Hlavní navigace

Bloggeři noviny nezachrání ani nezničí

Aleš Miklík 5. 5. 2005

Podivná mánie komentátorů a mediálních analytiků střídavě vyzdvihovat i kritizovat internetovou žurnalistiku svědčí ze všeho nejvíc o jejich rozpacích, jak se s novými médii vyrovnat. Asi největší pastí pro tuto jejich snahu je druh nového média zvaný blog: zdánlivě originální forma skrývající ve skutečnosti notně starý obsah. Je však skutečně nutné hledat pro blogy funkce, které nikdy nemohou plnit, a vliv, který nikdy nemohou mít?

Poslední velkou pozornost, kterou blogům „tradiční“ média věnovala, byl asi sobotní článek Miloše Čermáka Jak bloggeři (možná) zachrání noviny v Lidových novinách. Postřehy Miloše Čermáka, protřelého jak „starým“ světem tisku, tak internetovou žurnalistikou, patří mezi místními zkušenostmi vždy k těm hodnotnějším, avšak ani tento autor se nevyhnul poněkud zvláštním úvahám o významu nových médií a blogů zvlášť. Otázka o konci novin nejprve kvůli počítačům, posléze Internetu, nedává smysl asi stejně, jako když se v době rozkvětu televize komentátoři ptali, jestli lidé nepřestanou chodit do kina. Přitom už tehdy bylo dobře známo, jak je důležité při posuzování vzájemného ovlivňování médii rozlišovat jejich vztahy jak na úrovni obsahu, tak formy.

Média se totiž samozřejmě vzájemně neničí, ale konvergují (výborně to popsal např. Marshall McLuhan v „kultovní“ knize Jak rozumět médiím), což lze u tisku a Internetu pozorovat poměrně dobře. Výsledkem jejich dalšího splývání může být elektronický papír, živený obsahem s „nerozlišitelným“ původem (budou jej jistě tvořit stejné mediální domy jako dnešní tištěné i internetové noviny) či ještě něco jiného, každopádně o zániku pak budeme moci hovořit u obou původních médií.

Důležité je rovněž hledisko obsahu. Blogů existuje řada druhů (osobní, tematické, odborné, …), avšak samotné blogy nepřináší do světa novinářství nic nového: takzvaná osobní žurnalistika je přítomna i v „tradičních“ médiích, většinou však oddělena od ostatního obsahu díky pojmenování „komentář.“ Vezmete-li sloupky pravidelného autora v novinách a umístíte-li je na web, rázem získáte blog. Nová je samozřejmě možnost instantního plnění obsahu a zpětná vazba se čtenáři, tedy totéž, co už tu nějakou dobu poskytují internetová média. Těžko tedy mluvit o tom, zda blogy ovlivní noviny, jestliže ty se zaměřují zejména na zpravodajství, tedy formát s vysokými nároky na objektivitu a vyváženost. Potřeba po tomto základním typu informací nezmizí nikdy – aby bylo možné cosi komentovat, je třeba nejprve se něco o tom dozvědět (a to pokud možno objektivně).

Pokud je však na blozích něco nového, pak jsou to nízké náklady na vstup. Založit blog dnes znamená pár kliknutí myší, zatímco samotný obsah za vás (bohudík) počítače nevygenerují. Trochu paradoxně tak úvahy o „síle“ internetového publikování přichází v době, kdy úroveň jeho obsahu zdaleka není tak homogenní, jako když své „blogy“ měli jen ti nejlepší žurnalisté a nadšenci.

Poněkud bezesmyslná je pak i další otázka Miloše Čermáka, jaký je dnes význam novináře, může-li nyní každý uživatel Internetu snadno nalézt k danému tématu více informací než reportér v sedmdesátých letech. Už kvůli výše zmíněnému chaosu ve zdrojích a z toho plynoucí nezvládnutelné inflaci informací není naopak pro obyčejného člověka reálně proveditelné si relevantní informace ze všech oblastí získávat a ověřovat svépomocí. Právě novinář by měl být ten, kdo za něj výběr důležitých zpráv provede, vřadí do kontextu a srozumitelně podá (jistě se lze ptát, nakolik dnes novináři tuto funkci zvládají, ale to je téma na trochu jiný článek). A role aktivního čtenáře? Nebuďte tak sebestřední :-) Lidé nechtějí informace shromažďovat a ověřovat, ale konzumovat…

Poslední výrazný vliv jiného média na tištěný obsah proběhl před třiceti lety, kdy americký deník USA Today poprvé vyšel v „televizní“, tabloidní podobě krátkých zpráv s důrazem na obrazovou složku. Dnes už by nám i toto tehdejší číslo přišlo nudné, avšak tehdy se jednalo o revoluci, kterou řada lidí nestrávila dodnes. Na druhou stranu Internet má na tištěnou produkci vliv podstatně větší, co se „pozadí“ týče: přenos informací, jejich získávání, zpracování i ověřování urychlil na dříve nepředstavitel­nou míru.

Bloggeři tedy noviny nezachrání ani nezničí, nanejvýš je přinutí ještě více ověřovat přinášené informace a tím i posílit ve své tradiční složce, tedy objektivitě (tak cizí naopak bloggerům). Noviny v dnešní podobě samozřejmě věčně existovat nebudou, pokud však jejich obsah něco promění, bude to spočívat v překonání dalšího stupně v efektivním šíření informací. Ani dnes není důvod lpět na „papíru“. To, co naopak význam má, je kvalitní obsah – ať už jej nese kterékoliv médium.

Našli jste v článku chybu?

5. 5. 2005 20:55

Aleš Miklík (neregistrovaný)
Objektivita je samozrejme nedosazitelny ideal, ovsem to novinari (vetsinou) dobre vedi. Ti seriozni o ni mohou jen maximalne usilovat, k cemuz v (tech lepsich) novinach slouzi cela rada mechanismu. Ze to v mistnich mediich ne vzdy dobre dopadne, je bohuzel vec trochu jina.

Bloger na druhou stranu podobna omezeni nepotrebuje, coz je pro nej jista vyhoda. Nikdo od nej snahu po objektivite neocekava a tudiz ani nekritizuje subjektivitu - to vsak nemuze zakladat duvod k odhozeni usili o nestranno…

5. 5. 2005 16:10

Jaxx (neregistrovaný)
Dovolim si polemizovat s to "zahubou", osobne do kina chodim asi tak vyjimecne jako do divadla, stejne tak papirove noviny ctu tak jednou do roka kdyz mi je nekdo prinese, a to je jeste stejne jenom prolistuji. Dost mozna to primo nesouvisi s blogem, ale pak je tu vec ze jsem prestal uz cist ceska "odborna" inet media, protoze co tam se pise za hlouposti a zcela bez potrbenych technickych znalosti, takze jsem presel na blogy kde pisou aspon lide kteri vecem ze sveho oboru roz…
Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Podnikatel.cz: Udávání a účtenková loterie, hloupá komedie

Udávání a účtenková loterie, hloupá komedie

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

Lupa.cz: Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí