Bing po roce života: jak se malému daří?

Před rokem se narodil Bing! – vyhledávač od Microsoftu. Nebylo to zrození v pravém smyslu slova, protože předtím existoval jako tzv. Live Search. Současně s přejmenováním byl obohacen o mnoho nových funkcí a Microsoft se také začal pořádně snažit, aby Google získal aspoň jakéhosi konkurenta. Jak vypadá Bing po roce? Dítko je chudší a hubenější než při svém narození, a to i přes to, že je nesmírně vydatně krmeno.

Nejdůležitější skutečností asi je, že tržní dominance Googlu v oblasti vyhledávání nebyla nakousnuta ani v nejmenším. Naopak, podíl Googlu se vytrvale plazí stále směrem vzhůru, a to je co říci, když už firma drží okolo 70 procent trhu (v dubnu 2010 dosáhl 71,40 procent, alespoň dle Hitwise.

Bing poměrně rychle vyskočil k deseti procentům, ale okolo tohoto čísla už řadu měsíců osciluje a neroste. Ztrácejí ale další v pořadí: Yahoo Search se už dostává pod 15 procent a kdysi populární Ask.com se svým vůbec ne špatným, ale netradičním způsobem vyhledávání se už dostává do pásma smrti (2 procenta). Deset procent pro Bing po roce života nevypadá vůbec jako špatný výsledek pro malé děťátko, ovšem dokud si nepromítneme například čísla, která uvádí SearchEngineWatch pro „dávnou minulost“, konkrétně pro rok 2006: zde má Google zhruba tolik (43,3 procent) co MSN od Microsoftu a Yahoo dohromady (41,6 procent), samotný MSN má 12,8 procent.

Bing, kvalitní a technologicky pokročilý vyhledávač, tak nedosahuje ani takového podílu, co poměrně rozplizlé MSN před čtyřmi lety, zatímco Google od té doby prudce vyrostl a Yahoo, dnes velký spojenec Microsoftu, stejně tak prudce vyklidil pozice. (Jak Hitwise, tak SearchEngineWatch měří především americký Internet).

Můžeme doplnit i pokusy o celosvětové statistiky, například dle Hitslinku: čísla jsou jiná (Google 85 procent+, Bing 3 procenta), ale trendy jsou stejné: Google se desetinku po desetince vylepšuje, Bing dokonale stagnuje, Yahoo ztrácí. Působivá procenta pro Bing tak nejsou dána tím, že by si trh získal (kvalitou, marketingem atd.), ale že jej dostal dárkem, přesměrováním z původních služeb Microsoftu, a poté, co dárky došly, už neroste ani o píď. Lze samozřejmě statistiky „po dočekalovsku“ nekonečně diskutovat a ostouzet, ale sledujme především trendy, ne absolutní čísla, a tam je to dost průkazné.

Hitlinks - statistiky podílu vyhledávačů

Statistiky vývoje celosvětového podílu vyhledávačů v období 8/2009 – 7/2010. Zdroj: Hitslink

Jaký má Bing problém? Zdá se, že to je vyhledávač, o kterém nikdo pořádně neví, o kterém se nemluví a nepíše. Největší mediální pozornost za celý rok se mu dostalo, když Microsoft zrušil jakýsi „Cashback“ program pro Bing; o tomto zrušení se psalo všude, zatímco o skutečnosti, že Bing jakýsi Cashback program vůbec měl, nevěděl pořádně nikdo. (Přitom, alespoň podle těchto informací, nebyl Cashback vůbec špatný nápad. Jenom tak nějak uvázl na mělčině, nedotažený a nedostatečně promovaný). Co dalšího o Bingu si za poslední rok pamatujete? Já skoro nic, zatímco o novinkách, se kterými (nejen ve vyhledávání) přišel za rok Google, bych mohl popsat dalších pár stránek.

Podnikání Microsoftu v Internetu je vůbec plné paradoxů; zde je výčet největších z nich, vyvoďte si z toho cokoli si přejete:

  • když byl tento fenomén v období svého největšího růstu, Microsoft jej ignoroval
  • když naopak první bublina splaskávala, Microsoft se velmi silně angažoval (a získal poměrně slušnou pozici, cca v letech 2000–2003)
  • když se objevil Google, firma jednoho produktu – vyhledávače, Microsoft se rozléval do šíře a dělal všechno kromě pořádného vyhledávače
  • když naopak Google s důrazem na vyhledávač upouští a hledá svou další roli v internetovém podnikání, Microsoft klade najednou velký důraz na vyhledávač
  • Microsoft si získal světovou dominanci ve své době s produktem, který byl technicky, slušně řečeno, průměrný. Nyní s produktem, který je technicky vynikající a v některých ohledech má navrch nad konkurentem, prohrává.

Příčiny dosavadního nevalného úspěchu Bingu – a nemyslím, že je moc velká šance na zlepšení – jsou víceré, ale o některých lze jenom spekulovat, protože Microsoftu „do hlavy“ vidět není. Je možné, že i když verbálně jsou internetové aktivity v Microsoftu velice podporovány (viz toto video s Ballmerovým křikem „advertising, advertising, advertising!“), skutečnou podporu – technickou, manažerskou, investiční, marketingovou – tak velkou nemají, protože přes všechny své světovládné plány podniká Microsoft odjakživa velice pragmaticky a soustřeďuje se na to, co nese peníze. (A to Bing není).

Bing

Jiný důvod může spočívat v tom, že firma jako je Microsoft internetové projekty „neumí a nebude umět“, protože je pro ně svým založením jednoduše nevhodná (organizace, hierarchie, styl práce, systém, svázanost/volnost týmů a oddělení, klidně i „firemní kultura“). To by bylo jistě zajímavé diskutovat a probírat, ale je to poněkud nad rámec článku. Není však na místě Microsoft nějak zesměšňovat: je to nejúspěšnější softwarová firma všech dob, trvale zvyšující svůj obrat i zisk a vysmívající se všem proroctvím o tom, jak se blíží její konec.

Další důvod může být i v tom, že Google je aktuálně ve vyhledávání v podstatě neporazitelný: jeho produkt je pro naprostou většinu lidí „good enough“, dost dobrý (možná spíše: více než dost dobrý), nepotřebují vůbec žádné fičurky navíc a i kdyby byl Bing! vrchol dokonalosti, tak Google stejně najde to, co potřebuji, takže proč měnit? Známý efekt sněhové koule – všichni ho znají, všichni jej používají, slovo „googlovat“, je denně zmiňován v televizi, v novinách, aniž to Google stojí dolar – působí zde tak silně, že je otázka, zda by hromady peněz vrhané do reklamy Bingu pomohly.

Jistě, je tu jedna cesta, a to nasadit Bing na různé „partnerské“ portály (je na Yahoo, u nás se podařilo jej umístit na Seznam, je výchozím vyhledávačem v Opeře), a Microsoft se velmi snaží, aby dostal pod svá křídla všechny, jejichž společným konkurentem je Google, podle vzoru „nepřítel mého nepřítele je mým přítelem“. (Mimochodem tato úvaha je zcela zcestná. Obě firmy jsou podnikatelské imperiálními mocnostmi prvního řádu a ve své dobyvačnosti nemají žádné vnitřní hranice. Nemají si v tomto vůbec jedna druhé co vyčítat.)

EBF16

Toto úsilí o získání Bing-partnerů je podpořeno velkými penězi –Microsoft například zaplatil Verizonu půl miliardy dolarů (!), aby Bing byl výchozím prohlížečem na jejich zařízeních (Blackberry), nezveřejněnou částku pak zaplatil Hewlett-Packardu, který předvoluje Bing na všech svých prodávaných osobních počítačích. Jenomže, jak je vidět, na tržním podílu se to jaksi neprojevuje.

Je mně líto, člověk fandí slabším a v tomto případě by trocha konkurence byla zdravá (hlavně inzerenti by nesmírně uvítali poněkud menší nadvládu Googlu). Ale nelze říci jinak: po roce je dítko chudší a hubenější než při svém narození, a to i přes to, že je nesmírně vydatně krmeno. Microsoft nepochybně v podpoře Bingu neustane, ale jako konkurent Googlu bude bezvýznamný – ostatně stejně jako je v obráceném gardu Google Chrome ostatním prohlížečům, zejména Internet Exploreru.

Anketa

Který vyhledávač nejčastěji používáte?

26 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 28. 7. 2010 14:41

Školení App Store optimalizace

  •  
    Jak dostat svou mobilní aplikaci mezi lidi
  • Jak na akvizici uživatelů mobilních aplikací na českém i světovém trhu
  • Jak správně spustit, propagovat, měřit a vyhodnotit svoji aplikaci v Google Play i v Apple App Store

Detailní informace o školení App Store optimalizace »