Bruselu se nelíbí nová pravidla pro operátory. Začíná vyšetřování

Zhoršení pozice zákazníků při vyjednávání s operátory je v rozporu s evropskou směrnicí. Novelu telekomunikačního zákona tak velmi pravděpodobně čeká návrat k přepracování.

Netrvalo to dlouho a novely, která vzbudila nevoli především ze strany ČTÚ, si všimla i Evropská komise. Poslancům se podařilo do připravované normy dostat i ustanovení, podle kterého mají operátoři povinnost přímo informovat zákazníky jen o podstatných změnách smlouvy a nikoliv o jakékoliv změně, jako dosud. To se týká i informace o možnosti odstoupit od smlouvy bez sankce.

Podle informací ČTK tak v případě schválení novely čeká Česko mnohamilionová pokuta. Podle stávající úpravy musí být zákazníci o každé změně nejméně jeden měsíc dopředu informováni, včetně poučení o právu na odstoupení od smlouvy, pokud se změnou nebudou souhlasit. Nově by se tato povinnost měla omezit pouze na to, že operátor sdělí zákazníkovi informaci, že se smluvní podmínky k určitému dni mění, a je na něm, aby se sám zajímal, o jakou změnu se jedná a sám si ji na webu či v prodejně operátora našel a podle toho se zachoval.

„Je to malý krok pro operátory, ale velký problém pro jejich zákazníky. Je to jen další důkaz toho, že operátoři jsou v parlamentu prostě slyšet víc než spotřebitelé,“ tvrdí ve své analýze odborník na telekomunikace Jiří Peterka

 Novela se tento týden začíná projednávat v Senátu. „ČTÚ dopisem důrazně upozornil předsedu Senátu, zpravodaje zákona i předsedy senátorských klubů, že se do Senátu dostal z Poslanecké sněmovny zákon, jehož přijetí by přímo zhoršilo postavení zákazníků mobilních operátorů, a který je také v naprostém rozporu s právem EU,“ komentoval situaci předseda ČTÚ Jaromír Novák.

EBF16

Novela již také přesně nevymezuje podstatné náležitosti smlouvy mezi klientem a operátorem. Současný zákon stanoví, že podstatnými náležitostmi smlouvy jsou například údaje o ceně, způsobu jejího určení, způsoby uplatňování reklamací nebo například cena za přenesení telefonního čísla. Návrh také mění slovo „účastník“ na „spotřebitel“. Ten ale nezahrnuje například živnostníky.

„Opravdu velký pozor by si měli dávat všichni ti, kteří by nějakému „náhončímu“ telekomunikačního operátora sdělili své IČO (jak před tím varuje například sdružení dTest). Pamatovat je třeba také na to, že smlouvu s operátorem lze platně uzavřít i po telefonu – a i zde je opravdu velký prostor pro situace, kdy každá ze stran interpretuje průběh telefonického rozhovoru diametrálně odlišně,“ tvrdí Peterka. 

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 22. 10. 2014 8:02

Školení e-mail marketingu – pokročilé techniky

  •  
    Jak připravit šablonu moderního e-mailu
  • Jak spustit automatizované kampaně
  • Jak dynamizovat běžnou rozesílku

Detailní informace o školení e-mail marketingu - pokročilé techniky »