Hlavní navigace

Blondýnky na Seznamce přednostně pro platící ISP

7. 5. 2002
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Myšlenka Subscribtion Foundation Patricka Zandla, kterou mj. načrtl ve včerejším článku "Centrální předplatné internetového obsahu", právem vzbudila pozornost. Jednou z nejzajímavějších reakcí je příspěvek Jiřího Pallase, který oprašuje starou myšlenku, že by poskytovatelům obsahu měli něco platit ISP.

V konferenci reklama@nawebu.cz jsem se zapletl do debaty o vytvoření jakéhosi „sdruženého inkasa“ (Subscription Foundation) pro vybírání předplatného za přístup k nadstandardním službám v tomto inkasu zapojených serverů. Inspirován jednáními, která probíhají ve Stockholmu mezi poskytovateli obsahu a poskytovateli internetového připojení (ISP), jsem navrhl model jiný a pokusím se jej stručně vysvětlit.

Na straně poskytovatelů obsahu bude prováděn audit, například pokračování dnešní služby iDot provozované TNS Interactive. Tím bude stanoven podíl českých serverů na čase českých uživatelů, který na nich strávili. To by třeba motivovalo zahraniční weby s velkou návštěvností z České republiky, aby zde provozovali mirror (zrcadlo) u českých ISP.

ISP svůj podíl na trhu znají docela dobře, opět viz www.idot.cz. Mohli by proto prostřednictvím organizace zajišťující audit návštěvnosti (TNS Interactive) platit serverům dohodnutý měsíční poplatek. Ten by byl stanoven podle některého z následujících modelů:

  • Pevná částka placená ze zisku ISP, kde je podíl dán jeho velikostí.
  • Procentuelní částka z délky připojení.
  • Nevylučuji možnost legislativy odpovídající ochraně mechanických práv.

Základní teze: všechny zúčastněné strany musí mít ze systému užitek.

  • Poskytovatelé obsahu: dostanou více peněz, dodají lepší obsah.
  • ISP: díky lepšímu obsahu budou lidé trávit více času na Internetu a mimo to budou přilákány zahraniční weby, tj. sníží se potřeba mezinárodní konektivity.
  • Uživatelé: dostanou lepší služby.

Pokud by dohoda fungovala pouze s některým či některými silnými ISP, navrhuji zavést ++ služby přístupné pouze uživatelům připojeným přes platící ISP. Uvádím jako příklad na našich stránkách Seznamky nabízet přednostní přístup k blondýnkám mezi 18 a 25 lety.

Nelze přehlédnout, že se kvapem blíží možnosti masového přístupu k Internetu prostřednictvím GSM. Kdo nezná naši SMS SEZnamku, doporučuji vyzkoušet, jaké jsou možnosti. Upozorňuji, že všichni čeští mobilní operátoři do databáze Seznamky prostřednictvím SMS (i WAP) vstupují, tj. budou s ISP soutěžit o čas uživatelů.

Závěrem shrnuji. Případnou odměnu za to, že pomáháme ISP vytvářet zisky tím, že u nás uživatelé tráví miliony hodin, nelze dělit s milimetrovou přesností. Specializované servery budou mít samozřejmě podstatně menší podíl z onoho pověstného koláče, ale na druhé straně mají lepší možnost prodávat reklamu a nebo vybírat peníze „složenkovou metodou“ Patricka Zandla.

BRAND24

Z iDotu jsem vynásobil počty hodin uživatelů za tento pátek (tj. slabý den) – poprvé bylo zahrnuto i Centrum.

Server Hodiny
Seznam 73,8
Centrum 30,6
Atlas 16,6
iDNES 15,2
Email 15,2
Strix 9,0
VOLný 4,9
Quick 4,4
IDOS 3,4
SMS 3,0
Blesk 2,3
Redbox 1,9
Živě + MobilMania 1,7
Stratosféra 1,5
Neviditelný pes 1,2
Neris 1,2
Reality 1,1
iHNed 0,8
CDR 0,5
Lupa 0,2

Vysoké číslo Centra oproti Atlasu je dáno Xchatem. Dle mého názoru je realistické očekávat jednu za hodinu – to by pro Seznam dalo více než 20 milionů korun za rok a celému českému Internetu 60 – 100 milionů korun ročně.

Domníváte se, že je takový model možné uvést v České republice do praxe?

  • Ano.
    5 %
  • Ne.
    29 %
  • Nevím.
    66 %

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).