Budoucnost vyhledávání: majitelé stránek ostrouhají?

Vyhledávače budou stále chytřejší. Stále častěji pochopí, co uživatel skutečně chce. Odpověď mu předloží třeba v podobě jakési rešerše. Budou komunikovat v přirozeném jazyce, časem asi i prostřednictvím mluvené řeči. Jaké to ale bude mít důsledky?

Pavel Houser - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Inspirací k této glose byl rozhovor, v němž se nad budoucností vyhledávačů zamýšlel Jon Kleinberg, profesor informatiky na Cornelloově univerzitě, který dříve působil také v IBM. Na dotaz Můžete uvést příklad otázky, kterou byste chtěl položit vyhledávačům budoucnosti? se Jon Kleinberg vyjádřil následujícím způsobem:

"‚Jaké byly reakce na uvedení Mac OS X Tiger? Byli s ním lidé spokojeni, a jak na to reagovala společnost Apple?‘ Dnes můžete pátrat na různých místech, až nakonec naleznete stránku, kde na to nějaký člověk odpovídá. Momentálně ale není k dispozici žádný způsob, jak přimět vyhledávač, aby na to odpověděl sám.

Celý rozhovor, kde se autor zabývá mj. také otázkou distribuovaných systémů vyhledávání typu peer-to-peer, naleznete na stránkách ScienceWorldu.

Klíčová je podle mého názoru fráze aby na to vyhledávač odpověděl sám. Dnes slouží vyhledávač především jako generátor odkazů a uživatel si vybírá, které z nich dále navštíví. V budoucnu však vyhledávač zřejmě nejen pozná, co vás zajímá, ale i jak položený dotaz zodpovědět – s využitím informací z relevantních webových stránek. Bez ohledu na to, zda bude vyhledávač odpověď číst nebo zobrazovat, bude on tím, kdo řeší vaše problémy. Stane se kombinací asistenta a encyklopedie. Utrousíte otázku a budete chtít odpověď, ne nějaký seznam stránek, který byste měli dále studovat.

Technologický pokrok a konkurenční boj mezi vyhledávači nedávají podle všeho jinou možnost – úspěšné budou právě takovéhle aplikace. Pro majitele stránek/ provozovatele serverů z toho ovšem výhledově vyplývají určité těžkosti. V novinách se inzeruje proto, že je čtou lidé, ne proto, že z nich sosají vyhledávací roboti informace pro své rešerše. Těžko si ovšem představit, že by poskytovatelé obsahu měli proti vyhledávačům dostatečně silnou pozici, aby je od svého obsahu prostě odřízli. Snad to může být dalším signálem pro přechod k obsahu placenému, těžko říct.

KL_NOMINACE

Uvedená hrozba není pro všechny provozovatele serverů stejně akutní. Nejdříve asi dolehne na poskytovatele obecných i specializovaných informací. U zpravodajského obsahu budou mít servery nějaký čas zřejmě ještě výhodu ve své aktuálnosti (i když na druhé straně – u kolika informací záleží na tom, zda se je dozvíte o půl hodiny dříve?). Prodejní servery se budou muset vyrovnat s tím, že se Googlu zítra zeptáte ve stylu sháním malý byt v Praze, jaká je nejlevnější aktuální nabídka. Nicméně vlastní transakce pak nebude uskutečněna s vyhledávačem, takže online prodejce popsaný trend zřejmě bezprostředně neohrožuje (různé srovnávací žebříčky existují už dnes).

Samozřejmě že všelijaké „komunitní projekty“ (nebo jak tomu chceme říkat) si své příznivce zřejmě udrží. Jenže málo platné – většina našich dotazů a potřeb se vztahuje ke zjišťování praktických informací, a tady bude kombinace obří encyklopedie a (skoro)inteli­gentního asistenta prostě nepřekonatelná. Pokud nastane popsaný trend, není proto nutné vnímat ho negativně. Jako uživatelé se můžeme jen těšit na budoucnost, kdy většinu našich problémů vyřeší přímo vyhledávač, ať už to provozovatelům serverů přidělá, kolik vrásek chce. Nové obchodní modely budou muset vymyslet oni sami…

42 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 3. 2006 8:40

Školení e-mail marketingu – pokročilé techniky

  •  
    Jak připravit šablonu moderního e-mailu
  • Jak spustit automatizované kampaně
  • Jak dynamizovat běžnou rozesílku

Detailní informace o školení e-mail marketingu - pokročilé techniky »