Hlavní navigace

Bude česká online reklama přátelštější k uživatelům?

Ondřej Aust 3. 12. 2003

České Sdružení pro internetovou reklamu přijalo během letošního podzimu závazný dokument standardizující formáty webové inzerce. Profesní odborníci z reklamní branže se však přílišného lpění na jednotných rozměrech pozic obávají - nechtějí, aby standardizace vedla k poklesu atraktivity reklamy.

V diskusi pod článkem o (ne)označování reklamních ploch na tuzemských serverech, na konci letošního července, psal předseda českého Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) Petr Bednář o plánu provést „důkladnější monitoring označování reklamních ploch a dodržování dalších bodů etického kodexu“.

Bednář se v létě rovněž zmínil o tom, že SPIR chystá rozšíření etického kodexu internetové reklamy, a to ve formě dokumentu přesně popisujícího reklamní formáty označované jako „standardizované“. „Tento materiál byl v první verzi odsouhlasen výkonnou radou a nyní bude dán k dispozici členům SPIR k připomínkám,“ napsal Petr Bednář v diskusi na Lupě 30. července 2003.

Během podzimu Sdružení pro internetovou reklamu dokument přijalo a nyní jej podle předsedy spolku hodlá postupně „prosazovat v život“. Elaborát nazvaný Standardizované reklamní formáty internetové reklamy je závazný pro všech devatenáct členů profesního seskupení pro podporu inzerce na českém webu, kterými jsou kromě pěti zadavatelů reklamy také společnosti ATLAS.CZ, Computer Press, Finance.EU, Internet Info, MAFRA, Ringier ČR, Seznam.cz a Tiscali.

Budou standardy přínosné?

Dokument vymezuje sedmnáct formátů online inzerce, které považuje za základní, a činí tak opravdu důkladně – kromě grafických bannerů různých rozměrů sem členové sdružení zařadili i zvukové formáty, newsletter, hypertextový odkaz či patičku emailu.

Které formáty SPIR standardizuje

Full Banner, Leaderboard, Square Button, Roll out Banner, Out of The Box, Skyscraper, Pop Up, Interstitial, Out of The Banner, Sticky Ad, iLayer

Direct Mail, Newsletter Sponzoring, PR članek, iLayer, Hypertext, Email Footer, Zvukové reklamní formáty

„Standardizace je velmi prospěšná, umožní snížit produkční náklady a zrychlit výrobu. Kreativci nebudou muset složitě vymýšlet různé varianty jednoho reklamního formátu, lišícího se na jednotlivých webech třeba jen o několik pixelů,“ optimisticky podotýká k dosud odvedené práci SPIR jeho předseda Petr Bednář, jinak též manažer internetových projektů společnosti Ringier ČR.

Dosavadní snahu sdružení kvitují Bednářovi kolegové z branže s povděkem, zároveň však vyjadřují jisté obavy z toho, aby přílišné lpění na standardizovaných formátech nevedlo k poklesu atraktivity reklamy v očích všech zúčastněných. „Standardizace reklamních formátů by mohla vážně poškodit jak koncové uživatele, tak zadavatele reklamy – rozsáhlá standardizace by mohla způsobit rozsáhlou devastaci kreativity v internetové reklamě,“ obává se Jaroslav Parpel z DDB Praha.

Karel Jarušek z INTERACTIVE House souhlasí, že jistá míra standardizace je na místě, ale zároveň podotýká: „Internet je stále ještě velmi inovativní médium, které si zaslouží prostor pro nové formáty, standardizace by se tedy měla týkat zejména formátů, které jsou již zavedené.“ Také Tomáš Řehák z OMD Czech, který dosavadní kroky Sdružení pro internetovou reklamu označuje slovem „váhavé“, upozorňuje, že „standardizace nesmí omezovat kreativitu Internetu jako média více, než je nezbytně nutné“.

Tiskový mluvčí Seznam.cz Tomáš Fiala zase zpochybňuje Bednářem zmiňovanou výhodu sjednocení formátů z hlediska snížení výrobních cen: „Náklady na výrobu online ‚inzerátů‘ jsou mnohem nižší a výrobní lhůty mnohem kratší ve srovnání s ostatními médii, u kterých tyto aspekty mohou standardizaci formátů opodstatnit.“

Profesní sdružení se osvědčilo

V existenci závazných standardů v online reklamě však odborníci nalézají i nesporné výhody. Jan Suda z ARBOmedia na základě svých zkušeností z praxe poukazuje na užitečnost standardizace názvů reklamních pozic: „Trhu by prospělo sjednocení názvosloví, některé formáty dnes nesou tři různé názvy, podle toho, kdo je uvedl na trh.“ Standardizace by se podle Karla Jaruška měla týkat i cen, které snesou srovnání napříč internetovým trhem – například u exkluzivních formátů na hlavních stránkách portálů.

Čeští reklamní pracovníci se vesměs shodují, že „netradiční“ reklamní formáty, odlišující novou kampaň od všech předchozích, jsou u klientů velmi oblíbené (stále – či opět – je populární textová reklama), zároveň však uznávají nutnost vymezení určitých mantinelů. Jak podotkl Tomáš Fiala, „všechny reklamní formáty, a zvláště ty agresivnější, by měly ctít určitá pravidla“.

Jan Suda považuje za nezbytné, aby „standardizátor“ byl pružný a zběhlý. Soudě podle dosavadní činnosti SPIR splňuje toto profesní seskupení uvedený požadavek beze zbytku. Existence sdružení se ukázala jako přínosná – nejen kvůli tomu, že byl vytvořen dokument standardizující reklamní formáty. Kromě něj má totiž SPIR jako „pružný a zběhlý standardizátor“ rozpracovány i další dva užitečné materiály – desatero pro autory internetové reklamy a podrobná technická pravidla pro tvorbu bannerů.

Budou-li pokyny ze zmíněných tří stěžejních dokumentů důsledně dodržovány v praxi, může se české online reklama brzo stát relativně přívětivou a únosnou formou propagace komerčních produktů i v očích uživatelů Internetu.

Anketa

Jste pro závazné dodržování standardizovaných formátů online reklamy?

Našli jste v článku chybu?

4. 12. 2003 10:24

Yuhů (neregistrovaný)
No přece právě proto. Když reklamka dodá nějakou takovou motorovou prasárnu, tak vezmu ten dokument a omlátim jim ho o hlavu i s tim motorem.

Jenomže už jsem se k tomu dokumentu dostal. Je to určitý pokrok, ale je strašně vágní. Navíc věci, které jsem připomínkoval, se tam vůbec neobjevily. Například jsem chtěl, aby se nedělala reklama, která bude *sama* spouštět zvuk bez reakce uživatele. A to je v tom dokumentu povoleno. Mám z toho hodně smíšené pocity. Fakt, že dokument není z článku odkaz…

3. 12. 2003 22:10

Vita (neregistrovaný)
K cemu bude yuhu? Tak udelaj banner 468x60 ve flashi kterej ti stejne vyleze pres celou stranku. K tomu ZASADNE musi rvat a nedat se vynpuit zvuky tak jak blaheho casu skoda na novinky.cz - od te doby na ne taky nechodim protoze aby po kazdem prejeti mysi zacal buracet motor, za to mi zpravodajstvi nestoji.
DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Vitalia.cz: Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO