentaci webu „Velkého bratra“ figuruje portál Seznam, bylo by mýlkou považovat ho za hlavního strůjce. Stránky jsou v režii samotné televize, vztah mezi Novou a Seznamem probíhá spíše na marketingové bázi; druhý jmenovaný prodává na webu exkluzivně reklamu, propaguje a propůjčuje diskusní fóra s chatem.

1888

Web Big Brother vás po designové stránce ničím nepřekvapí. Jeho horní část je využita pro menu a fotky soutěžících, obsah je generován v prostředním sloupci. Na levé straně nalezneme odkazy na multimediální služby, vpravo vstupy do diskusních fór a chatů, které vyžadují registrovaného uživatele Seznamu.

Obsahu po informační stránce nelze příliš vytknout. Úvodní stránka patří pěti čerstvým článkům. Neznalý návštěvník si prvně přečte, co Big Brother vůbec je, jaká má pravidla a kdo ho uvádí. K soutěžícím má díky horní liště stále blízko, v jejich profilu se dozví stručnou (přesto poměrně vypovídající…) charakteristiku a dostane se mu souvisejícího obsahu: článků, diskusí, fotografií a videí.

Dostáváme se k multimediálnímu obsahu. Fotogalerie je rozdělena do tří složek (soutěžící, činnost, období), některé kategorie ale na přírůstky teprve čekají (například nemoc, úraz nebo deprese, pláč).

Video je placené. Co se děje v domě, můžete sledovat 24 hodin za 50 korun, za tři dny 100 korun a týden stojí 200 korun. Vybrat si můžete mezi kvalitou 300 kbit/s nebo horší 100 kbit/s. Během online vysílání lze přepínat mezi pěti kanály. K dispozici je rovněž archiv a jedna sekce zdarma, nabízející ukázky z castingu, ale i nefalšovaný striptýz.

Ani využití mobilních technologií nezaostává. Na svůj přístroj si můžete stáhnout tapety, melodie, hry nebo loga. Prostřednictvím mobilu můžete soutěžit, nechat si zasílat přehledy o dění ve vile, chatovat, posílat vzkazy a hlasovat. Zajímavá je funkce „Ucho Velkého Bratra“, díky němuž se můžete okamžitě připojit k mikrofonu soutěžícího v domě (34 Kč/min.).

Aktivně se můžete zapojit, jak už bylo řečeno, na diskusních fórech a živých chatech, které jsou provozovány serverem Lide.cz od Seznamu. Jelikož je registrace nutná, bude zajímavé sledovat, kolik nových uživatelů tento krok Seznamu přinese a z kolika se po skončení Big Brother stane „mrtvá duše“.

Navigace a užívání webu je jednoduché, jen rozbalovací menu by mohlo zůstat rozbalovací i po vybrání podrurbriky, ušetřil by se tím jeden „klik“. Jako uživatel s vyšším rozlišením obrazovky bych uvítal širší a vycentrovaný layout.

VyVoleni.Centrum.cz

Představitelé Primy a Centra předem deklarovali, že nový server VyVolených, který včera v noci odstartoval a vystřídal „zahřívací verzi webu Volba do Vily“, má být podobou interaktivní televize plné multimediálního obsahu.

Jeho narození v ranních hodinách však bylo trochu rozpačité a pomalé, plné „dětských nemocí“, které už snad dnes nepocítíme.

1890

Skladba webu je podobná jako u konkurence: horní prostor patří liště Centra, pod ní jsou fotografie, soutěžící odkazujících na profil. Menu je však vlevo. Na úvodní stránku jako by se vtěsnalo více obsahu, ale přehlednost zůstala zachována. Centrum si přidalo po vzoru Seznamu rovněž přihlášení do e-mailové schránky, Oldřich Bajer, zástupce Netcentra, si od toho slibuje 100.000 nových uživatelů. Chytrým nápadem je dolní prostor patřící „Nej VyVoleným“ – nejčtenějším článkům, nejhledanějším výrazům, nejsledovanějším videím…

Živý přenos z vily zajišťují čtyři placené kamery. Dvě kamery jsou střihové a sledují pohyb soutěžících. Třetí je v koupelně a ložnici. Ceny budou stejné jako u Big Brother. Důvody zpoplatnění uvedl Oldřich Bajer dva: tím prvním je exkluzivita obsahu, druhým důvodem je snaha zabránit zahlcení přenosových linek. Na takovou zátěž prý není český Internet připraven. Návštěvníci pro to však většinou nemají pochopení. Ostatní budou platit pomocí Premium SMS.

Fotogalerií je poměrně dostatek. Dále je to slabší: v mobilshopu seženete pouze tapety a slibovaná podrobná pravidla také zatím chybí. Celý web jsme tak prošli relativně rychle, tedy pokud se nezačteme do diskusí a „nezakecáme“ v Xchatu.

VyVoleným se povedl textový online přenos, který připomíná záznam fotbalového utkání. Líbí se mi rovněž každodenní sloupek, komentující dění ve vile. Jinak web oproti Nově nepřináší nic nového, je mu ale více než vyrovnaným soupeřem.

Co bychom mohli stránkám Vyvolených i Big Brother po obsahové stránce vytknout? Standard přináší, ale pár námětů by se našlo: oba málo „pracují“ s vilou (domem) a nepoužívají interaktivitu (viz třeba německou verzi). Vynecháme-li „serepetičky“ do mobilů, rovněž nevyužívají potenciál populární značky a internetového obchodu.

Návštěvnost

Jak dopadají weby Big Brother a VyVolených tváří v tvář návštěvnosti? První jmenovaný byl spuštěn po úvodní show v neděli 28. srpna, ale ostrou zkoušku podle ohlasů nezvládl. V pondělí měl web Seznamu a Novy dosáhnout 195 tisíc unikátních návštěvníků, v úterý 255 tisíc (měření iAuditu).

Dosavadní web VyVolených, který včera v noci vystřídala nová verze, odstartoval 15. srpna. Zatímco 19. srpna dosahoval návštěvnosti „pouze“ 30 tisíc uživatelů (cookies), další dny raketově rostl: v neděli 21. srpna to bylo 51.500, v pondělí už na web zavítalo přes sto tisíc návštěvníků (měření Netmonitoru).

VyVoleným online se dařilo i následující, tedy minulý týden, kdy návštěvnost kromě soboty 27. srpna neklesla pod 100.000 uživatelů (cookies). Celkem v 34. týdnu zavítalo na stránky VyVolených 440.163 návštěv­níků, shlédli 32.354.518 stránek, týdně strávil jeden uživatel na webu 31,5 minut, denně 17,6 minut (měření Netmonitoru). Výsledky VyVolených Centra se na rozdíl od Seznamu započítávají do celkových výsledků portálu.

Kvůli odlišné metodice měření obou serverů a startovní rovince, kdy se motory teprve žhaví, zatím nemůžeme Big Brother a VyVolené příliš porovnávat. Počkejme až na pár zatáček, kdy získáme průkaznější údaje.

Domény utekly

V souvislosti s návštěvností i prestiží je mimořádně zajímavé, že ani jeden z projektů neužívá a nevlastní doménu druhé úrovně; adresy BigBrother.cz nebo VyVoleni.cz vás na oficiální weby nezavedou.

Doména BigBrother.cz od roku 2000 vyměnila několik vlastníků, v roce 2003 se jejím pánem stal Jan Holub. Podle jeho slov nebyla doména nikdy na prodej, chtěl na ní provozovat neoficiální informační server, což také činí. Dnes na něj zavítá 12–15 tisíc lidí denně. Den po zahájení Big Brother zaznamenal Jan Holub na svém webu přes 17.000 návštěvníků, přitom dva dny před tím jich nebyly ani dva tisíce. Nova se o získání domény nijak urputně nesnažila: „Nova mě na jaře oslovila, nabídka přišla od člověka z Media Capitol a zněla 30.000 korun. Dál jsme se už nedomlouvali,“ říká Jan Holub.

Zato doména velkybratr.cz na prodej je a její vlastník Milan Vilímek se tím netají. Nabízí ji spolu s velky-bratr.cz a bratr.cz údajně za 100.000 korun.

Ani Prima a Centrum nemají štěstí, zato jim ještě vystávají starosti. Doména VyVoleni.cz patří od roku 2003 Czech On Line a.s. Společnost vlastní rovněž ochranou známku na slovo „Vyvolená“ a chtěla po Primě finanční náhradu za převod práv. Návrh na předběžné opatření však minulý týden Městský soud v Praze zamítl. „Czech On Line zvažuje další právní kroky s cílem ochránit dobré jméno společnosti, svou reputaci, morální vlastnictví a svá autorská práv,“ říká Stanislava Beyerová.

Mezitím portál Volný provozuje pod vyvoleni.cz speciál pro reality show a úspěšně si zvedá návštěvnost až o deset procent. Podle interních statistik zaznamenal Volný na své lukrativní doméně v posledních dnech okolo 13 tisíc návštěvníků.

Boj ve vyhledávačích

Dalším segmentem, kde obě reality show soupeří, jsou vyhledávače a jejich výsledky, které ukazují na optimalizaci webů. Ten nový od Centra toho příliš od včerejší noci změnit nemohl, přesto se podívejme na některé zajímavé výsledky.

Seznam nám na klíčové slovo „reality show“ nabídne realitní kanceláře, ale po oficiálních stránkách ani památky. Podle našeptávače jsou na Seznamu hledanější VyVolení, a web, který hledáme, skutečně na prvním místě nacházíme, přestože to ještě před pár dny byla utopie. Nova si na VyVolené zaplatila reklamu, na své klíčové slovo je první.

Na Centru pod „reality show“ vévodí vlastní produkt, konkurence podezřele není přítomna. Na heslo „vyvolení“ se však Big Brother dokonce dostává před soupeře, placený odkaz je placený odkaz.

A co Google? U „reality show“ opět nemáme příliš šancí, nacházíme spíše články z médií. Alespoň že při zadání konkrétního názvu jsme úspěšní. To však nemění nic na tom, že oficiální stránkám ve vyhledávačích mnohdy zdatně konkurují ty „amaterské“, fandovské. O které jde?

Alternativní weby

Vynikajícími výsledky ve vyhledávačích a dobrými referencemi se pyšní Panáček v reality show. Několik autorů se formou weblogu stará o pravidelné komentáře a upozornění na články v elektronických médiích. Podle Navrcholu.cz jeho návštěvnost v posledních dnech dosahuje kolem 5.000 unikátních návštěvníků.

BRAND24

Na straně Big Brother stojí za poznamenání už výše zmíněný BigBrother.cz a Bigbrother-tv.cz. Možná překvapivě se opticky více stránek věnuje VyVoleným. Jmenujme VyVoleni.org, VyVoleni-tv.cz, VyVoleni-realityshow.cz, začínají fankluby, nebo také parodie: VyVolení na Politikonu a brzy možná také VyHoleni.cz. Mnoho prostoru je reality show věnováno také na méně či více seriózních zpravodajských serverech.

Závěrem

Ať už si myslíte o reality show cokoliv, bedlivě je sledujete, či jste o ně doposud okem nezavadili, nelze tomuto multimediálnímu formátu upřít, že na českém Internetu a webu představuje současný fenomén číslo jedna. Po pár dnech hravě překonává všechny Superstar a Ester Ládové, takže se ještě máme na co těšit. Pro český Internet je to především šance, jak přivést nové uživatele a ukázat své možnosti. Využije ji?

Kdo vyhraje souboj na Internetu? Big Brother, nebo VyVolení?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).