Hlavní navigace

Bude VOL stát tři miliardy?

Marek Antoš

Jednou z nejzajímavějších událostí v oblasti poskytovatelů je v současné době prodej Czech On Line, provozovatele služby VOLný, který se právě blíží ke svému vyvrcholení. Ve hře je několik silných hráčů, kteří nabízejí velmi vysoké částky, jež jsou mnohonásobkem ceny, za níž COL získal jeho současný majitel.

Vlastnické peripetie společnosti Czech On Line (která je dodnes známější jako Video On Line) od jejího vstupu na český trh jsou velmi spletité. Když u nás v roce 1996 začal VOL poskytovat připojení k Internetu, šlo zřejmě ještě o dceřinou firmu italského Video On Line. Mateřská společnost se však záhy poté dostala do značných finančních problémů, které málem skončily vyhlášením konkursu, a posléze ji převzal Telecom Italia. Czech On Line však již v tehdejší době patřil přímo skupině italských podnikatelů, které vedl dnešní šéf ČD-Telekomunikace Renato Soru. Zda tomu tak bylo od počátku a italský Video On Line pouze propůjčil značku, nebo zda v mezičase došlo k nějakému prodeji, bohužel není známo.

V létě roku 1998 však Czech On Line odstartoval vlnu prodejů poskytovatelů a od původních vlastníků ho za 7 milionů dolarů (tehdy asi 210 milionů korun) získal německý investiční fond DBG-Eastern Europe, ve kterém drží významný podíl Deutsche Bank. O rok poté pak Czech On Line vyrazil na trh se svojí službou VOLný a tím dramaticky změnil poměry na trhu. Na první pohled šlo o značně riskantní krok, který mávnutím kouzelného proutku připravil Czech On Line o zhruba sto milionů korun ročně, které doposud získával od svých zákazníků na dial-upu. Evidentně se však vyplatil, protože VOLný získal velmi významný podíl na trhu, který se mu nyní pravděpodobně podaří velmi dobře zpeněžit.

O chystaném prodeji jsme na Lupě informovali už před drahnou dobou, v současné době stále probíhá jednání se zájemci o koupi a vyhodnocování nabídek, řádově do dvou týdnů by však podle dostupných informací mělo být rozhodnuto. Vedle již dříve „proznámených“ zájemců, kterými jsou America OnLine a T-Online (obdoba našeho Internet OnLine ve vlastnictví Deutsche Telecomu), je podle informací rakouského tisku v užším výběru také Telecom Austria. Šance jsou podle všeho zatím vyrovnané, rozhodne zřejmě především cena – a žádná ze jmenovaných firem patrně nehodlá šetřit. Podle neoficiálních zpráv si DBGEE jako minimální cenu stanovilo částku kolem 20 milionů dolarů, nabídky však dosahují až stovky milionů, což odpovídá zhruba třem a půl miliardy korun.

Příchod AOL či T-Online na náš trh by se zde konečně objevili velcí světoví hráči, které analytici očekávají již delší dobu. VOLný je pro ně evidentně skvělou příležitostí, jak se na trhu objevit rovnou v pozici leadera – a jsou za ni ochotni zaplatit. Zajímavé je, že ani jeden z těchto zájemců na svých „domácích trzích“ nenabízí Internet zadarmo. V žádném případě to však neznamená, že by se stávající uživatelé VOLného měli bát, že bude Internet zadarmo zrušen: to je to poslední, čeho bychom se mohli nadít.

FIN17_bilka

Na výsledky tendru si ještě chvíli budeme muset počkat, osobně se ale domnívám, že nejžhavějším kandidátem je T-Online. Pro Deutsche Telecom, který stojí v pozadí, by to mohlo být vítané plus v jeho snaze o vstup na náš trh získáním dalších významných společností.

Marek Antoš

Našli jste v článku chybu?
13. 4. 2000 20:14
Jan Prokop (neregistrovaný)
Prý to koupil Telecom Austria. Jsem zvědav, zda nám řeknou za kolik.
12. 4. 2000 0:49
David Vítek (neregistrovaný)
Zájemci si ale neuvědomují, že Český člověk je mnohem "přelétavější" než lenivý Američani nebo Němci. Takže vlastě kupují jen databázi potenciálních zájemců - podobnou zlatým stránkám, trochu zastarávajícího hardware a zbytek s těch miliard je image firmy kam se ve špičku nedovolám. Nemají ale zájemci dostatek svého lepšího image? Nepraskl by COL do konce monopolu jako bublina? Jediné co hraje pro ně je čas. Ale toho bude minimálně o rok víc. David V