ale my víme, že je to v pořádku... Distributor také musí z něčeho žít...
Co do toho taháte půjčky? 30% marže nemá nic společného s lichvou...
Pokud někdo knihu kterou vydám dostane k maximu čtenářů a potenciálních zákazníků tak si těch 30% prostě zaslouží...
Mě prostě přijde, že se Vám nechce platit, protože vám přijde normální brát plody cizí práce zadarmo. A to pak žádný argument nemá cenu. Ale chtěl bych vás zaměstnávat, pochybuju, že tvoříte fyzické produkty, spíše bude vaše práce stejne abstraktní jako tvorba příběhů, nebo jejich edistribuce a pokud vám nevadí dělat zadarmo, dejte vědět :) práci vám najdu hned...
ona se elektronická kniha musí skladovat, převážet do obchodů, řeší se remitenda? Tak nevykládejte, že rozdíl je jen v tisku.
Jako zákazníka mě neschopnost minimalizovat náklady opravdu nezajímá a není pro mě argument. Možná byste měli zkoušet prodávat eknihy na disketách třeba přes alzu a distribuce by vyšla levnějc, místo abyste živili specializované distributory s malými obraty a tedy potřebou vysoké provize, aby se uživili.
Doma mám papírové knihy, které byly jednou koupeny a přečetli je třeba 4 lidi. Vzhledem k tomu, že podmínky eknih podobný přístup zakazují je zde předpoklad většího počtu prodaných kopií v čase (každý z těch 4 si musí koupit vlastní). Pokud nedokážete všechny tyto zákazníky oslovit (při čtvrtinové ceně a prodeji všem čtyřem bysti byly na svém jako při prodeji jedné papírové knihy), je to opět chyba vydavatelů.
Lidi, kteří se neumí poučit z historie jsou odsouzeni k jejímu opakování. Možná byste si měli nastudovat posledních 10 let fonografického a video průmyslu. Tak dlouho nám různí ředitelé tvrdili, že CD a DVD nemohou zlevnit, až se nakonec prodávaly za 40 Kč. Ale už bez nich, jinou cestou a vydělal na tom někdo jiný.
Ano, pokud přistupujete k obchodu s e-knihami jako k obchodu s papírovou knihou, prostor pro zlevnění moc není. ale vsadím se, že s tímhle přístupem za 10 let vy už v tomhle byznyse nebudete a knihy tu polovinu budou stát, respektive i míň. Ano, papírová kniha bude luxus. Ale e-knihy si budou lidi vydávat z velké většiny self publishingem pod nějakou velkou značkou. zbytek bude marginální nebo státem regulovaný (schválené učebnice). A možná to nebude za 10 let, ale dříve. Vzhledem k našemu zpoždění, až se uvolní stavidla, hrkne to sem jako povodeň. A jediné co po tom zbude budou zkrachovalí vydavatelé.
Dalším ukázkovým příkladem je prodej a distribuce mobilního SW.
Většina lidí jde cestou nejmenšího odporu a pokud jim warez scéna nabídne nejen lepší kvalitu, tak pohodlnější "nákup" , bezproblémovou konzumaci (narážím na bordel před filmy u originálních DVD) a svobodu ve výběru, kdy, kde a na čem mohu obsah konzumovat, tak zvolím warez. A když budu chtít být morální, tak si dílo pořídím u warez a poté koupím z legálních zdrojů ale konzumovat budu tu warez variantu, protože je to pohodlnější. Otravovat platícího zákazníka protipirátskými výsměch platícím zákazníkům.
To že má Apple nebo Amazon nějakou marži není argument. Vašim průměrným zákazníkům by zase přišlo normální mít stejnou životní úroveň jako zákazník na které cílí Apple a Amazon. A taky jí nemaj.
BTW podle zprávičky na Lupě byl Apple obviněn z kartelu a umělého navyšování cen u knih.
Protoze neexistuje konkurencni trh.
Priklad, ano? Vezmemez Viewegha - ma (predpokladam) smlouvu s vydavatelem, ktery je jedinym prodejcem jeho dila => nikdo jiny legalne jeho knizky prodavat nemuze.
Vezmes trebas Batu. Kdokoli si muze dojet do fabriky nakoupit jeho boty a za libovolnou cenu je prodavat.
V prvnim pripade neexistuje tlak konkurence (prave kvuli nesmyslnemu a zastaralemu AZ), jedinou konkurenci jsou prave "pirati". Ale je prece jednodussi brecet jak sou ti pirati zli - tedy dokud vydavatel vydelava (jinak by tu uz nebyl).
Ve druhem pripade sice taky muzete brecet, ze ta svina vedle neprodava s 50% ale jen s 25% marzi, ale kazdy se vam leda tak vysmeje.
GOOD! pokud na tom vydavatelé nemají šanci vydělat, pokud to pro ně není zajímavé a nebudou to logicky dělat - nechť prosím přestanou žvanit pindy o tom, jak jim kopírováním e-knih vznikají škody, a řeknou to narovinu: nemáme šanci na tom vydělat a tedy nebudeme e-knihy dělat - dělejte si je kdo chcete a jak chcete, pro nás to není zajímavé.
V čem spočívá cena knihy? V hmotnosti papíru a odpisech tiskárenského stroje, nákladech na naftu pro její rozvoz do knihkupectví a nebo poštou?
A nebo v... obsahu?
U knihy o programování: máte (můžete mít pokud je ekniha dobře udělaná) k vlastnimu obsahu i přidanou hodnotu vyhledávání v textu, thoho že vám nezabírá místo v tašce a v tom že nemusíte dvakrát přemýšlet jestli a kterou si ssebou dneska vezmete. Vezmete si všechny. A když nětkterou zapomenete, tak si jí prostě znovu stáhnete a nainstalujete do čtečky.
Ale ani toto není ten úplně správný argument: tím je prostý fakt že jakkoli náklady hrají v kalkulaci ceny svojí roly, cena je nakonec primárně určená tím jakou hodnotu pro zákazníka prodávaná věc či služba má. Proto neexistuje žádný důvod aby některé eknihy nestály polovic co jejich papírové verze, a jiné třeba dvojnásobek. Hledat nějaký vzoreček pro výpočet ceny eknihy z její papírové verze (všimněte si že nepíšu "originálu") nemá valný smysl, protože trh takhle nefunguje.
ano mYslíme si, že marže 30% je normální. Všichni distributoři elektronického obsahu mají +- stejnou (Apple - 30%, Amazon 30-70%, atd.)
Osobně si myslím, že by se každý měl držet toho co umí:
Autor - tvorbě příběhu
Redaktor, editor - řemeslné práci na tom příběhu
sazeč - dojmu ze čtení
Grafik - vizuální podobě příběhu
Vydavatel - souhře, úkolování, investování, správě, propagaci a podpoře všech výše zmíněných osob.
Distributor - zajištění můstku mezi hotovým produktem a potenciálním klientem.
Ve chvíli, kdy jeden člověk bude dělat toto všechno, bude výsledný produkt stát za ho*no...
Prostě každý ať dělá co mu náleží a hlavně si myslím, že by za to všichni měli dostat zaplaceno...
Autoři, alespoň ti, co se aktuálně prodávají (neřeším grafomany, kterých je plný internet a diskuse ;), se o žádnou z těch výše uvedených prací starat prostě nechtějí a nebudou, oni chtějí tvořit příběhy a to dá sakra práci...
Příliš tu poznámku nechápu, myslíš (rozhodně necítím potřebu aby mi někdo vykal, pokud ty ano, klidně se ozvy), proč ty knihy zatím nenabízejí levněji?
Stejně tak se můžeme zeptat, proč vydavatelé hudby stále prodávají předražená CD, ačkoliv trh už je někde jinde, proč vydavatelé filmů stále dokola inkasují za totéž (jen v o generaci vyšší obrazové a zvukové kvalitě) čím dál vyšší částky, atd. A odpověď je jednoduchá - copyright - oni mají na dané dílo a autora monopol, to znamená že nemají konkurenci. Tento monopol je státem posvěcený a zajištěný a i kdyby neprodali jediný kus, stále budou dostávat peníze od kolektivních správců, kteří nám je vytahají z kapes na poplatcích za média, datová úložiště, tiskárny, kopírky, ale i obyčejný kancelářský papír.
Co tedy nutí monopolistu, aby snížil cenu? V oblasti knižních, hudebních a filmových děl a samozřejmě také software, jsou to piráti, kteří působí jako důležitý regulační faktor. Pokud by nebylo pirátů, ceny všech zmíněných komodit (smím li to tak nazvat) by dnes byly ještě výrazně vyšší.
Ačkoliv nevěřím ve všemocnost neviditelné ruky trhu, tak snahou každého systému je dostat se do rovnováhy, protože to je pro něj nejvýhodnější (nejméně energetický náročný) stav. Pokud na jedné straně vznikla nerovnováha způsobená neadekvátním nastavením copyrightu, je logické, že se vyskytl element, tedy piráti, který tuto nerovnováhu ruší.
Realita, kterou vetsina nechce stale pochopit.
Na (papirove) knize se jeji cena sklada ze 3 zakladnich casti po +- 1/3.
"vznik knihy" (tisk, sazba, korektura ... a autor samo)
distribuce (skladovani, remitenda ...)
prodej (marze knihkupce).
U e-booku odpada prodej(naklady na prodej po netu jsou proti kamenakovu o rad, ci spise dva jinde), distribuce a samozrejme tisk.
Tudiz (zcela logicky) ocekavam (a nejen ja) ze e-book (bez jakychkoli omezeni, DRM a dalsich sragor) bude stat +- maximalne tu 1/3 papiru.
"Nejvíc by měl dostat autor, pak korektor a pak zbytek vydavatel a distributor. A to tu mluvím o poměru tak 80-85 : 5-10 : 5-10 : 2-5"
Ze ktere dimenze jste prisel? Ne, nesmejte se. To je vazne minena otazka!
Mejte papirovou knihu za 500 Kc. Jeji naklady na vydani jsou rekneme 300 tisic (budu se drzet pri zemi). Vyda se v nakladu 3000 ks a proda vsechno! Autor dostane 400*3000 = 1,2 milionu. Nakladatel ma tech vasich 10 % (za predpokladu, ze distribuce spolkne tech FANTASTICKYCH 2-5 %.)
Skvely byznys jste vymyslel! Nakladatel prodelal 300 tisic (náklady na vydani) a navíc jeste zaplatil statu ze sve kapsy 150 tisic. Vysledkem je, ze kniha se vubec nevyda a autor nedostane vubec nic a umre hlady.
Prosim vas, co vas nuti ze sebe delat naprosteho blbce? Je to tim patkem?
Chcete dat vice penez autorum? Zacnete u sebe a nabidnete vydavatelum distribuci jejich knih za 2 %. Kdyz prodate mesicne knihy za milion, máte z toho hruby prijem 20 tisic mesicne. Skvele! Jste nejlepsi. Neni to pro vas ale moc penez? Penize prece kazi charakter!!
Nezlobte se, ale právě Váš nepřátelský názor oddaluje nějaký kompromis mezi "autory a vydavately e-knih" a mezi čtenáři.
Je dobré si uvědomit, že trh pracuje na principu, nejprve poptávka a pak nabídka. Ne obráceně. Tedy ne dlouhodobě obráceně.
Dělat výroky typu typu: "vydavatele to nezajímá" a "máš smůlu" opravdu k porozumnění nepovedou.
Promiňte,
ale proč by měl distributor dostat za prodej knihy 30% a proč vydavatel 130-150 ze 750?
Nejvíc by měl dostat autor, pak korektor a pak zbytek vydavatel a distributor.
A to tu mluvím o poměru tak 80-85 : 5-10 : 5-10 : 2-5
Autor - za námět, za napsání, za prvotní korekturu
Korektor - úprava
Vydavatel - organizace, komunikace s distributory
Distributor - zveřejnění, prodej
Tímto autorovi žádné peníze neberu. On zkrátka nepřijde. Tady bojujou o život jiní.
Pokud umite prehlaskovat tech par slov vyse, tak zjistite, ze vydavatel z tistene knihy nedostane ani o korunu vice, tedy placate naprosto z cesty a mimo realitu. K vydavateli se dostane prave ta 1/3. A z te se musi umorit naklady na vse kolem knihy - tedy jeji tisk, korektura, autor, zisk vydavatele ... e-book se netiskne, tudiz i pri 1/3 cene na tom jsou vsichni lip, nez pri prodeji papiru.
Realita je takova, ze pokud bude knizku prodavat sam autor a na vydavatele se vykasle, tak ma dve varianty - prodavat ji za tu +- 1/3 a dostat od kusu o rad vic nebo jit s cenou jeste niz a byt na tom financne stejne.
Teď dávám do e-formy jeden ze svých starších titulů. Protože to mám v TeXu, tak není problém to zalomit na A4 (= čtení na obrazovce), A6 (= Kindle a spol.) a A8 (= Nokia - některé smartphones zvládnou tu A6). Je to čistě nastavení jednoho parametru v hlavičce souboru a potom proběhnutí a řešení problematicky dělitelných slov, kterých je pár na A6 a pár desítek na A8.
A vyrobit nějaké "sociální DRM" do takto připravovaného PDF je otázka pár minut.
Píšete: „Měl jsem chuť napsat, že pokud není vydání knihy pro vydavatele za naznačených podmínek zajímavé, tak ať jde třeba taxikařit, jistě se najde někdo jiný, pro koho to zajímavé bude, neb kde je poptávka najde se i nabídka.“
Ptám se, proč se tedy už někdo takový nenašel? Měl-li by marže výrazně nižší než ostatní nakladatelé a srovnatelné služby, snadno by dokázal přesvědčit autory, aby k němu přešli. A byl by za vodou.
Podle Jiřího Vlčka z Palmknih je v ČR 100000 čteček, a na konci roku jich bude jednou tolik (uvidíme, ale nepravděpodobné to není), což není zrovna úplně málo. Sto tisíc už je slušný trh, ale je jasné kam pro čtivo lidé chodí když lze legálně koupit jen cca 3000 titulů ale na xtrance jich je 13000.
Spisovatelé s OSA nic společného nemají. Mimochodem, proč myslíte, že byl na debatě Srstka z Dilie? :)
Opravdu by mě zajímalo... radíte taky na webu automechanikům, jak opravovat auta a kolik to má stát? Radíte architektům, jak projektovat? Každá profese vyžaduje určitou odbornost, je těžké se, eh, fundovaně orientovat, když o tom nevíte prakticky nic.
Když potom žijete / pracujete v baráku, kde po každém dešti smrdí plesnivina (protože architekt je IN a udělal rovnou střechu, kterou opravdu nikdy nikdo neudělá pořádně) a po několika desítkách metrů místního vodovodního potrubí teče z kohoutku lužovica místo pitné vody atd. atd., tak dospějete k názoru, že architekti nepotřebují jen radit, ale rovnou mlátit.
To je stejné jako co bylo dřív, vejce nebo slepice. Jako autorka sama určitě dobře víte, kolik dnes slavných autorů nemohlo po léta najít nakladatele, protože prostě byli noví a "nebyl o ně zájem", jenže pak někoho odvážného našli (většinou malá dravá nakladatelská štika) nebo vydali samonákladem a ono se ukázalo že zájem by tu byl, a najednou se mohli vydavatelé přetrhnout. Takhle ten byznys prostě funguje, vydavatel je podnikatel se všemi ctnostmi a nectnostmi co toto povolání obnáší. Pokud má obchodník moc (protože ovládá důležitý prostředek - distribuční kanál), je to vždy průser. Přihoďte k tomu ještě monopol, a je to megaprůser.
Já nikde netvrdím, že to je jediný způsob. Jen že je to lepší způsob, než když si autor musí všechno zajišťovat sám. V podstatě jediným rozdílem mezi tím, co píšu já a co píšete vy, je jakási osoba mezi autorem a těmito specialisty. Taková, která zajišťuje produkci, která díky velkému objemu dokáže domluvit mnohem lepší ceny. Nakladatel.
Jako autorka vím, že tohle jsem většinou romantické legendy, které se šíří potom, co se někdo stane hvězdou. Ve skutečnosti není tak těžké najít nakladatele, pokud nabízíte něco, co má aspoň základní kvality. Nakladatelé neovládají distribuci, naopak, distribuce ovládá nakladatele a malé nakladatelství, nebo autor sám je prostě ve vyjednávání distribuce v nevýhodné postavení. Jako v každém podnikání, jak jste sám řekl, ale to vychází už z podstaty. I na netu je neznámý autor v nevýhodném postavení a prvotiny se dokonce i pirátí méně, než známí autoří, a samozřejmě se taky míň stahují.
A to je právě ten problém. Když o hodnotě kultury a vzdělání rozhodují primárně obchodníci podle toho, co je výhodné pro ně. Pak se mnohdy stane že autor nebo veřejnost tahají za kratší konec. Samozřejmě že se obchodníci rozhodují a chovají naprosto přirozeně dle své role a nikdo soudný jim to nevyčítá. Problém je v systému který tuhle pokřivenou rovnici vytvořil a snaží se ji udržet v chodu i za cenu výrazného omezení práv a svobod lidí, např. práva na soukromí atd. (viz ACTA/SOPA/PIPA).
Obchodníci prodávají to, co se prodá. To, že vládne trh je právě nejfunkčnější model. Plánované hospodářství se zavedlo a jak dopadlo. Stejně tak byste mohl chtít dát knihu nejdříve dát kritikům a pak ji buďto prodávat nebo zatrhnout. Totalitu ve jménu úrovně kultury, to teda taky nechci. A pokud má fungovat trh, musí mít autoři a nakladatelé možnost vydělat a pokud se strefí do vkusu vydělat hodně. Pokud se netrefí nevydělat. Na tom nevydím nic pokřiveného.
no, pokud mi vydavatel bude tvrdit, že má někde naskladníno 10000 ebooků a že je musí převážet k distributorovi a neprodané kusy pak bude převážet zpátky, tak mu to vyvracet nebudu, protože to opravdu nemá cenu.
btw, kde berete jistotu, že smůlu budu mít já? Mně je to naprosto ukradený, že nebude vydávat, už teď existuje knih víc než dost, ke kterým se lze legálně dostat tak, aby z nich vydavatel neviděla ni korunu. Ale on si nějak musí vydělat na chleba.
Smlouva s nakladatelem je na dobu určitou. Takže nikdo nenutí autora, aby potom nevyměnil nakladatele nebo si to nevydal sám.
Knihy, které jsem vydával pro Mirka Žambocha například, tak už vyšly u Tritonu. Naprosto v pohodě se rozhodl. Kopírovací monopol je blbost, vše drží v rukou autor, jen na OMEZENOU dobu to PROPŮJČÍ nakladateli.
Proč si myslíte, že autor není svéprávný? On si přece sám vybírá, jestli chce fungovat bez nakladatele, jestli půjde k jednomu nebo druhému, na jak dlouho (teď neřešme, jestli ho nakladatel vůbec chce). Vybírá si to, co je pro něj nejlepší.
Proto se ptám, proč to tedy nikdo ještě nedělá způsobem, který se v těchto diskuzích objevuje jako zázračný.
Bohatě stačí 3 - 4 "vzhledy", MMCH papírová kniha nabízí jen jeden. Dá se předpokládat, že poloslepý děda tu knihu na Nokii s A8 displejem číst nebude (aby potřeboval větší písmenka pro tak malou plochu), ale že si spíš soubor určený pro ni natáhne do Kindle, kde už bude mít písmenka jako v čítance pro první třídu. A ty "vzhledy" se z už odladěného textu vygenerují velice snadno. Chce to ovšem určitou míru počítačové gramotnosti.
Nakladatelství rozhodují, do čeho investují své peníze... těžko říct, že jim nepřísluší rozhodnou o tom, do čeho je dají.
A po pravdě, o úspěchu knihy často nerozhoduje kvalita, ale místo vzniku a případně marketing. Klasický příklad... Eragon je velmi, velmi průměrná fantasy, které by se, pokud by vyšla v čechách, prodalo tak tři sta kusů. Ovšem nevyšla v Čechách, staří Paoliniovi jsou marketingově schopní a prodeje si typnu minimálně kolem milionu.
Rad vas poucim.
Kdyz vydavatel vyda knihu v papiru, stoji ho to jiste naklady. Ale to neznamena, ze elektronicka verze teto papirove knihy nema zadne naklady. Samozrejme, ze ma - knihu jako takovou musite prelozit, zaplatit prekladateli, zaplatil puvodnimu vydavateli atd. at uz ji vydate v papiru, nebo jako ebook, nebo jako oboji. A pokud si myslite, ze nakladatel automaticky rozpocita naklady na vydani jen do papiru, takze ma ebook jakoze "zadarmo" a muze ho tudiz prodavat za tretinu ceny, pak jste naprosty MIMOŇ a vubec nejste zpusobily pro zivot v realnem svete...
Měl jsem chuť napsat, že pokud není vydání knihy pro vydavatele za naznačených podmínek zajímavé, tak ať jde třeba taxikařit, jistě se najde někdo jiný, pro koho to zajímavé bude, neb kde je poptávka najde se i nabídka.
Ale já chci říct něco jiného. Pokud se někdo pohybuje kolem vydavatelství knih, tak víte jaké jsou marže. Já mám určité info např. o Computer Press a mohu říct, že jsou obrovské. Pokud prodávají licencovanou zahraniční knihu jsou o něco nižší, ale u českých ta kniha klidně může stát 50% aktuální ceny, a to se bavíme o papírové verzi.
Řekněte mi vážení, pokud pracujete, či podnikáte v jiném oboru lidské činnosti, kdo z vás to má? Když jsem ještě dělal ve firmě zabývající se prodejem a servisem IT, tak standard byl kolem 5%, když se zadařilo 10%, tak to byl kauf.
"Když vím, že e-knihu nemohu dál prodat (viz obchodní podmínky), tak si nemyslím, že by cena e-knih měla být 10,15,20% nižší, ale klidně o 50. A to mluvím o těch odborných (u červených knihoven ještě víc). Nebo mi jako laikovi vymluvte, proč by se kniha o programování v papíru za 750 měla prodávat za 600,- Kč?"
Proč? Protože rozdíl v nákladech mezi papírovou a elektronickou je pouze v tom, že odpadá tisk, který činí asi 15-20 % nákladů, takže formálně by opravdu měla stát těch 600 Kč. A to ani nezmiňuji vyšší DPH!
A co se stane, pokud kniha měla stát polovinu, tj. 375 Kč? Z této částky dostane distributor (typu palmknihy) řekněme 30 %, tj. 112 Kč. DPH je 63 Kč. Něco samozřejmě dostane i původní vydavatel, takže řekněme, že příjem (nikoliv zisk!) z takové knihy pro vydavatele bude 130-150 Kč. Myslíte si, že je to pro vydavatele zajímavé? (S přihlédnutím k tomu, že vydání takové knihy, jak v papírové a elektronické formě ho vyšlo doslova na několik set tisíc?) Já myslím, že vůbec.
Chápu, že jako zákazník chcete e-knihu co nejlevnější, ale takový tlak na cenu znamená jedno – e-knih se vůbec nedočkáte. Vy jste ochoten nakupovat na podmínek A, vydavatel je schopen (schopen! nikoliv ochoten) knihu vydat na podmínek B. Pokud se tyto podmínky neprotnou, trh s eknihami se nikam nedostane.
"Jako zákazníka mě neschopnost minimalizovat náklady opravdu nezajímá a není pro mě argument."
A tvuj zcestny nazor, jak to vlastne s naklady na vydani knihy/eknihy je, nezajima vydavatele. On NAPROSTO LOGICKY nebude vydavat nic, kde nema sanci na vraceni investice.
Jinak receno, mas smulu (vydavatel ne, ten by na tom stejne nevydelal)
No a co? když si E-knihu nekoupím za rozumný peníz, čili za cenu, která bude odpovídat mým současným, pro většinu občanů minimálním až nulovým možnostem, najdu si ji na netu vždy dříve či později zdarma, i když možná v horší kvalitě, ale zase bez hovadin, jako je DRM a další. A že si vydavatel nevydělá na jachtu a měsíc na Havaji? To není můj problém. Vydavatelé si, stejně jako většina z nás, budou muset utáhnout opasky a přizpůsobit se, když to dokážou, (včera bylo pozdě!) tak někteří přežijí. Když ne, půjdou na pracák.
Toto téma si opravdu zaslouží svůj prostor k diskusi. Ve světe už několik let zkoušejí různé systémy, s menšími či většími úspěchy. Ale pár věci už je jasné.
1/ Vliv ceny - papírová kniha (obzvláště odborná) je dnes drahá věc, a často se člověk rozmýšlí, jestli koupit nebo ne. Elektronická kniha by mohla být levnější. A MĚLA by být levnější. Ale o kolik? Když vím, že e-knihu nemohu dál prodat (viz obchodní podmínky), tak si nemyslím, že by cena e-knih měla být 10,15,20% nižší, ale klidně o 50. A to mluvím o těch odborných (u červených knihoven ještě víc). Nebo mi jako laikovi vymluvte, proč by se kniha o programování v papíru za 750 měla prodávat za 600,- Kč?
2/ Vliv kvalitiy - náš národní fenomén - viděli jste free naskenované knihy v češtině. Je to děs běs. Chyb jak máku. Žádná kontrola po OCR. Ale vždyť v tom je právě možná síla kvality originálních prací! Vydejte e-knihu v dobré kvalitě, dobře dostupnou a rychleji než papírovou a já si ji koupím a možná i tu papírovou.
3/ Role nakladatele se umenšuje. Ta byla hlavně u tištěných knih, u e-knih je to role pouze organizační (u kolektivních prací) ale jinak nakladatel být nemusí a může to mít velmi pozitivní vliv na cenu. A co si budem povídat, o to tu jde. Nám o cenu a nakladatelům o život.
A co má jako být? Na NB to přečtu a pokud autor nebude pako, nic mu nebrání přetransformovat text do něčeho, co zobrazí i mobil, i když louskat ty blechy, co jsou na displeji většiny mobilů, je za trest! Občas v MHD nějaké takovéto zoufalce vidím, já osobně bych literaturu takto konzumovat absolutně nechtěl. Ale když ono je IN čumět na placku, posázenou písmenky, že?
Tak to bych ani náhodou nebral. Zbavujete se jedné z největší výhody e-knih a to je přizpůsobení velikosti textu možnostem čtenáře. Znám plno lidí, kteří již nebyli schopni normální knihu přečíst, ale čtečka jim to zvětšením textu opět umožnila.
A ještě doporučuji si zjistit, k čemu bylo PDF určeno, a že i Adobe prodává knihy jako e-pub a ne jako PDF.
Ano, jako typograf sice dáváte textu 'defaultní' vzhled, ale uživatel si ho na svém zařízení může změnit a jelikož text pdf je prakticky needitovatelný, není volně tekoucí a nezalamuje se podle velikosti rámce (narozdíl od formátu ePub a jiných), dochází k deformaci celé stránky.
A máte vůbecnějákou takovou čtečku? Já si totiž myslím, že typograf je pro čtečku v podstatě nepotřebná fukce právě kvůli tomu, že každý si individuálně nastavuje své parametry tak aby mu to vyhovělo. Co je pro E-knihu potřeba udělat opravdu dobře je obsah, odkazování, obrázky a "poznámky pod čarou", protože právě v tom lze spatřit přidanou hodnotu oproti "pirátskému" textu. Nikoli v textu příběhu samotného. Schválně si někdy zkuste vzít text nějáké pirátské kopie knihy převedené do čtečkového formátu a vedle toho napříklat VTM vydané rovnou ve formátu pro čtečku a hned vám bude jasno v čem je přidaná hodnota originálu.
Plno pirátských knih je v mizerné kvalitě, ale plno je na zcela profesionální úrovni. Na X-trans je dokonce něco jako sekce perfektní knihy pro Kindle a ty mají skutečně výbornou kvalitu. Někde jsem také narazil na pirátskou digitalizaci starých Vernerovek a také jsme byl velmi příjemně překvapen.
Každý se po krátké relaci s googlem (stačí se jen správně zeptat) může přesvědčit, že označení "romantická legenda" je velmi laciná bagatelizace skutečného problému. On je problém najít vydavatele i pro osvědčený titul který by se prokazatelně prodal (např. rozšířené aktualizované vydání odborné knihy pro kterou je prokazatelně odbyt) - vlastní zkušenost.
Souhlasím, že distribuce má na vydavatele velký vliv, ale po rozpadu knižního trhu u nás (úbytek knihkupectví, změny na poli knižních velkoobchodů) už to není tak horké jako to bývalo např. v 90. letech. Ano, je čím dál tím těžší dostat knihu k lidem a prodat ji, ale nikoliv vinou distributorů. Má na to vliv celá řada faktorů, včetně např. rostoucích koncových cen knih.
Na netu je samozřejmě neznámý autor v horší pozici než autor známý, ale má alespoň nějakou šanci. Uvědomte si, že vydavatelé v těchto případech v podstatě určují co je dostatečně hodnotné aby to lidé mohli číst. Vydavatelstvím tato role nepřísluší, to mají posoudit jen čtenáři. Je jasné, že z povahy věci to dříve v podstatě nešlo jinak, ale to už dnes neplatí (rozhodně ne v takové míře).
Jasně že to budete tvrdit když jste nakladatel :-) Souhlasím že role nakladatele může být velmi pozitivní, třeba právě v těch lepších cenách. Jenže čím větší organizace - tím větší režijní náklady na její fungování, větší setrvačnost a tím větší tlak na stabilní cashflow vedoucí k vyšším cenám (zaměstnance musíte platit i když zrovna nemáte tolik zakázek - musíte vykrýt hluché období). Takže ono to s tou výhodností pro autory není vždy tak horké. Změna směrem k větší diverzifikaci poskytovatelů služeb autorům je jednoznačně posun k lepšímu (z pohledu autora).
"Tudiz (zcela logicky) ocekavam (a nejen ja) ze e-book (bez jakychkoli omezeni, DRM a dalsich sragor) bude stat +- maximalne tu 1/3 papiru."
Ocekavat muzes cokoliv. Faktem je, ze vydavatel NEBUDE investovat do veci, ktere si nevydelaji ani na vlastni naklady. Takze si ocekavej si co chces. Klidne konec sveta za tyden.
Což jest blbina...že..mnohem zajímavější by bylo v klidu označit pouze kapitoly a odstavce a zbytek nechat na čtecím zařízení. Slova myslím není potřeba rozdělovat, protože není nutné šetřit papírem.
BTW. Připadám si jak vysvětlovat Buffalo Billovi z Ponny Expresu že v době telegrafu není nutné zprávu vkládat do vodotěsného obalu.
Fajn, ať se na to všichni vydavatelé třeba ihned vykašlou! Jak dlouho myslíte, že bude trvat, než se autoři naučí, že stačí poslat ,,rukopis" jednou po sobě přečtený v PDF do nějakého E-shopu a pak už jen koukat na počet stažení a inkasovat 70 - 80% ceny za jedno stažení! Bez OSA a dalších parazitů, bez omezování svých práv a bez handrkování s nabubřelými bařtipány, pro které nebude jejich dílo dostatečně finančně zajímavé? Současný model výroby a distribuce knih je totálně zastaralý a je jen otázka času, kdy chcípne na úbytě.
Kvalitu neovlivňuje nakladatel, ale lidé které zaměstnává - korektoři, editoři atd. Pro spoustu typů slovesných děl autor nepotřebuje tyto služby přímo od vydavatele (je to výhodné pokud je hodně spoluautorů nebo struktura díla složitá, se spoustou obrazového materiálu a spec. typografie apod. kde vydavatel funguje jako "systémový integrátor"), ale postačí mu služby daných profesionálů. Stejně tak jako je někdy výhodné nechat si dělat účetnictví od účetní firmy, a někdy je výhodnější najmout si pouze účetního + daňového poradce pracující jako OSVČ. Takže se nás prosím nesnažte obalamutit že to lze jen jedním způsobem, není to pravda. Že je *typická* praxe zatím taková jak ji líčíte neznamená že se to nedělá i jinak, a že díky internetu a elektronickému samovydavatelství nejsou právě ony alternativy pro některé autory stále více atraktivnější. Protože ony jsou, a celý trh se pomalu mění.
1) Odborný e-book, doplněný fotografiemi, schématy a grafy levný nebude nikdy. Práce je s tím skoro stejně jako s papírovou knihou, jediný rozdíl je v nákladech vlastního tisku a distribuce. Takže počítejte s tím, že bude opravdu stát těch 600,- a bude to rozumná cena. U beletrie bez ilustrací nebo té červené knihovny ale ne. Požadavek na nemožnost e-knihu (právě jen tu jednu JEDINOU kopii) dál prodat, darovat, převést na jiného vlastníka nebo dědit je další z absurdních právnických konstrukcí. Bude respektována asi stejně jako licence OEM sw. A pro mě znamená, že o takové "zboží" nemám a nebudu mít zájem.
2) Kvalita je důležitá. Ale už mám vlastní černou listinu překladatelů a než koupím papírovou knížku, ověřuji si, zda na něm konkrétní překladatel není. Protože nehodlám platit za "práci" nedouka, co nejenže neumí jazyk originálu, ale neumí ani pořádně česky. Jinak souhlasím, dobrá dostupnost legálních e-knih v dobré kvalitě a bez zbytečných buzerací platícího zákazníka udělá divy.
3) Právě u těch odborných publikací se role nakladatele (nebo někoho, kdo udělá nakladatelskou práci) zase tak moc nezmenšuje. U beletrie sice ano, ale pořád nelze spoléhat na to, že si všichni autoři budou sami svá díla zalamovat, hledat chyby, zajišťovat distribuci,... a u toho všeho ještě taky stihnou psát něco nového. Ale nakladatelům jde skutečně o život. Buď do toho vlaku nastoupí včas, nebo budou trvat na restrikcích a právnických nesmyslech a pak je lokomotiva rozmázne po trati. Mohou si vybrat - zatím...
Dovolím si drze pochybovat o počítačové a leckdy i právní gramotnosti většiny autorů, navíc tu hraje roli i konzervativita většiny těchto lidí, je to stejné, jako s bankami: všichni nadávají na nesmyslné poplatky, ale počet těch, kteří přejdou k nízkonákladové bance je mizivý. Až se autoři naučí, že počítač není jen jakýsi psací stroj, ledy se pohnou. Jenže když nakladate, podpořený prolhaným právníkem, autorovi nakuká, že publikovat jinak, než přes něj, nebo kolegy, je nelegální, není se co divit, že autor se poddá.
Ono je to jen otázka času. Jenže po tom, jak dopadl Megaupload, který začal autorům nabízet 80% ze zisku z prodejů a následně byl zaříznut, (dokud jen pirátil, byl klídek!), se čeká na výsledek procesu. Další Megaupload je jen otázkou krátkého času, že to jde už se ví. Teď jen zbývá najít stát, kde budou servery v bezpečí a vůbec bych se nedivil, kdyby to byla Čína, nebo dokonce Severní Korea.
držte se toho : ""abychom ji legálně byli schopni nabídnout během tří vteřin a přidat k tomu bonus tak, aby čtenáři neměli potřebu si knihu hledat někde jinde," a jako čtenáře mně bude ukradené jakou budete mít marži
a nevymýšlejte blbou práci za málo peněz nebo zadarmo, těm kteří nepřistoupí na vaši nabídku
Jednoduše proto, že ta věta začíná: "Mejte papirovou knihu za 500 Kc. Jeji naklady na vydani jsou rekneme 300 tisic" ....
nejedná se tedy pouze o e-book. Samozřejmě můžete u nás vydat knihu čistě elektronicky, ale vzhledem k tomu, že například palmknihy za loňský rok prodaly 7217 ks všech knih, tak je zjevné, že jen mizivé procento knih se zatím prodává elektronicky a je (zatím a většinou) ekonomický nesmysl zůstat jen u e-booku.