Hlavní navigace

Bison, Rose & Fake

16. 4. 2008
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Příchod platebního systému PaySec připravuje už od poloviny prosince dobře promyšlená podprahová PR kampaň na internetových blozích iDnes, Lidovek a Deníku. Adam Javůrek včera veřejně usvědčil PR agenturu Bison & Rose z toho, že z jejich kanceláří kdosi bloguje pod cizími identitami.

Neuběhla ani minuta od chvíle, kdy jsem na Twitter popsal svou zkušenost s novým platebním systémem PaySec, když mi píše Adam Javůrek: Asi jsem něco objevil. Ten den mu přišla pozvánka k vyzkoušení PaySecu, a protože o něm do té doby mnoho neslyšel, udělal si malou rešerši. Při té objevil blogy dvou dívek: Klára Franková psala o platebním systému PaySec na blog v Lidovkách 10 dubna. Týž den o něm napsala do svého blogu na iDnes i Natálie Koudelková.

Klára publikovala svůj rozsáhlejší příspěvek na blog o tři hodiny později než Natálie. Klára bere Natálii témata, napadne vás. Ale ono je to spíš tak, že děvčata se znají a navzájem si témata přehazují. Klára totiž už 11. prosince píše na svůj blog na Lupě článek Prémiové SMS. Zlatý důl pro mobilní operátory (blog už nyní neexistuje, stopy však zůstaly i v diskusních fórech). Natálie publikuje na totéž téma ve svém nově založeném blogu na iDnes 17. prosince. Přečetlo si ho přes dvě stě lidí a do bouřlivé diskuze zasahuje i Marek Soldát odkazem na Lupu. Klára, možná odrazena tím, že si jejího článku v blogu na Lupě nikdo do konce roku nevšiml, to zkouší 16. ledna s upravenou verzí na svém novém blogu na Lidovkách. Úspěch se dostavil. Článek si někdo otevřel víc než čtyřistakrát a dokonce přilákal i šest reakcí.

Na těch blozích mi něco nesedělo. Vypadalo to, jakoby neochvějně směřovaly k vyvrcholení při spuštění systému PaySec. Adamovi to vrtalo hlavou a zkusil se podívat, jestli náhodou na dalších serverech českých médií nevycházejí podobné blogy, jako jsou ten Klářin a Natáliin. Po chvíli hledání objevil tři zápisky na blogu Martiny Novotné na webu Deníku.

Mě hned napadlo: Dobře promyšlená kampaň. Chytře využili nová média a klienta to nic moc nestojí. Jenže Adam se mnou nesouhlasí. Nelíbí se mu, že blogy používají smyšlené identity a nepřiznávají svou pravou podstatu. Navíc se blogerky tvrdě pouštějí do všech konkurentů nového systému: do mobilních operátorů kvůli vysoké marži na premium SMS; do dobírky České pošty; do nebezpečného phishingu na Českou spořitelnu, do nulových poplatků u mBank, do PayPalu… A pak najednou přichází PaySec a Natálie jásá: Volání je – zdá se – vyslyšeno. Žádná z dívek nikdy předtím, alespoň soudě dle výsledků vyhledávání, nepublikovala na Internetu, a teď najednou taková souhra!?

Když nad tím tak přemýšlím, má Adam pravdu. Jednání Kláry, Natálie a Martiny není fér vůči čtenářům. Po chvíli zjišťujeme, že dívky nejen, že znají své blogy navzájem, ale kromě toho také používají stejné počítače. Nejen, že spolu bydlí (a jsou připojeny přes ADSL od O2), ale také všechny tři pracují pro PR agenturu ČSOB a Poštovní spořitelny Bison & Rose.

Adam zveřejňuje odhalení podvodu na blogu Online žurnalistika. Během odpoledne se PR agentura od blogů distancuje. Managing Director Bison & Rose Roman Šmíd všechno svaluje na bezejmennou stážistku, která prý jednala bez vědomí agentury. Déle než čtvrt roku psala tajně blogy ve prospěch klienta pod smyšlenými pseudonymy a Bison & Rose ji za to teď propouštějí. Zneužitá média stahují blogy (je to škoda, ale naštěstí je mám uložené). Bison & Rose se zatím nepřiznali, že byli přichyceni při činu a objevují se i útoky na Adama Javůrka, že pracuje na objednávku mBank. To s mBank dává smysl. Adam i já jsme kamarádi Adama Zbiejczuka, autora oficiálního blogu mBank. A mBank chystá přímou konkurenci systému PaySec.

Aby bylo jasno: Kláru, Natálii ani Martinu jsme si s Adamem nevymysleli. Vznikly někde u počítače v kancelářích Bison & Rose. Považuji celou kampaň za chytře promyšlenou (úspěšně a nenásilně ovlivňuje média, obchodníky i publikum přirozenou cestou), její slabou stránkou je etika. PaySec určitě nechce být spojovaný se zcizenými identitami a podvodem na uživatelích Internetu. Používat blogy jako nástroj PR je v pořádku, ale tohle není ta správná cesta.

Teď by měl zasáhnout někdo soudný z ČSOB nebo Poštovní spořitelny. Omluvit se a přiznat, že celou kampaň objednali. Hlavně by měli dát Bison & Rose přes prsty, protože reagovat v krizi tím, že osočí konkurenci, je nemístné.

BRAND24

(Disclamer: Osobně a dlouho se znám v mBank nejen s Adamem Zbiejczukem. Už mnoho let jsem spokojeným klientem ČSOB a asi týden i uživatelem systému PaySec, který je opravdu tak skvělý, jak Klára s Natálií psaly. Názor na Bison & Rose si, milí čtenáři, udělejte sami.)


Poznámka redakce: Pokud tuto glosu čte zmiňovaná bývalá stážistka PR agentury a má zájem o prostor ke komentáři, rádi jí vyhovíme – stačí se ozvat na adresu redakce.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).