Boj o data NetMonitoru nemá konce

Pokud sledujete oficiální výstupy NetMonitoru, jistě jste nepřehlédli, že ani na konci května nejsou k dispozici finální data o návštěvnosti serverů za březen. Situace se zatím příliš nelepší a kromě technických nejasností je v zákulisí i vysoká politika.

reklama

Data NetMonitoru jsou přitom pro online média úhelným kamenem práce, s nimi argumentují u inzerentů nejenom ve věci útraty budoucí, s nimi ale také hájí výkonnost odvedených kampaní. Hnací motor soukolí internetové reklamy se ovšem zadrhl a situace se stala, mírně řečeno, nepřehlednou. Ke škodě většiny zúčastněných.

Nejprve krátké uvedení do obrazu: NetMonitor provozuje SPIR a její metodologická komise je tím, kdo rozhoduje o způsobu, jakým se data pořizují a vyhodnocují. Do metodologické komise volí zástupce členové SPIRu a najdete v ní jak provozovatele internetových serverů, tak reklamních sítí. Technickým realizátorem je Mediaresearch, který ovšem má realizovat zadání SPIRu tak, jak je stanoví metodologická komise. Pro pořádek uveďme, že Mediaresearch není ani členem této komise.

Nyní, proč ještě koncem května nejsou k dispozici oficiální březnová data, jen pracovní online data? Protože březnová data měla být prvními, která se měla zpracovávat podle nové metodiky NetMonitoru (podrobně o ní referujeme zde). Jenže vyhodnocení nešlo tak hladce, jak by mělo.

Přechod na URL masky nevyšel ideálně

První problém byl logistického charakteru: nezvládnutá výměna měřících kódů spojená s definicí URL masek. Zatímco původně se rozdílné sekce částí webů definovaly zvláštním nastavením kódu, nově se sekce rozlišují výčtem adres, které do těchto sekcí spadají. To je podstatně operativnější, ale je to změna.

Zatímco měřené servery si stěžují, že ji Mediaresearch špatně vysvětlil, Mediaresearch je spíše toho názoru, že řada serverů změnu nechala na poslední chvíli a provedla ji ledabyle. Díky tomu se servery dostaly do kategorií, v nichž neměly co dělat. A tady přišlo první zdržení, čekalo se, než budou servery správně rozřazeny tak, jak mají být.

ICQ najednou sledovat nejde

Druhý problém se ukázal v průběhu rozřazování, když se ozvalo Centrum, jemuž z auditu vypadlo ICQ. A tady se ukázal technický problém. Nově totiž metodika počítá s dvojím způsobem pořizování dat do panelu: takzvaný Cookie panel obnáší 6000 lidí, kteří vyplnili dotazník v prohlížeči, zatímco netSoftware panel je založen na instalaci speciální aplikace, která sleduje, na jaké weby a služby uživatel chodí. Tento panel, který dříve neexistoval, nyní nabyl převažující role, protože obnáší 10 000 respondentů, kteří si jej dobrovolně instalovali.

A tady je kámen úrazu. Mediaresearchem vyvinutý netSoftware totiž neumí sledovat komunikaci ICQ klienta, a protože většina dat pro přepočet na reálné uživatele nyní v NetMonitoru záleží právě na tomto software, vypadává ICQ jako neměřitelná služba, dat z webového průzkumu již není dostatek.

SPIR tvrdí, že data NetMonitoru nejsou kompletní, protože chybí výsledky za ICQ. Server zde není proto, že nová technologie pomocí softwarového panelu neumí ICQ měřit, velká část provozu se děje v rámci ICQ klienta, říká Jan Walter, ředitel Internetové sekce společnosti Mediaresearch.

Na otázku, proč se problém s ICQ neukázal již v průběhu testování, Walter namítá: Při testování se problémy ukázaly, ale při komunikaci s Centrem informace zapadla, s tím, že Centrum na problémy poukázalo až na poslední chvíli.

ICQ aktuální wellcome screen

Inkriminovaný problém: Uvítací stránka ICQ se natahuje do klienta ICQ

Tiskový mluvčí Centrum Holdings Jiří Hájek ovšem pochybení odmítá a zdůrazňuje, že ICQ je měřeno NetMonitorem již od loňského roku: Prosazujeme řešení, které poskytne zadavatelům to, na co jsou doposud zvyklí, tj transparentní, správná a kontinuální data o všech klíčových internetových médiích, na kterých inzerují. Mediaresearch jako realizátor výzkumu musí konečně začít řešit dlouho známé technické problémy na jeho straně.

S tím souhlasí ředitelka SPIRu Kateřina Hrubešová: Požadujeme kontinuitu dat, tedy měřit všechny služby v rozsahu, v jakém byly měřené doposud. Jenže ICQ v současné době technicky měřit podle nové metodiky nejde, a tak SPIR podle Kateřiny Hrubešové raději přistoupí na dodání dat za březen a duben dle metodiky staré, ale včetně ICQ. Nejzazším datem pro zveřejnění oficiálních dat by měl být termín 7. června 2009.

iDNES by třeba podal pomocnou ruku

Je to ovšem Mediaresearch, kdo předkládá lákavou otázku, zda by vůbec ICQ mělo být součástí měření. Centrum na to odpovídá argumentem, že bylo součástí měření před změnou a mělo by jí být i po změně: Webová stránka (v měření NetMonitoru od září 2008)  má měsíčně více jak 600 tisíc reálných uživatelů a je atraktivní reklamní plochou pro zadavatele, doplňuje Jiří Hájek. SPIR k tomu připomíná, že taková změna je v gesci metodologické komise, nikoliv na rozhodnutí realizátora. Krom toho je dobrým argumentem fakt, že doposud ICQ společnosti Mediaresearch nevadilo, to až v momentě, kdy se ukázalo, že novému software dělá problémy.

A tady už hraje roli politika, i když nepřiznaná. Pokud by totiž měření ICQ vypadlo z balíku Centra, rázem by se tento balík pohnul dolů na třetí příčku v návštěvnosti za iDnes. Ten by se naopak stal druhým. A to už je událost, kvůli které se vyplatí trochu zapřemýšlet nad tím, jak správně definovat službu měřitelnou NetMonitorem. Kuloární informace naznačují, že v případě hlasování by některé nejmenované weby pozicí blízké Centrumu byly ochotné zdvihnout ruku při hlasování o vyhození ICQ z NetMonitoru. Což by ulehčilo Mediaresearch pozici při vyjednávání o dalších úpravách software. Už by nebyly potřeba…

NetMonitor pořadí 02/2009

Jakpak by s tímto pořadím za únor 2009 zamíchalo vynechání 658 tisíc RU (reálných uživatelů) ze služby ICQ? I o to tu běží…

Otázkou je, zda ICQ do NetMonitoringu patří, ale je to otázkou oddělenou od toho, jak mají být data za březen a duben vyhodnocena. Debata je o této Welcome Page, která se zobrazuje uživatelům ICQ, kteří si ji nevypnou. Stránka je konstruována v HTML a zobrazuje se pomocí renderovacího jádra Internet Exploreru, ačkoliv je v rámci ICQ klienta. A stejně tak se v ní zobrazuje a prodává reklama, což je důvod, proč by měla být podle Centra měřena i nadále.

Ján Simkanič, předseda výkonné rady SPIRu, dodává: V celé kauze se trochu nešťastně spojují dvě věci, které spolu fakticky nesouvisejí. Stanovisko SPIRu vychází z toho, že chceme zajistit, aby došlo jen k jednomu zlomu v časové řadě dat při přepnutí na novou metodiku, a to u všech médií a jejich sekcí, která byla obsažena v metodice staré, bez ohledu na to, o jaké médium jde, což bych zdůraznil. Bohužel, data stále nejsou kompletní, protože po několika procesech čištění, k němuž bohužel došlo později než mělo, ještě zůstal nevyřešený jeden problém. Proto jsme se přiklonili k tomu, abychom i za březen a duben dopublikovali data podle staré metodiky, kde by se měla data objevit úplně kompletní a v nepřerušené řadě. Otázka, jestli ICQ měřit, nebo neměřit, popřípadě jakým způsobem, je separátní problém, který bude řešen klasickým postupem v rámci metokomise.

Mediaresearch a SPIR: partnerství není harmonické

Když odmyslíme metodologický problém, zda webová stránka ICQ má či nemá být součástí měření NetMonitoru, je tu poslední problém, a tím je dlouhodobě neharmonický vztah mezi SPIRem a Mediaresearch, o němž náznaky tu a tam napovrch vybublají. Jako v tomto případě.

KL2014

       

Dopátrat se, na čí straně je vina a zda si SPIR měl výslovně objednat analýzu i s ICQ nebo Mediaresearch ji měl automaticky dodat, není v tomto případě bez detailní analýzy smluv možné a je pravděpodobné, že i pak by to byla sporná záležitost. Jenže většina problémů se dala zavčasu odstranit hladkou komunikací mezi SPIRem a Mediaresearch. Ostatně, i tento problém s ICQ údajně má být pro Mediaresearch důvodem, jak si žádat peníze za další úpravy měřícího software.

Na každý pád, dokud se vztahy mezi SPIRem a Mediaresearch nenarovnají, lze další problémy očekávat a budou opět ke škodě reklamnímu prostředí na českém Internetu. Mnoho cest ven ale není, při posledním výběrovém řízení na realizátora se nedalo zrovna říci, že by se v počtu nabídek ve SPIRu netrhly dveře…

Anketa

Vyřeší se problém s daty do 7. června 2009?

       

Patrick Zandl

Patrick Zandl avatar

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz, nyní přesedlal na energetiku a je spoluzakladatelem energomo­nitoru. Profesní životopis má na LinkedIn.

Školení: Python pro přátele (pokročilí)

  • Pokročilá témata samotného jazyka Python.
  • Dělení programů do modelů a balíků, ošetření chyb.
  • Práce s opakujícími se ději, konstrukty funkcionálního typu.
´

Zjistěte více informací o školení>>

       
47 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 6. 2009 13:54

Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví. Pro řešení aktuálních problémů doporučujeme využít naše diskusní fórum.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem