1. První a zásadní je vůbec vypovídací hodnota tohoto testu. Píšete, že je dobrá, protože se jednalo o "poměrně velkou" kampaň a že by to "podle vás dopadlo na jiné kampani podobně".
Systém Mr.Lin(x) používá přes 6000 aktivních serverů, Billboard tvrdí, že to je taky 6000. Pokud berete oblast výměnné reklamy (která je u Mr.Lin(x)e jenom jednou z částí jeho činnosti), pak působí oba systémy jako media representatives, zastupují jednotlivá média. Klikatelnost tedy mají TATO MÉDIA, nikoli reklamní systémy (to z článku jaksi není úplně patrné).
Zádrhel je tudíž v tom, že jste z 6000 serverů Lin(x)e a (řekněme) 6000 serverů BB vybral několik málo serverů jednoho i druhého systému - sám uvádíte, že majorita impresí byla zobrazena na šesti, respektive pěti serverech.
A na základě toho, jaké výsledky vám dalo jedno promile z členských serverů jedné i druhé sítě, usuzujete na její výkonnost!
Rozlišujte dvě věci: první je, jakým způsobem se kredity přepočítávají na imprese. Protože oba systémy mají hodně různé způsoby získávání kreditů, mají i jiný způsob a jiné koeficienty při jejich utrácení. K úplnosti zde chybí jedna věc, uzavřít celý systém od sbírání až po utracení, tedy, například: a) server (řekněme třeba Fazole.cz)se zapojí v pondělí do Mr.Lin(x)e a v úterý do druhého systému. Každý den zobrazí x stránek a získá za ně y kreditů. b) tyto kredity poskytne vám coby testérovi a vy je pak protočíte jednou přes Mr.Lin(x)e a podruhé přes billboard OPĚT NA TOM STEJNÉM serveru, se stejným bannerem (je celkem jedno jakým). Jenom tímto způsobem skutečně a velmi přesně porovnáte, jak oba systémy zhodnocují a vytvářejí kredity, samozřejmě s tím, že dané zhodnocení platí PRO KONKRÉTNÍ SERVER, zde tedy pro Fazole.cz, a v případě třeba Jokes.cz to může být mírně jinak.
A druhá věc je CTR - jenomže tu nemůže žádný z obou systémů nijak ovlivnit. Je tedy nutné rozlišovat a oddělovat a) jak pracují systémy s kredity (tj. jaký by "měl být" výměnný poměr), a b) jakou mají které SERVERY, nikoli ale systémy, CTR.
2. Další výhrady jsou už trošku menší :-). Jednak si myslím, že srovnávání obou systémů není moc na místě. BB je klasická výměnovka, Mr.Lin(x) se z ní letos dostal zcela někam jinam - do komerčního reklamního systému. Většina velkých členů v Mr.Lin(x)ovi je členem systému Cash, tedy "má podíl z každého halíře, který na sobě nese zobrazený banner". V článku to trošku a nenápadně uvádíte (máte pravdu, že lukrativnější pozice jsou dnes prodané), ale to je přece nesmírně důležitý faktor!
Zatímco v Billboardu jste "vyhodili servery s mizivou účinností", v Lin(x)ovi jste brali, co přišlo. Není tedy divu, že CTR byla v Billboardu větší... Dále píšete, že BillBoard zobrazil "díky dynamickému poměru" za 100 000 kreditů skoro 130 000 impresí - jenomže dozví se čtenář, jak tento systém funguje, zda by jindy nefungoval "dynamicky" tak, že by naopak impresí bylo méně?
Dále píšete, že Lin(x) vám zobrazil jiný počet impresí, než který jste si objednali - píšete, že jste si objednali 60 000 impresí plus 26 847 impresí, což mě dohromady dává 86 847 impresí, a pak vám Lin(x) zobrazil 86 847 impresí. Tak tomu nerozumím :-)
Dále, aby se skutečně výsledky testu dobře rozkryly, by bylo vhodné ukázat alespoň TOP 5 serverů, na které byly tyto kampaně cíleny, ukázat počet impresí a počet clicks. To by bylo určitě pro odborného čtenáře hodně užitečné a v článku to velmi chybí.
Jsem rád, že tyto články vznikají - jsou to průzkumy, které pomohou projasnit zatím dost mlžné ovzduší v české internetové reklamě, které určitě snižuje objem peněz investovaných do internetové reklamy. Ale je potřeba v tom udělat úplně jasno - rádi budeme spolupracovat.
A jeste v necem se pletete. Nesoudilo se podle promile clenskych serveru -- to promile bylo TOP, tedy pouze spicka. Bylo by ovsem zajimave, kdyby jeste autor dohledal na kolika webech se reklama zobrazila.
Tento clanek velmi ocenuji, nebot je to opravdu jeden z mala, ktery se opira o experimentalne zjistene hodnoty.
Jinak zcela s panem Hlavenkou souhlasím ohledně toho, že to je komplexní problematika a nelze to takto zjednodušit.
Vyjadřujete zklamání nad jedním klientem za 40 Kč. Drtivá většina obchodníků na světě by se umlátila o to, kdyby mohla platit za nového klienta JENOM 40 Kč. Navíc zcela pomíjíte: - brand-building (tj. "imageový" vliv reklamy) - "deferred sales" (nevím jak to říct česky) - prostě člověk vidí 10 reklamu, vryje se mu do paměti, pak přijde na Atlas, a vzpomene si - aha, tady je vlastně nějaká vánoční akce, kdepak to tu je, ahá tady - klik!
Prostě je to velice komplexní problematika, nedá se to odbýt jenom jako "klient za 40 Kč, plačme"
ad 2) Klient si obvykle vybírá cílovou skupinu sám, či přímo i požaduje servery. Požaduje-li cílovou skupinu počítačů, nabídneme skupinu počítačových webů, mezi kterými má Živě přední místo, protože je taky mezi těmito weby nejčtenější - je na tom něco divného? Web CP, jak píšete, nenabízíme, ani nabízet nemůžeme - protože na něm žádná reklama není. Tím vaše tvrzení, obávám se, ztrácí trošku na věrohodnosti.
ad 3) Přímo zde pan Lahvička píše, že za 100 K kreditů se dá zobrazit od 100 do 200 K impresí, tj. výměnný poměr od 1:1 k 1:2, podle jakéhosi nikde neuvedeného a nikde neupřesněného "dynamického" výměnného poměru. To je neprůhledný systém, který měl před rokem Lin(x) taky, ale letos na jaře jsme jej opustili - víte, kolik za kredity dostanete.
ad 4) Máte pravdu, že to, že v jedné firmě existuje současně "media representative" a "media owner" není dobré -byť jsem přesvědčený, že hrajeme fér, CP servery nikam násilně "necpeme", nicméně třeba jenom na nich jsme náročnějšímu klientovi schopní splnit jeho další přání, jako je soutěž, anketa, mailblast atd. atd. Každopádně to velmi brzy vyřešíme tím, že ta "media representation" bude v separátní firmě, která nebude vlastnit žádná média.
Rekneme, ze jsem Peugeot a delam reklamu na P607. Reklamni banner me odvede na web www.peugeot.cz, jenze navstevnici www.peugeot.cz __NEJSOU__ kupujici.
Vetsina banneru je jen "reklama na reklamu". Proto se neda srovnavat CTR a uspesnost produktu v mediich.