Ponekud nesdilim autorovy pochybnosti nad schopnosti amateru generovat "hruzu, dojeti, napeti". Treba muj nejoblibenejsi horor, "Brair Witch Project", byl zrovna natoceny roztrepanou kamerou za par dolaru - a vzbudil ve me vic napeti nez milionove trhaky. A platit to bude IMO i o YouTube - nejdriv jsem taky koukal na ptakoviny typu "Nevahej a toc", ale clovek prijde na to, ze i na YouTube se zacinaji vynorovat skutecne "mlade talenty" - jakym je pro me treba Lasse Gjertsen. A to je vsechno teprve na zacatku. Porad si myslim, ze pro uspech jakehokoliv umeni jsou dulezitejsi napad, originalita, pribeh... nez miliony dolaru. Osobne uz jsem na youtube videl i videa, ktere me dojaly, donutily premyslet, roztesknily...
Amateri mohou byt v generovani emoci uspesnejsi uz proto, ze to mnozi z nich delaji z uprimne potreby vyjadrit se, sdelit neco divakum... a ne jen generovat prijmy. Divaci rozpoznaji spontaneitu, pritahuje je a kdyz je neco ryzi, casto tomu odpusti i mene kvalitni formu.
Navic nesmime zapomenotut, ze technologie jsou cim dal pristupnejsi - filmove triky, ktere pred par lety staly miliony, jsou dnes pristupne 14ti-letym deckum s jejich levnyma pocitacema.
Ja bych spis premyslel napr. o tom, co s TV 2.0 udela pripadna "profesionalizace" - tzn. prerozdelovani penez i pro tvurce po te, az internet ubere skutecne podstatne penize klasicke televizi (pokud vim, YouTube uz o placeni autorum uvazuje). Zde bude IMO klicove, podle jakeho klice a jakym zpusobem budou toky penez smerovavany, tzn. jake pravidla budou v evoluci internetoveho obsahu "zvyhodnovat" jake typy obsahu.
Proc spatny priklad? Me se zase nelibila Kostka. To je prece jen otazka vkusu - jde ale o to, ze i velmi levne (a s postupem technologii cim dal levnejsi) filmy mohou byt velmi uspesne, mnoho lidi zaujmout a dokonce vydelat hodne penez ("It was very positively received and went on to gross over US$248 million worldwide" - Wikipedia o Blair Witch). Cili IMO treba prave Blair Witch to ukazuje krasne - a fakt, ze zrovna vam se nelibil povazuji v teto souvislosti za zcela irelevantni.
Za uspechem youtube nejsou amaterska videa, jak se nam snazi vetsina komentatoru namluvit. Za uspechem youtube je prave fakt, ze dokaze vyplnit diru na trhu, kterou klasicka televize nedokaze. Servali se vcera fotbalisti v Lize mistru? okmazite to najdu na youtube. Chci videt klip zapomenute kapely z 80 let? bude to tam. Chci boratovske klipy? jdu na youtube. Nevidel jsem vcera Ordinaci v ruzove zahrade? urcite to tam bude (i kdyz na dily).
Youtube je uspesna prave diky tomu, ze je to televize-on-demand a tisice lidi tam dobrovolne a zadarmo cpou copyrightovany obsah z klasicke televize. Do te doby, nez to zacali spravci mazat, byl v TOP 100 prohlizenych klipu z 90% copyrightovany obsah. A proc? protoze pave to je to, co lidi chteji. Nikoli amaterska videa, ale televizi on demand kdykoli a kdekoli.
Jinak k tematu jeste by se hodilo uvest odkaz na http://viewmy.tv/ , jako budoucnost televizniho sledovani. Nikoli digitalni televize nebo satelit, ale tohle.
a chtel bych videt komu jinymu by to tak dlouho prochazelo - kdyby za tim nestali prave ti lide, kteri stoji. Hezky a ferove obsadit trh, pozdeji mozna i zlegalizovat.. ze?
a chtel bych videt komu jinymu by to tak dlouho prochazelo - kdyby za tim nestali prave ti lide, kteri stoji. Hezky a ferove obsadit trh, pozdeji mozna i zlegalizovat.. ze?
Blair Witch asi doplatila na bublinu, kterou kolem ní marketing udělal. Člověk šel do kina v očekávání něčeho, co se jen tak nevidí a dostal slátaninu bez hlavy a paty. Kdybych šel na nezávislý film, od kterého nic moc nečekám, přežil bych to.
S Kostkou souhlas. Už si nepamatuji, jestli byla její proagace také tak přehnaná, jako u Blair Witch, ale ten film měl nápad a "drive", což se IMHO o Blair Witch říct nedá ani omylem. Ale proti gustu... :)
to je prave ono!! nemusim koukat na saw a podobny, to me vazne nebere, vsechny ty prisery co zobrazej to neni ono, v blair witch neni nic videt a vse je na divacke fantasii je to tak jednoduche a diky sebestresovani bych rekl ze je to dokonale me to opravdu take vazne moc zaujalo.
To se prece nevylucuje - neni zadne "amaterska" vs. "profesionalni". Jde proste o to, ze je tam spousta zajimaveho z obou "svetu". Navic - hranice mezi amatery a profesionaly se s pokrokem technologii cim dal vic stiraji. Uz nepotrebujete nakladne zazemi na to, abyste sve napady dostali k lidem. Co to vubec jeste je "profesionalni"? - je profi kdyz (IMO sqely) ninja da sve veci na YouTube a kdyz pak ma sledovanost, prodava tricka a DVDcka? A co teprve az YouTube spusti platby pro autory obsahu...
Navic to ted zacina byt zajimave, kdyz i nekteri mega-profi pochopili, ze na YouTube muzou hezky zpopularizovat to sve. Nekteri nechavaji sve copyrightovane dila z YouTube mazat, nekteri jeste pridaji - viz pseudo blog-posty od hrdinu TV show "My Name Is Earl" od NBC, nebo kanal BBC.
Jeste to chce vetsi kvalitu obrazu (jasne, podminene dostupnosti poradneho broadbandu) a mame paradni spektrum od klasicke TV (btw, jak asi presun reklamy od masove ke googlovsky cilene dle relevance zmeni charakter obsahu?) ovsem mohutne vylepsene svobodou "on-demand" (co chci kdy chci) az po dila "geniu z lidu", ktere technologie osvobodi od nutnosti protlacit se masinerii medii pokud chci dostat sve dilo k divakum.
Off toppic: Vzdy me dojme, kdyz nekdo pronasi subjektivni hodnoceni coby nezvratne a nezpochybnitelne pravdy, napise nekomu ze film ktery se mu libil je slatanina bez hlavy a paty, ale na konci doda ve snaze presvedcit sam sebe o vlastni slusnosti ono radoby tolerantni "ale proti gustu..."
Tento server jsem si velmi oblibil, už před dvěma lety jsem na ni umístil své "amatérskoprofesionální videa", které svým počtem shlédnutí strčily do kapsy všechny profesionální videa z dané oblasti...
Autor článku má ve všem pravdu.
Něco na tom je ,že lidé mají rádi určitou amatérskost, ovšem zase to nesmí být nějaký tmavý chaos,natáčený mobilem,- musí z toho být poznat že se autor klipu maximálně snažil o originalitu...
Jsem také přesvědčen, že "televizní průmysl" začne v příštích letech ztrácet kredit na úkor televize 2.0, a asi je to tak správně.
Od té doby co existuje YouTube jsem neměl zapnutou televizi.
Skoro mě napadá, že bych ani něměl platit koncesionářské polatky :)
Měl jsem You Tube rád. Věřil jsem mu. I když mě dokázal pořádně nasštvat. Nyní bych za něho nedal zlámanou grešli. Lituji, že jsem mu věnoval takovou nezasloženou pozornost. Největší sledovanost? Protože dělá z lidí závisláky. Stejně jako Nova a jí podobné. Primitivní videa, když se nějaké povede, je kradené nebo se utápí mezi těmi ostatními. Jaké by ale byly bývaly ty nejlepší, kdyby You Tube tak zuřivě nepronásledovala nahotu? Tančící Japonec nebo malý chlapec před zrcadlem. Třeba. Na internetu se něco zkrátka nepovede, ale kdyby se konaly internetové volby, You Tube bych nikdy nevolil. Ostuda internetu. Stejně jako USA ostuda lidstva. Hraje si na nejdemokratičtější zemi na Zemi, a zatím. Co taky čekat od vlády, která vyhubila Indiány a zničila Hirošimu a Nagasaki. A takovým teď lezeme na píseček.
Nezlobte se, ale pri takovem mnozstvi amaterskych filmu, ktere dnes existuji, by bylo spise VELMI DIVNE, kdyby se nekdy konecne neobjevil nejaky dobry film, ktery zaujme vetsinu lidi.
Zatim je to ovsem bida s nouzi. Osobne - kdyz u nejakeho filmu vidim noticku "nekomerni film" nebo neco podobneho, uz vim, ze to bude naprosto nezajimavy film. A taky, ze v drtive vetsine je.
Vite, komercni film je lepsi z toho duvodu, ze je to podnikani jako kazde jine - mas dobry produkt = mas zisk. Mas-li propadak, nemas zisk. Jednoduche.