Hlavní navigace

Budoucnost aut je připojená. Revoluce přijde s revolučními vozy

Lukáš Erben 8. 7. 2015

Podle pět let starých předpovědí mělo být už letos připojení k internetu součástí výbavy třetiny i těch nejlevnějších aut. Startujeme seriál o připojených autech.

Více než 115 miliard eur – tak velký by podle loňské studie PwC měl být v roce 2020 celkový obchodní potenciál trhu technologií pro připojená osobní auta. Hlavní roli přitom budou hrát oblasti jako je bezpečnost (a zabezpečení) vozidel, technologie autonomních vozů a v neposlední řadě zábava a integrace mobilních zařízení.

Při bezmála čtyřnásobném růstu během pěti let jsou technologie „connected car“ vcelku pochopitelně v centru zájmu řady automobilek. Mimo jiné i proto, že se postupně mění očekávání, nároky a hlavní preference zákazníků „zhýčkaných“ chytrými telefony a tablety. 

Již v jednom ze starších průzkumů z roku 2012 například analytici společnosti Gartner zjistili, že pro plných 30 % respondentů ve věku 18–24 let by bylo zajímavější používat pronajaté „připojené“ auto než vlastnit auto nepřipojené. Podobně vysoké procento respondentů pak v tomto průzkumu uvedlo, že by rádi využívali při řízení vozidla mobilní aplikace, nebo že by byli ochotni využívat službu sdílení aut.

Co chtějí řidiči?

Jiná starší studie (z let 2010/11), kterou vypracoval MBtech (Mercedes-Benz Technology), se mimo jiné zaměřila na předpověď současné situace (rok 2015). Její autoři odhadovali, že funkce připojeného auta bude v současné době dodávána přibližně u třetiny vozidel nejnižších tříd, u poloviny vozidel střední třídy a u dvou třetin až čtyř pětin luxusních vozů. 

Už za pár měsíců bude zajímavé srovnat tuto předpověď s výsledky prodejů – nicméně je jasné, že přinejmenším v EU situaci výrazně ovlivní systém eCall, který má být povinný od roku 2017. 

Studie MBtech také zkoumala, jaké funkce zákazníci chtějí a za jaké jsou ochotni platit. Největší poptávka už tradičně (a pochopitelně) souvisela s informacemi o dopravě a navigačními funkcemi, na druhém místě pak byla (u spotřebitelů) zábava – nicméně ochota platit za tyto funkce byla obvykle výrazně nižší (někdy až poloviční) ve srovnání s poptávkou po nich. 


Autor: MBtech

To potvrzuje i studie GfK z letošního roku, byť podle ní ochota platit za tyto funkce u zákazníků mírně vzrostla. Řidiči jsou naopak při koupi vozu ve větší míře ochotni platit za způsob, jakým nové funkce ovládají, nebo jak jsou jim zobrazovány – ať už se jedná o hlasové povely, nebo třeba HUD displeje.

Oblast bezpečnosti by podle studie PwC měla na trhu připojených aut vytvořit zdaleka největší obchodní příležitosti – v současné době na ni připadá zhruba třetina peněz, které se v této oblasti „točí“, a do roku 2020 její podíl ještě mírně vzroste. Výraznou roli v tom pochopitelně hrají legislativní změny jako je již zmíněné uzákonění povinnosti instalovat systém eCall u všech aut prodávaných v EU od roku 2017. 


Autor: PwC

Jenže právě povinné zavedení eCall udělalo tématu bezpečnosti a připojených aut vskutku medvědí PR službu – jak opakovaným odkládáním (systém měl být původně implementován již v roce 2009), tak jeho povinností nejen ve smyslu, že jím musí být nové vozy vybaveny, ale že bude trestné jeho zablokování či odstranění. 

Právě proto eCall v roce 2012 obdržel jednu z anticen Velkého bratra. Do oblasti bezpečnosti přitom patří vedle kontroverzního eCall i další, dost možná praktičtější funkce, jako je vzdálená diagnostika závad, aktualizace bezpečnostních funkcí vozidla, nebo varování před nebezpečím v provozu. 

Zábava až na prvním místě

Je vcelku pochopitelné, že se automobilky v takové situaci zaměřují, zejména u vozů střední a nižší třídy, spíše na oblast zábavy a „integrace“ chytrých telefonů, kterou systémy připojených vozidel nabízejí stále častěji v podobě podpory standardů jako je Apple CarPlay a Android Auto

Jedná se o chytrý způsob, jak vyřešit hned několik problémů současně: řidič může díky „zrcadlení obrazovky“ mobilního přístroje (ve skutečnosti je obvykle používán odlišný režim zobrazení) na palubní desce pracovat s mobilními aplikacemi, aniž by porušoval předpisy o silničním provozu. 

Díky integraci chytrého telefonu je vyřešen problém „personalizace“ rozhraní pro různé řidiče (u aut sdílených v rodině, firmě, nebo v rámci služeb pro sdílení vozů). A lze využít datové připojení jak samotného chytrého telefonu, tak například sdílenou Wi-Fi poskytovanou připojeným autem (obvykle přes LTE síť).

Tou nejpodstatnější výhodou ale pochopitelně je, že zrcadlená obrazovka mobilního zařízení morálně nestárne – s novým mobilem a aplikacemi nabízí vždy to, na co je uživatel zvyklý. 

Automobilky by jistě ocenily, kdyby se životní cyklus jejich výrobků zkrátil z více než deseti let na čtyři nebo dokonce dva roky (s novými programy operativních leasingů se dokonce pokoušejí zákazníky na podobný model naučit), nicméně realita je jiná – dokonce i v USA je průměrný věk aut na silnicích 11 let, v ČR se pak jedná o 14,5 roku. Zkuste si představit, kde asi budou chytré telefony a aplikace, umožňující například navigaci s ohledem na dopravní situaci, nebo vyhledání volného parkovacího místa, za 10 let.

Mobilní telefon lze také stále častěji využít k zobrazení údajů z řídící jednotky vozu – výrobci pro tento účel nabízejí mobilní aplikace a v případě připojených aut lze například přes webové rozhraní přistupovat ke statistice jízd.

Revoluce přijde s revolučními vozy

Jestliže vás zajímá, jak vypadá nadcházející budoucnost připojených vozidel, je dobré sledovat především ta s elektrickým pohonem – a mezi nimi zejména značku Tesla Motors, pro niž představuje konektivita a služby s ní spojené jeden z hlavních pilířů – ostatně Elon Musk při uvedení doposud nejprodávanějšího modelu Tesly prohlásil: „Model S jsme navrhli jako sofistikovaný počítač na kolech. Jsme stejnou měrou softwarová i hardwarová společnost.“


Autor: Tesla Motors

Vedle vlastní hardwarové výbavy (17“ informační LCD panel s výkonným mobilním HW) nabízí model S řadu moderních vymožeností jako je adaptivní tempomat, udržování vozu v jízdním pruhu a u novějších modelů dokonce částečně autonomní řízení nebo automatické parkování (to je dnes dostupné i u mnohem levnějších konvenčních aut). 

Nedílnou součástí každé Tesly je i balíček konektivity (obsažený v ceně vozu, byť se neustále diskutuje jeho zpoplatnění), který zajišťuje datové připojení pro palubní aplikace (například navigace kombinuje Google maps s mapami a softwarem Garmin) a především pro systém telemetrie a vzdálené asistence.

Podobné (byť zřídka tak propracované) možnosti dnes nabízí systémy připojeného vozidla řady výrobců, zejména u vyšších modelových řad. Základní funkce připojeného auta v oblasti zábavy, propojení s mobilním telefonem či vzdálené diagnostiky přitom lze nalézt coby příplatkovou výbavu i v kompaktních modelech jako je nová Fabia. 

Jak se automobilový průmysl propracoval od prvních mikroprocesorů v řídících jednotkách a „palubních počítačích“ na přelomu 70. a 80. let až k současným připojeným a budoucím autonomním autům? Jaké platformy této oblasti dominují a jaké naděje i obavy jsou s tímto vývojem spojeny? Tomu se budeme věnovat v dalších dílech tohoto seriálu.

Našli jste v článku chybu?

9. 7. 2015 14:13

dsfdsfds (neregistrovaný)

no prave ze teroristi jsou na opacne strane hranice kokote

8. 7. 2015 13:04

fanda (neregistrovaný)

dostatečnou konkurenční výhodou. Tedy postupně se k tomu dopracuje v jeden čas celý autoprůmysl (rok 2014, celosvětově vyrobil 67,53 mio aut).

To, že autíčko na baterky (rok 2014 vyrobeno 0,04 mio) má vymakanější infotainment, zaujme při nákupu právě jen geeky. Nejen, že nabízí jediný model! (nic například v tahounu odvětví, nižší střední třídě), ale neposouvá průmysl nikam v důležitých parametrech: cena, bezpečnost, servisní síť nebo intervaly, komfort, ......

Ekologická je méně, než b…

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Lupa.cz: Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!