Hlavní navigace

Nákupní orgie začínají. Tradice „Black Friday“ se rozjela i u nás

 Autor: Shutterstock, podle licence: Rights Managed
Jan Beránek 26. 11. 2015

E-shopy hlásí poslední listopadový víkend nárůsty prodejů v řádu desítek procent. A speciální akce se chystají i letos.

Místo pátku celý víkend. Tuzemské e-shopy už využívají americký obchodnický fígl naplno a ještě k tomu přidávají české nápady. Neomezují se třeba jen na jeden den, ale slevy rozpouští do víkendu nebo celého týdne. 

„Začali jsme v pondělí a slevy skončí až o nedělní půlnoci,“ říká Šárka JakoubkováAlza.cz s tím, že letošní slevy jsou v Alze největší v historii obchodu a cena 44 tisíc zlevněných produktů spadne až o osmdesát procent. „V průběhu prvního dne Black Friday u Alzy se nejatraktivnějším produktem stal Sony Playstation 4 – stovky kusů zákazníci vykoupili během dvou hodin od zahájení prodeje,“ dodává.

Mall.cz, sídlící od Alzy přes ulici, si od letošních svátků utrácení slibuje mnohé. I proto, že loni mu během akce poskočil počet objednávek o 120 procent. „Po úspěchu loňské akce spojíme Black Friday se Cyber Monday a akce poběží od čtvrtka až do pondělí,“ říká mluvčí obchodu Michala Gregorová.

Je to jenom marketing

Tuzemské e-shopy severoamerický zvyk představily českým zákazníkům už před několika lety. "Bylo to v roce 2012 a bylo jich opravdu jen pár. Letos se dle našich údajů zapojí kolem 15 procent internetových obchodů,“ potvrzuje Miroslav Uďan z Shoptetu. 

A to i přesto, že pátek býval původně spíš věnován slevám v kamenných obchodech a internet je doplňoval v rámci následujícího Cyber Monday. Dnes už obě akce víceméně splývají. Happening ve frontách ale asi za to stále stojí, protože loni Američané utratili v obchodech 50,9 miliardy dolarů (o jedenáct procent méně než v roce 2013). V rámci Cyber Monday to byly ale „jen“ 2 miliardy.

Na novinku si rychle zvykli i zákazníci. „Loňský Černý pátek byl dnem s úplně největší návštěvností za rok 2014. Letos v rámci Black Friday nabídneme slevy na stovky kusů zboží, průměrně se budou pohybovat okolo 50 procent, maximální slevy budou až 80 procent. Akce odstartují v pátek a skončí v neděli,“ potvrzuje Václav Štrupl z Bonami

„Black Friday je marketing. Tyhle importované svátky se u nás zabydlí vlastně především kvůli marketingu. Pro mě je to stejné jako třeba Valentýn,“ komentuje šéfka CZC.cz Jitka Dvořáková, která ve svém e-shopu drží tradici a slevy odstartuje až v pátek.

Marketing nemarketing, až osmdesátiprocentní slevy prostě fungují. "Nejžádanější produkty se loni vyprodaly během několika málo minut. Osmdesát akčních notebooků jsme tak prodali za tři minuty,“ dodává obchodní ředitel CZC.cz Tomáš Pilský.

Kromě CZC se do neoficiálního testu nákupních nálad před Vánoci zapojí i další e-shopy ze stáje E-commerce holdingu. A to jak VivantisBigBrands, Sporty nebo Proděti.cz. Naopak poprvé se do celosvětové akce zapojí Datart. "Očekáváme nápor zákazníků, proto posilujeme počet zaměstnanců jak v prodejnách, tak v logistice,“ říká Iva Pavlousková z Datartu.

VELKÝ SEZNAM – Lupa chystá na pátek velký a průběžně aktualizovaný seznam tuzemských e-shopů, které se do Black Friday zapojí. Pokud máte tip, pošlete jej na mail redakce@lupa.cz.

Víc než bez poštovného?

Ještě před Černým pátkem si ale tuzemská e-commerce scéna naordinovala další marketingovou akci – Den dopravy zdarma. Do čtvrtého ročníku akce se minulou středu zapojilo 1546 e-shopů a jejich obrat přesáhl podle pořadatelů z Heureky 211 milionů korun. „V letošním roce jsme nabídli dopravu zdarma i na produkty velké bílé, což se projevilo nárůstem prodeje zejména u velkých domácích spotřebičů,“ doplňuje Jakoubková z Alzy.


Zdroj: Heureka

Podle šéfa cenového srovnávače Tomáše Bravemana ušetřili zákazníci na poštovném kolem 13 milionů. „Akce opět potvrdila, že mezi zákazníky je doprava zdarma vítaným benefitem. Počet objednávek přesáhl hranici 150 000 a z tohoto pohledu se jedná o jeden z klíčových dnů vánoční sezóny, který naplno odstartoval nakupování vánočních dárků,“ dodává Braverman s tím, že meziročně vzrostl počet objednávek během 24 hodin o třináct procent.

Minulý týden se tak podle obchodníků už pomalu roztočila kola vánočních nákupů. „Nárůst tržeb jsme začali registrovat již od začátku minulého týdne, jelikož některé e-shopy zavedly dopravu zdarma už od pondělí. Lze říci, že celý minulý týden byl již plně ve vánočním tempu,“ vysvětluje obchodní ředitel NetDirectu Marek Krška.

Silné bylo pro české e-shopy už úterý, které následovalo po prodlouženém víkendu. „V tento den rostly e-shopy meziročně o 27 procent,“ tvrdí na blogu Ondřej Klega z Acomware. A to i přesto, že listopad je zatím u jimi sledovaných e-shopů mírně za očekáváním, když za prvních 19 dní rostly e-shopy v průměru o 17 procent.

Tržby přinesla bezplatná doprava i slevovým portálům. „Zaznamenali jsme v souvislosti s akcí na dopravu zdarma nárůst počtu objednávek o 20 – 30 procent. Nejvíce se na Skrz.cz prodávaly malé spotřebiče jako např. elektrické zubní kartáčky. Dále doplňky k mobilním telefonům a také kapsle do kávovarů,“ uzavírá šéf Skrz.cz Petr Kováčik

Prodává i Valentýn naruby

Světovou e-commerce scénou ale začíná hýbat ještě jeden svátek – čínský „Singles Day“. Ten si vymysleli studenti v devadesátých letech, ale ujal se i v marketingovém oddělení největšího čínského e-shopu Alibaba. Před sedmi lety se z něj stal oficiálně den zlevněných nákupů a letos se do něj zapojilo už 40 tisíc obchodů. Podle IDC se má závěrečná účtenka za nákupy u Alibaby letos vyšplhat na 13,7 miliardy dolarů. 


Zdroj: IDC

Jedenáctého jedenáctý jsou tak v pohotovosti nejenom obchody, ale i dopravci. A ve výrazně větším měřítku než je tomu v tuzemsku. Logistici z Schenkeru třeba na celý týden museli posílit svou šanghajskou posádku z dvou set na třináct set lidí. 

Našli jste v článku chybu?

26. 11. 2015 10:29

tom (neregistrovaný)

njn to bude tím že amíci jsou skutečně obchodníci co si u výrobce dojednaj cenu a nakupujou přímo u něj a ne že to koupí v nejbližším "velkoobchodě alá makro" s cenama +-3% koncové ceny...

26. 11. 2015 9:15

IPetr (neregistrovaný)

Já vám nevím ale americký Black Friday je většinou o slevách 50% a víc a u nás jestli dostane člověk 20% tak je rád. Něco je špatně na starém kontinentě.

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Vitalia.cz: Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět