Bitva o daň z tabletů: Apple má zaplatit 5 milionů eur za autorské poplatky

Soudní verdikt ve Francii je součástí sporu o to, zda by výrobci zařízení, která umí nahrávat a ukládat obsah, měli platit paušální autorský poplatek za každý prodaný kus.

Francouzský správce autorských poplatků Copie France vyhrál soudní při s firmou Apple, která mu má za iPady prodané v roce 2011 zaplatit poplatky ve výši 5 milionů eur.

Apple je údajně od zákazníků inkasoval, ale pak je organizaci nevyplatil. Soud ještě nevydal konečný verdikt a očekává se, že se Apple proti rozhodnutí odvolá.

Autorský poplatek, který známe v určité podobě také z Česka (platí se třeba při nákupu nenahraných médií, tiskáren, pevných či USB disků a MP3/4 přehrávačů), se totiž v předloňském roce ve Francii vztahoval také na tablety. Za každý přístroj s kapacitou paměti nad 64 GB musel výrobce odvést 12 eur. Výrobci s tím samozřejmě nebyli spokojeni a pro rok 2012 se jim podařilo vyjednat, že poplatek nemuseli platit. V předloňském roce ale ještě tuto povinnost měli.

Daň z tabletů a smartphonů

Rozsudek přichází ve chvíli, kdy mají francouzští zákonodárci na stole návrh, podle kterého by měli na prodej tabletů a smartphonů uvalit plošnou daň. Ta by měla dosáhnout 1 % z ceny přístrojů, což by mělo podle odhadů vynést asi 86 milionů eur ročně.

Vybrané peníze mají jít na financování francouzské kultury, která si podle navrhovatelů zaslouží ochranu před globální a komerční zábavou. Francie ostatně na její obranu už před lety přijala politiku „kulturní odlišnosti“, která například stanovuje povinné procento domácí tvorby v médiích či dává domácím tvůrcům přímou finanční podporu a další pobídky.

A podle nové studie (k přečtení zde, ve francouzštině), kterou si nechala vláda vypracovat, se digitální svět tomuto systému vymyká.

EBF16

„Firmy, které vyrábějí tablety, musí alespoň v malé míře přispívat částí zisků ze svých prodejů tvůrcům obsahu,“ citovala BBC francouzskou ministryni kultury Aurelii Filipettiovou. Nová daň by podle ní měla být součástí návrhu rozpočtu na příští rok, který budou poslanci projednávat na podzim.

Zdroj: PaidContent.org

13 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 6. 2013 16:58

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»