Hlavní navigace

Budou operátoři jen tupými trubkami?

Jan Řežáb

Obchodní model operátorů naleptávají snahy výrobců. O co jde? Operátoři se snaží prodávat "služby s přidanou hodnotou", nebýt jen poskytovateli telekomunikačních služeb. Jenže aktivity výrobců, jako je Apple s jeho iPhone / iTunes, tento model narušují. Proč a jak?

Viděli jsme to u iPhonu – jednoduchá ikonka s názvem Apple AppStore v telefonu, která se mávnutím kouzelné hůlky (konkrétně v zadání své platební karty) promění v neomezené stahování aplikací zdarma a placených aplikací. Neuvěřitelný fenomén celosvětového charakteru. Vidíme to dokonce i nyní u Google Android telefonů – aneb dnes v Česku zatím pouze T-Mobile G1, ale ve spuštění budou i další včetně “Vodafone G2″ a mnoha dalších telefonů. Obě výše zmíněné služby podporují totéž – nákup mobilních aplikací a mobilních her přímo přes telefon – bez jakéhokoliv zásahu operátora mimo dodání připojení k Internetu (pokud nejste připojeni přes WiFi, pak by to bylo úplně bez zásahu).

Co je v tom tak speciálního, nakupovat přes “Appstory“? iPhone přinesl skvělý koncept, nákup takových aplikací je sjednocený, jednoduchý, člověk si to může vyzkoušet, jak se říká “osahat” – a pokud se mu něco zalíbí, tak si to ihned zakoupit. Bohužel se nedá říci, že by totéž nabízeli i mobilní operátoři – co každý operátor na světě, to jinak přizpůsobená nabídka, jiné funkce a jiná politika při nasazování, stahování a nabízení mobilního obsahu. Tohle je něco, co operátory neuvěřitelně tahá dolů a jakákoliv centralizovaná politika od mobilních operátorů globálně zatím selhala nebo permanentně nefunguje.

V Barceloně tenhle rok na Mobile World Congressu vlastní „Appstore” spustila celá řada dalších výrobců, v čele s Nokií, Microsoftem, Palmem a dalšími. Budou spouštět a nabízet vlastní služby přímo koncovým zákazníkům. Zákazník oslavuje, ale operátor v tuhle chvíli pláče. Už samotný AppStore všem českým operátorům v případě iPhonu ublížil z hlediska objemů peněz z mobilního obsahu. Dá se s přesností říci, že iPhone vydělal mobilním operátorům z mobilního obsahu v Česku 0 Kč.

Pokud tento trend půjde i do budoucna, spustí si vlastní nabídky i jiní výrobci – jako že tomu se tak děje právě teď – co zbude operátorům? Jaký trh? Operátoři v Česku by se měli probudit – tohle je buď a nebo. Dobře, jsou zatím ještě bránou do mobilního Internetu – na mobilních telefonech jsou předinstalované jejich odkazy – teď. Ale co když výrobci mobilních telefonů tohle chtít nebudou, postaví se jim mobilní operátoři, a budou v tom úspěšní? To je spíš otázka na ně.

Nejdůležitější ale je, jestli mobilní operátoři začnou podnikat kroky k tomu, aby nebyli jen “tupými trubkami”, jak to nedávno nazval někdo v Anglii (v orig. dumb pipes), ale aby opravdu nabízeli služby a mobilní obsah, byli v této oblasti schopni konkurovat mobilním výrobcům a přivést vlastní řešení. Operátoři mají na své straně spoustu plusů – mají možnost zákazníky zpoplatňovat, mají vytvořen vztah se zákazníkem a jsou schopni mu spoustu věcí sdělovat. Jakým způsobem toho využijí, ukáže, jestli jsou jen tupé trubky, nebo jestli jsou schopni zákazníkovi nabídnout více.

Anketa

Koupili jste si někdy mobilní obsah?

Našli jste v článku chybu?
3. 3. 2009 8:50
Nesdílím vaše přesvědčení, že operátoři by "se měli probudit". Jejich úděl je jasný - poskytovat připojení k Internetu a tím je dán i jejich osud - stát se infrastrukturou. Nic na tom nezmění ani "nějakej" app store, ani Skype. Prostě jednou poskytují konektivitu a tím to hasne.
3. 3. 2009 22:11
:-) (neregistrovaný)
Ono stačí používat ten věšák na čepice, co máte na hlavě :-) ad 1) Využití poukázky je u všech zákazníků stejné - NA NĚJAKOU NOVOU SLUŽBU SE ZAVAZKEM. Přičemž ta NOVA služba musí být nová, pokud si tedy vezmete nějaký tarif na číslo 602111222, nelze tu poukázku uplatnit na to samé číslo. ad 2) Poukázku můžete využít IHNED i mimo prodejny, nemusíte čekat až k Vám dojde, stačí znát produkt na který vznikl nárok (např. tarif a číslo mobilu nebo tarif a číslo pevné linky). Pokud to přes internet n…