Hlavní navigace

Boj o doménu Oskar.cz přituhuje

16. 5. 2000
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Český Internet už zažil řadu spekulativních registrací domén a bojů o ně, aktuální aféra kolem domény oskar.cz, o kterou se přetahuje Český Mobil s Comforem, je však trochu odlišná. Celý spor je široce medializován, ovšem na vině je tentokrát spíše než spekulativní registrace obyčejné lajdáctví.

Vzhledem k tomu, že se o celém sporu psalo už poměrně dost, nerad bych zabíhal do sáhodlouhého popisu; tedy jen stručně. Celý problém vznikl poté, co Český Mobil uvedl svoji značku Oskar. Doména oskar.cz je totiž už dlouhou dobu zaregistrovaná, což si zřejmě u Českého Mobilu neuvědomili, nebo jim to nepřišlo důležité. Vzápětí po tomto zjištění však proběhla jednání s Comforem, který doménu oskar.cz zprostředkovaně vlastní, která však nedopadla úspěšně. Český Mobil doménu nezískal a používá náhradní oskarmobil.cz, zatímco Comfor na doméně oskar.cz otevřel – shodou nikoliv náhodnou – prodejnu mobilní telefonů.

Na první pohled by se mohlo zdát, že se Comfor sám pasoval do role zavilého spekulanta, který parazituje na cizí značce a na milionech, které Český Mobil každý týden pumpuje do její propagace. Pro správné posouzení je však dobré se podívat na historii této domény.

Na počátku celého případu je firma Oskar, spol. s r.o., která vznikla už v roce 1993 a v roce 1998 si nechala zaregistrovat stejnojmennou ochrannou známku; podle rejstříku známek mimo jiné v kategorii výpočetní a kancelářská technika. Doménu oskar.cz má zaregistrovanou již od dubna 1997, tedy ještě v době platnosti starých, striktních pravidel registrace – vzhledem k tomu, že šlo o její obchodní jméno, na ni měla nárok. Koncem roku 1998 pak celou společnost koupil Comfor, který ji doposud vlastní; původní společnost však dosud existuje a sama tedy vlastní i dotyčnou doménu a ochrannou známku.

V této situaci tedy 25.ledna 2000 Český Mobil slavnostně uvedl svoji značku Oskar – podle rejstříku už je zaregistrováno 8 známek tohoto znění, Český Mobil si přihlásil další 4, které jsou dosud v registračním řízení. Je přitom otázkou, zda už v té době věděl o tom, že je doména oskar.cz obsazená a jeho představitelé doufali ve snadnou domluvu, nebo zda to zjistil až později: skutečností zůstává, že v přístupu k Internetu byl Český Mobil poněkud laxní i dříve.

V každém případě pak proběhlo několik jednání o podmínkách, za jakých by byl Comfor ochoten doménu uvolnit. Podle Českého Mobilu nejprve představitelé firmy Oskar projevili ochotu doménu převést, ale později si to rozmysleli. Ve finále však Comfor požadoval za převod domény určitou protihodnotu, například příslib zakázek při dodávkách výpočetní techniky do Českého Mobilu. To však druhá strana odmítla přijmout a proto nakonec došlo až na peníze: podle Českého mobilu si Comfor řekl o rovných deset milionů korun, což jeho ředitel Petr Bříza v podstatě mlčky potvrdil.

Celá věc je tedy podstatně složitější, než by se snad mohlo na první pohled zdát. Comfor rozhodně nespadá do klasické kategorie spekulantů, na druhou stranu je však zřejmé, že v současné době využívá situace a masivní propagace Oskaru, když na stejnojmenné doméně provozuje obchod s mobilními telefony; je otázkou, nakolik je to etické jednání. Naproti tomu Český Mobil se vzteká zbytečně: doménu si měl zajistit ještě předtím, než se rozhodl pro značku Oskar a pokud je obsazená, nezbývá mu než akceptovat podmínky jejího stávajícího majitele, nebo se bez ní obejít. Deset milionů korun je sice vysoká částka, ale osobně se domnívám, že odpovídá hodnotě, kterou pro Český Mobil má.

BRAND24

Stálí čtenáři možná vědí, že se netajím svým odporem k obchodování s doménami, zejména pokud jde o spekulativní registrace. Český Mobil se však do této svízelné situace dostal sám – a bude zajímavé sledovat, jak se z ní dostane ven. Pokud by nakonec k prodeji došlo, půjde bezpochyby o suverénně nejdražší doménu v historii českého Internetu.

Marek Antoš

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).