Hlavní navigace

Boj o první místo

Petr Matoušek

Za poslední rok se na českém internetovém trhu objevilo několik nových portálů. Všechny nově vzniklé servery však mají jednu věc společnou -- nejpozději do jednoho roku od svého vzniku zaujmou první, přinejhorším případně druhou, příčku na žebříčku návštěvnosti českých serverů. Jak to však dopadne ve skutečnosti?

Seznam.cz – v současné době číslo jedna. Ani kdyby se jeho konkurenti sloučili, tak návštěvnosti Seznamu nedosáhnou. Nicméně se zdá, že v současné době spí zimním spánkem. Možná se trošku probouzí, o čemž svědčí jeho reklamní kampaň, ale kromě nového designu některých služeb už dlouho nepřišel s ničím novým (vyjma přeprogramovaného freemailu). A i freemail již zase špatně funguje. Přesto však stále roste, což potvrzuje skutečnost, že zvyk je železná košile. Ostatní portály se snaží seč mohou, ale přilákat k sobě uživatele Seznamu se jim příliš nedaří.

MSN.Atlas.cz – stabilně druhé místo. Věčně stříbrný je portál MSN.Atlas. Ať se snaží, jak se snaží, na první místo zatím nedosahuje. A to i přesto, že poměrně často přichází s novými a zajímavými službami. Neduhem Atlasu je soustředění mnoha informací na jednom místě – do poněkud nepřehledného celku. Ostatně právě toto se snaží svými aktivitami v poslední době Atlas změnit. Noví uživatelé se takové stránky leknou a zvolí jiný portál. Ani Atlas se nevyvaroval předpovědí o svém prvenství. Na začátku loňského podzimu, při uzavření smlouvy s Microsoftem o spolupráci a používání značky MSN, představitelé Atlasu prohlásili, že zaujmou první místo do roka. Nestalo se tak, a v nejbližší době ani nestane.

Centrum.cz – nejmladší portál z první trojky. Zakladatelé firmy na myšlenku založit portál přišli před několika lety, když nabyli přesvědčení, že právě Internet je místem, kde se budou vydělávat peníze. Podařilo se jim postavit dobře fungující portál, velmi podobný Seznamu svou jednoduchostí a snadností ovládání. Spustili také velkou televizní kampaň, která měla dostat jejich značku do povědomí uživatelů. I oni při svém vzniku loni v září deklarovali své ambice na získání prvních postů v portálovém souboji. Pokud se však chtějí hnout z třetího místa výš, tak musí přijít s něčím novým. Tedy s něčím, co zaujme uživatele, aby je začali navštěvovat. Prozatím je sice spousty uživatelů zná, ale i podle výsledků auditů většina dává stále přednost velmi podobnému Seznamu.

Tolik první tři portály. Nyní vstoupily do hry další dva servery, oba podporované společnostmi se silným finančním zázemím. Jako první se představil Redbox.cz Contactelu a sklidil velmi ostrou kritiku. Ostatně měl za co. Portál působí velmi chudě a ošklivě. Jeho křiklavý design většinu uživatelů doslova odpuzuje. Většina nabízených služeb, vlastně úplně všechny, mají nižší kvalitu než u ostatních portálů. Právě proto nepředpokládám, že tento portál nějak výrazně promluví do souboje o uživatele. A to i přes finanční a technické zázemí, které mu Contactel může poskytnout.

Druhým nováčkem je služba Quick.cz, kterou spustil Telecom, respektive jeho divize IOL. Jde především o připojení k Internetu zdarma. Součástí této služby je však i portál, na jehož vývoji spolupracovala společnost M.I.A. Proto je také portál Quick vlastně upravenou Trafikou, jejíž součásti byl i katalog Zmije. Už sám název je velmi nešťastný, protože se jinak píše a jinak čte. To způsobí neanglicky hovořícím uživatelům určitě problémy. Když jsem poprvé Quick viděl, tak mě nenapadlo vůbec nic. Nezhrozil jsem se nad designem jako u Redboxu, prostě mě Quick neoslovil. Je totiž naprosto všední. Co najdete na Seznamu, Atlasu nebo Centru, to najdete i tam. Tato klasičnost je podle provozovatelů i účelem. Je poté otázkou, čím chtějí získat uživatele, když nic nového nebo lepšího nenabídnou. Quick prý bude, podle prohlášení šéfa IOL, do roka největším, maximálně druhým největším, portálem v zemi. Pokud budou chtít své slovo splnit, budou muset na Quicku změnit mnoho věcí.

Všichni hráči jsou přesvědčeni o tom, že vyhrají. Ti, co nejsou první, do roka budou. Ti, co první jsou, zase prorokují zánik těch menších. Dovolím si tvrdit, že ani jedno není pravda. V tomto roce se nic nezmění. Ti menší nezaniknou, ti větší nebudou předstiženi.

K boji o uživatele totiž dojde teprve v následujících letech. Bude to však trvat velmi dlouho a jsem přesvědčen, že výsledek bude ze současného pohledu velmi překvapivý. Přestože pozice vedoucích je neochvějná, dojde ke změně. Zvítězí ten, kdo bude mít nejvíce peněz, které použije nikoliv na reklamu či nejnovější technologie, ale na zlanaření těch nejschopnějších odborníků, kteří pak dohromady vytvoří nejlepší dostupnou službu.

Jestli to bude Seznam, Atlas, Quick či někdo úplně jiný dnes není jisté. Jasné však je to, že profitovat na tom budeme my – uživatelé českého Internetu.

Anketa

Který současný portál bude "do roka a do dne" jedničkou na českém internetovém trhu?

Našli jste v článku chybu?

6. 10. 2000 22:21

wertzu (neregistrovaný)
Když tak čtu tento článek tak přemýšlím proč se jméno autora objevilo v tomto článku, který ohlašoval, že čtenáři se mají na co těšit.

Přemýšlím o tom zdali autor je novinář, odborník ma Internet, konzultant nebo ani jedno z toho. Pro začátek bych se však pozastavil nad tou novinařinou. Bývá běžné, že články dávají smysl. Tenhle článek je spíš něčím co by se dalo nazvat "otiskem myšlenkových pochodů autora" a pokusem za každou cenu něco sesmolit.

Hned na začátku jsem nějak n…

6. 10. 2000 8:50

Petr (neregistrovaný)
Já jen takovou poznamečku. Taky si myslím, že www.aspserver.cz se rozjel celkem zajímavě. O to více mě překvapilo, že jak rychle začal, tak ještě rychleji skončil.Tak jsem trošku pátral a patral, až jsme zjistil, že vlastně zkončil z důvodů nezaplacení za domenu aspserver.cz a to jak spravci domen, tak poskytovateli serveru. Teď se objevila nová doména netday.cz, mimochodem převedená dne 30.9.2000 na autora obou stránek, tak jsem zvědav, kdy se zase nenávratně ztratí třeba z důvodů opětovného ne…
Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

DigiZone.cz: Test Philips 24PFS5231 s Bluetooth repro

Test Philips 24PFS5231 s Bluetooth repro

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy