Hlavní navigace

BlaBlaCar je naplno v Česku. Pro vstup si koupil Jízdomat

Jan Beránek

Francouzská služba pro spolujízdu se rozšířila i na českou a slovenskou scénu. Dveře jí otevřel tuzemský spolujízdový startup.

Zatímco čínské fondy využily ke vstupu na tuzemský trh Jaroslava Tvrdíka, francouzský startupový kapitál vsadil na Jana Mittnera a jeho Jízdomat

„Částku nezveřejňujeme v žádné ze zemí, kam BlaBlaCar vstupuje. Nejcennější hodnotou Jízdomatu je ta komunita, ale konkrétnější být nemohu,“ říká country manažer francouzské služby Pavel Prouza

A právě řidiči Jízdomatu už nemohou ode dneška přidávat nové cesty do staré služby, ale kompletně mohou se svou historií přejít do prostředí BlaBlaCar

Zatím bez poplatků

V tuzemsku zatím neexistuje žádný plán na zpoplatnění služby. Služba vydělává na provizích, které si strhává hned při bookingu. „V tuto chvíli se provize pohybuje kolem deseti procent. Provize je ale zastropovaná při dlouhých cestách,“ vysvětluje Prouza s tím, že se sdílí náklady na jízdu, ale není to způsob, kterým by si měl řidič vydělávat.

Průměrná délka jízdy se v tuzemsku podle Mittnera pohybuje kolem 240 kilometrů. „Podle našich zkušeností se auta začínají plnit od osmdesátikilometrových vzdáleností,“ říká. Cena za cestu z Prahy do Zlína se tak může pohybovat kolem dvou set korun.

Česko a Slovensko jsou první země v letošní vlně expanze BlaBlaCar. „Klíčová pro náš region byla ale expanze do Polska, pod které dnes spadá i Česko a Slovensko,“ dodává Prouza s tím, že vývoj zůstává ve Francii. 

Podle Prouzy není BlaBlaCar jen studentská služba, jak bývají často spolujízdy vnímány. „Pětina cestujících jsou studenti, ale necelé tři čtvrtiny tvoří zaměstnanci,“ vysvětluje Prouza. 

Sdílená ekonomika

Snaha efektivně využívat dopravní prostředky, které jsou už jednou na silnici, se netýká jen BlaBlaCar. 

Řidiči Dámejídlo tak třeba rozvážejí i pro Rohlík a podle šéfa logistiky Lukáše Uhla už odloučená logistika pod názvem Valk Fleet vyjednává s velkým e-shopem. "Dokážeme rozvézt objednávky do hodiny a v podstatě za stejnou cenu jako velké doručovací služby,“ dodává Uhl s tím, že posilování pokračuje a měsíčně nabírají průměrně desítku nových kurýrů. 

Využití dopravců v logistice e-shopů a dalších služeb zkouší i Liftago, které letošní rok vyhlásilo rokem technologického boostu. „Chystáme další testování budoucnosti logistiky – tedy využití přepravní kapacity Liftago nejen k transportu lidí,“ tvrdí Ondřej Krátký z Liftaga s tím, že zároveň prohlubují spolupráci s týmem studentů z ČVUT pod vedením Michala Jakoba a také s MFF UK. „Pracujeme třeba na budování modelů, které nám umožní předpovídat chování našich uživatelů – ať již taxikářů nebo pasažérů,“ dodává Krátký.

S trochou fantazie lze za variaci na sdílené cestování poskytuje i Uber v rámci svého projektu Uber Pop. Data a zkušenosti, které podobné firmy získávají jsou leckdy cennější než samotný taxi byznys. Americká konkurence Uberu – Lyft nedávno získala půlmiliardovou investici od General Motors. Cílem nového spojení má být zrychlení vývoje samořídících aut.  

Našli jste v článku chybu?

13. 1. 2016 13:08

Roman (neregistrovaný)

Jízdomat jsem používal každý den, takže jsem na BlaBlaCar přešel, ale hned ráno jsem zjistil, že je to služba naprosto na nic, takže končím. Když nejdou nastavit předvolené profily, abych si nastavil trasu odkud kam, vyznačil že chci jenom všední dny a omezil ještě časy odjezdu, tak je mi to na nic. Nebudu dávat požadavek na každý jednotlivý den. Když teda mají zájem jenom především o dálkové spolujízdy, tak se vrátím k původním službám, jako jsou skupiny na Facebooku, kde si na stejné trasy lid…

13. 1. 2016 15:01

Zajímavé je, že jako klienty nás Jízdomat před touhle změnou "nevaroval". Hmm asi aby jme neutekli ? Ale je vlastně kam ?...

Upřímně, případné poplatky za booking, nám co nabízejí spolujízdu, by vyřadili cca 80% potencionálních pasažérů z Jízdomatu v ČR.

Spolujízdy se tu v ČR mohou tvářit, že nejsou studentkou službou. Skladba cestující je realita, kterou PR ale nezvrátí. Nejme v Německu, kde je třeba normální, že spolujízdou jede i ing co rozhodně může jet za své medvědem. U nás se jednalo pr…

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů pro podnikatele

Změny v daních z příjmů pro podnikatele

Vitalia.cz: Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

DigiZone.cz: Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

DigiZone.cz: Sat novinky: Je tu Sky Sport News HD

Sat novinky: Je tu Sky Sport News HD

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Podnikatel.cz: Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Lupa.cz: Teletext je „internetem hipsterů“

Teletext je „internetem hipsterů“

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku