Hlavní navigace

Bobika

Mirek Zeman

Když prohlížím nějakou novou webovou stránku, obyčejně pomalu posouvám její obsah seshora dolů a čekám, zda oči nezachytí nějaké klíčové slovo (slovo, které mně zajímá, či které znám). Říká se tomu scanability a webdesignéři o tomto chování návštěvníků webových stránek dobře vědí.

Když prohlížím nějakou novou webovou stránku, obyčejně pomalu posouvám její obsah seshora dolů a čekám, zda oči nezachytí nějaké klíčové slovo (slovo, které mně zajímá, či které znám). Říká se tomu scanability a webdesignéři o tomto chování návštěvníků webových stránek dobře vědí.

Stejným způsobem fungují i uši. Když sedíte v rušné kavárně, je kolem vás tolik hluků, že je mozek nevnímá jako jednotlivé rušivé prvky, ale pouze jako jakýsi monotónní „šum na pozadí“, který vás izoluje do ticha a pohlcuje všechny ostatní zvuky. Proto se v kavárně tak dobře pracuje.

Občas se však stane, že zachytíte sluchem ono „klíčové slovo“ a vaše soustředění je rázem to tam.

To se mi shodou okolností stalo včera. Cizí hovory obyčejně neposlouchám, tentokrát jsem však nemohl odolat. Klíčové slovo totiž znělo „bobika“ (přepis je samozřejmě volný):

Slečna 1: „Je to super reklama. Má nápad.“

Chlapec: „Co je to za reklamu?“

Následoval popis televizní reklamy Bobika [MPG; 4,2 MB] portálu Centrum.cz. Stručně: Žena s mužem vchází do čínské restaurace. Žena podává portýrovi u vchodu psíka se slovy: „Postarejte se mi o Bobika.“ Následuje dějová vata, v jejímž závěru přichází kuchař a se slovy: „Bobika“ servíruje něco, co sice není vidět, ale z ženina výkřiku si lze o povaze jídla udělat poměrně přesnou představu.

Slečna 2: „V Číně jedí psy?“

Slečna 1: „Jasně.“

Slečna 2: „A na co je to reklama?“

Slečna 1: „…“

Vždy jsem si kladl otázku, zda až příliš nápaditá a vtipná reklama neodvádí pozornost od svého účelu (tj. reklamního sdělení). U starých reklam na Oskara – jejichž jsem byl ctitelem – se mi často stávalo, že ačkoli jsem viděl reklamu třeba několikrát za sebou, vůbec jsem nebyl schopen říci, jaké sdělení obsahovala.

Tím vůbec nemám v úmyslu reklamu Centra shazovat. Naopak, považuji ji za nápaditou a vtipnou. A pokud nepovede ke zvýšení počtu návštěvníků (na což u televizní reklamy příliš nevěřím), určitě zlepší image u uživatelů a zvýší prestiž u inzerentů. Takže se investované peníze jistě bohatě vrátí.

Našli jste v článku chybu?

25. 12. 2008 8:44

Yarda (neregistrovaný)
Jediné co by stačilo zaregistrovat doménu www.bobika.cz, která by přesměrovala uživatele na centrum a reklama by měla mnohem větší efekt. Velká škoda, že se toto nezrealizovalo. Yarda
Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Vitalia.cz: Vychytané vály a válečky na vánoční cukroví

Vychytané vály a válečky na vánoční cukroví

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

DigiZone.cz: Vedení ČRo: personální změny od ledna

Vedení ČRo: personální změny od ledna

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla