Hlavní navigace

Budou za dva roky zdravotní weby potřebovat licenci?

Martin Kopta 26. 11. 2002

Na příští týden je ohlášen návrh direktivy EU, která má regulovat zveřejňování lékařských a farmaceutických informací na webu. Podle aktuálních studií patří zdravotní weby k nejpopulárnějším, a to přesto, že mají zřetelné potíže s etickou prezentací komerčních informací.

Tisková agentura Reuters minulý týden přinesla zprávu o záměrech Evropské komise regulovat poskytovatele informací o zdraví na webu. Představa Unie o podobě regulace by měla být zveřejněna legislativním návrhem druhého prosince. Již dnes je ale jasné, že omezení se budou týkat především možností oslovení spotřebitelů-pacientů farmaceutickými koncerny.

Podle mezinárodní studie Credibility on the Web, kterou na začátku listopadu zveřejnila organizace Consumers International, u 60 procent obsahu na medicínských webech nelze odlišit, zda publikované informace pocházejí z redakce, či od inzerenta nebo sponzora. O tom, že poměr komerčních informací bude nejspíše vysoký, svědčí další závěr studie, podle níž u 41 procent informací o produktech je na zdravotních a farmaceutických webech publikován i odkaz na cenu.

„Výsledky této studie jsou z části alarmující, pokud si uvědomíte, že většina spotřebitelů používá web v domnění, že publikovaným informacím lze důvěřovat,“ prohlásila Anna Fiedlerová, ředitelka kanceláře Consumers International pro rozvojové a transformační ekonomiky. „Spotřebitelé riskují vystavení se matoucím, nepřeným a neúplným informacím. (…) Je potřeba na to spotřebitele upozornit.“

Českými zákony jsou farmaceutické společnosti omezeny již nyní poměrně výrazně, přesto by se po přistoupení České republiky k Unii mohly dočkat omezení i u komunikačního kanálu, který obvykle k propagaci svých léků používají. Farmaceutické společnosti v České republice nemohou jednoduše propagovat své výrobky přímo (například v televizi se reklama na léky smí objevit jen ve zpravodajském bloku), a proto zakládají a podporují neziskové společnosti, které pak „provádějí osvětu“ – příkladem může být třeba web Vše o žloutence zaštítěný Českou společností podpory zdraví.

Snaha Unie je pochopitelná. Průzkumy webu hovoří o tom, že zdravotní a farmaceutické weby patří k nejčastěji navštěvovaným. Podle zmiňované studie o důvěryhodnosti webu se však jen na 49 procentech serverů setkáte s upozorněním, abyste postup léčby konzultovali s lékařem nebo lékárníkem. V Evropě se medicínské weby počítají již na tisíce a podle zjištění Evropské komise mnoho webů publikuje neúplné nebo nekorektní informace, které mohou pacientům uškodit.

Cílem nového předpisu EU je zajistit větší ochranu spotřebitelů. Direktiva bude od webů poskytující informace o zdravotní péči vyžadovat garantování základní kvality a důsledné odlišení redakčního a placeného obsahu. Co to ale bude znamenat pro medicínské servery v České republice? Předně, než republika přistoupí k EU, nejspíš nebude nucena přijímat zvláštní zákonnou normu. Kromě toho odlišení obsahu komerční povahy předepisuje již současné platný zákon 138/2002 Sb.

Zajímavější z mého pohledu bude prokazování garance elementární kvality. Nejen na českém webu informace o zdraví poskytují jak amatérští, tak profesionální vydavatelé. Napadá mě, že zdravotní weby budou muset mít svého odborného garanta. Nebo se weby budou muset registrovat u nějaké centrální autority, která bude zájemcům z řad uživatelů osvědčovat garanci kvality. Nejspíš to ale s tou garancí nebude tak horké. Uvidíme za týden.


(Pozn. editora: autor je členem výboru Sexus – společnosti pro sexuální osvětu)

Anketa

Měly by poskytovatelé informacío zdraví na webu podléhat regulaci?

Našli jste v článku chybu?

5. 12. 2002 14:21

Jan Šimůnek (neregistrovaný)
Alternativní medicína dostává skutečně v médiích (a to pouze některých) určitý prostor. Problém je, že nikde jinde. U některých z těch médií mám navíc dojem, že spíše než o "alternativu" jde o její záměrnou diskreditaci. A takováto média se dají velice rychle zlikvidovat a na rozdíl od těch internetových se dá snadno předstírat hospodářský důvod typu "změna marketingu distribuční společnosti". Tohle na internetu jednoduše nejde, proto ta snaha nasadit zdravotnickým webům náhu…

4. 12. 2002 0:49

Michal Kubeček (neregistrovaný)
To asi každý vidíme něco jiného. Já vidím, že alternativní medicína dostává v médiích prostoru víc než dost. Mnohdy i více než ta klasická, protože je pro diváky a čtenáře atraktivnější - je to něco neznámého, tajemného. Na sensibily nebo "operace bez skalpelu" nalákáte víc lidí než na nějaké pořady o zdravé výživě nebo prevenci proti obezitě. Obrázky aury jsou také mediálně atraktivnější než obrázky plicních nádorů... Výjimkou jsou jedině média typu ČT2 a i tam mám pocit, že ty pořady…
Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Podnikatel.cz: Udávání a účtenková loterie, hloupá komedie

Udávání a účtenková loterie, hloupá komedie

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

DigiZone.cz: Další dva kanály nabídnou HbbTV

Další dva kanály nabídnou HbbTV

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

DigiZone.cz: Flix TV má set-top box s HEVC

Flix TV má set-top box s HEVC

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET