Internet Info, s.r.o. Lupa Root Měšec Podnikatel DigiZone Slunečnice Vitalia new Bomba Navrcholu Weblogy Jagg Woko Dobrý web Computer.cz SK: MojeLinky


Názory k článku Buzzword 2.0

Titulek: o ničem (fu) Nový
Titulek: Re: o ničem (fu) Nový
Titulek: Re: o ničem Nový
Titulek: Re: o ničem (pa3k) Nový
aura:
73
Jan Rylich
Datum: 6. 8. 2007 21:31 Nový
Vložil: Jan Rylich <jrylich (zavináč) gmail (tečka) com>
Titulek: Update! (Celé vlákno)
Update! Dorazily nějaké ty obrázky, snad už to bude stravitelnější ;-)
Odpovědět
aura:
73
Jan Rylich
Datum: 3. 8. 2007 14:39 Nový
Vložil: Jan Rylich <j (tečka) rylich (zavináč) seznam (tečka) cz>
Titulek: Re: o ničem (Celé vlákno)

Máte pravdu, že je v podstatě jedno, jak se tomu říká. Pokud by se jednalo jen o to, jak to budou uživatelé nazývat, tak by to opravdu nestálo ani za řeč. Problém ale je, že "Web 2.0" už je široce rozšířený pojem, kterému lidé "věří" a se kterým už operují i velké firmy. Problém je v tom, že z té "hromady ničeho" se udělal fenomén, který je prezentován jako něco skvělého, nového a nesmírně důležitého, co musí všichni mít a hned si to nejlépe koupit.

Ten delší text byl také záměr. O Webu 2.0 se už psalo všude možně, ale často se jednalo právě jen o pár řádků (byť s nějakým trefným komentářem). V tomto článku jsem se naopak pokusil shrnout více věcí, a postupně bod po bodu vyvrátit jednotlivé "úžasné Web 2.0 aspekty" a ukázat, že to skutečně není nic nového a převratného.

Za slovo Lupa bohužel neplatí, takže poloviční článek by pro mě byl mnohem jednodušší, ale 'zbohatl' bych stejně :) Ale o to mi skutečně nešlo. Jinak obrázky jsem původně plánoval (třeba ten obrázek Web 1.0 vs 2.0 nebo jednu pěknou Web 2.0 ikonu under construction, ale nakonec jsem to opustil. Nechtěl jsem to pojmout úplně jako parodii, ale spíše vážnější zamyšlení nad tím podivným termínem.

Odpovědět
aura:
0
Jan Horna
Datum: 3. 8. 2007 9:41 Nový
Vložil: Jan Horna
Titulek: Piggy backing (Celé vlákno)
Čili kdyby nebylo Webu 2.0, neměl byste o čem psát, je to tak? ;-)
Odpovědět
aura:
73
Jan Rylich
Datum: 3. 8. 2007 14:00 Nový
Vložil: Jan Rylich <j (tečka) rylich (zavináč) seznam (tečka) cz>
Titulek: Re: Piggy backing (Celé vlákno)
Je to tak :-)
Ale to máte se vším. Kdyby nebyly grafické editory, nemusely by existovt články s jejich recenzemi, a ani pisatelé tutorialů by neměli co dělat...

O Webu 2.0 se už psalo několikrát a tak jsem neodolal, a také si trochu "kopnul". A zatímco v posledním článku (Web 2.0 ve víru konferencí) to mohlo vypadat, jako bych byl příznivcem tohoto "termínu", tentokrát jsem chtěl nabídnout i trochu jiný úhel pohledu.
Odpovědět
Titulek: Parodie (Pavel Szalbot) Nový
Titulek: dobre napisane (nano) Nový
aura:
73
Jan Rylich
Datum: 3. 8. 2007 14:46 Nový
Vložil: Jan Rylich <j (tečka) rylich (zavináč) seznam (tečka) cz>
Titulek: Re: dobre napisane (Celé vlákno)
Díky, to jsem rád. Dokonce jsem se pokusil vyhnout i profláknutému spojení "nafouknutá bublina" (napsal jsem jen "bublinka") ;-)
Mimochodem ta paralela se systémy je pěkná (také silný akcent na vizuální stránku, jinak jen pokračování průběžného vývoje).
Odpovědět
Titulek: Re: dobre napisane (hrib) Nový
Titulek: hehe (Zdenda) Nový
aura:
73
Jan Rylich
Datum: 3. 8. 2007 14:46 Nový
Vložil: Jan Rylich <j (tečka) rylich (zavináč) seznam (tečka) cz>
Titulek: Re: hehe (Celé vlákno)
BETA! :-)
Odpovědět
Titulek: okurky (ww) Nový
Titulek: Re: okurky (rasp) Nový
Titulek: Omyl (mmm) Nový
aura:
73
Jan Rylich
Datum: 3. 8. 2007 15:15 Nový
Vložil: Jan Rylich <j (tečka) rylich (zavináč) seznam (tečka) cz>
Titulek: Re: Omyl (Celé vlákno)
Můj pláč právě není moc technokratický, jinak bych se věnoval spíše těm technickým aspektům. Nicméně z pohledu běžného uživatele je praktické používání úplně stejné jako před pěti lety (tedy prohlížení stránek, žádné velké desktop aplikace), a co se týče těch aplikací, uvažovalo se o nich (a vznikaly) už dříve než se vyklubala "bublinka 2.0" (od webových textových procesorů až po ideu "online" OS).

"posunul se k podstatně většímu sdílení" - mno ale "jak velké" to sdílení má být, aby to bylo 2.0? U YouTube či Flicker je podíl sdílení a generování contentu pod 0,2%. To je "podstatné"? Až to bude 0,3%, tak budeme mít Web 3.0? A u 20% Web 20.0? Sdílení bylo dříve, existuje nyní, a existovat bude. Od textů po obrázky a videa, od muziky (Napster) po HD filmy a software (Torrenty). A pokud se zaměřím jen na samotný "web", tak největší změnou (se kterou se chlubí i velké společnosti) jsou ty mnohokrát parodované velké fonty, tagy a odkaz na digg...

(mimochodem, samotné tagování také není žádná výhra. Sice to uživateli dává "pocit svobody" oproti té předdefinované taxonomii, ale výsledkem je spíše chaos. Když si někdo něco otaguje chybně (např. bazword, místo buzzword), tak to nikdy nikdo nenajde, pokud neudělá stejný překlep. A krom toho, k čemu tagy, když máme fulltextové vyhledávání? - třeba na Gmailu jsem tagy velmi rychle opustil. Fulltext je mnohem efektivnější)

A jen tak na okraj, Láska 2.0 také není k zahození ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=ejLtDJ5V-9g
Odpovědět
Titulek: Re: Omyl Nový
aura:
73
Jan Rylich
Datum: 5. 8. 2007 11:50 Nový
Vložil: Jan Rylich <j (tečka) rylich (zavináč) seznam (tečka) cz>
Titulek: Re: Omyl (Celé vlákno)
Co se délky týče, už jsem o tom psal. Předpokládal jsem, že na Lupě čtenáři zvládnou delší texty než na Super.cz ;-) Ale příště tam asi nějaký ten obrázek dám... Mimochodem, jen dvě drobné poznámky:

Web 2.0 není posunem k sémantickému webu. To je idea mnohem starší než W2.0, a je to myšlenka která se s tagy a mashupy nedá ani srovnat. Ostatně právě nevalný pokrok v oblasti sémantického webu dal za vznik "Webu 3.0", který by měl stavět na 2.0 a přidat trochu té sémantiky. Ale imho to jsou jen další a další prázdné termíny...

Co se týče CRT a LCD, bohužel já bych s Vámi asi nesouhlasil. Velikou výhodou je nižší hmotnost, menší velikost a příkon, ale já třeba stále preferuji CRT kvůli přesnějšímu podání barev, plným pozorovacím úhlům bez zkreslení, okamžité odezvě a zejména možnosti změny rozlišení. Ovšem já pracuji mimo jiné s grafikou; pro většinu lidí (zejména pro kancelářské počítače) to je určitě skvělá volba. Zobrazení 2.0 to ale pro mě není (možná až hologramy) :)
Odpovědět
Titulek: Re: Omyl Nový
Titulek: Re: Omyl (mmm) Nový
aura:
73
Jan Rylich
Datum: 5. 8. 2007 12:42 Nový
Vložil: Jan Rylich <j (tečka) rylich (zavináč) seznam (tečka) cz>
Titulek: Re: Omyl (Celé vlákno)
Nevím, nemám po ruce statistiky. Ale řekl bych, že když internet vznikl, a bylo na něm pár tisíc lidí z vědecké či akademické sféry, tak sdíleli informce v podstatě všichni. Když se někdy na začátku 90. let otevřel veřejnosti (už samotný www), tak se k němu začali připojovat nejprve nadšenci (takoví ti geekové, nerdi a podobně), a poměr těch "aktivních" byl myslím podstatně vyšší (20%? 50%? Nevím, ale více než 0,2 určitě).

Na každý pád, pak taje kyberprostoru objevil "mainstream", a začaly se připojovat miliony "pasivních" uživatelů. A teď, když pár desetin procenta uživatelů začne blogovat a uploadovat fotky z dovolené, všichni jásají, že je tady druhá generace...

K čemu je fulltext u videa a obrázků? Mno máme tam třeba popisky nebo název. Podle tagů toho třeba na YouTube moc nenajdete; frekventované tagy mají desetiticíce videí, a pokud jste posledně viděl něco hodně zajímavého, tak si buď pamatujete název nebo nějaký popisek (a nebo to prostě nenajdete). Zpátky k Gmailu (taková case-study): řekněme, že všechny reakce od čtenářů bych si označil tagem "Lupa", a chtěl bych si přečíst mail od pana Nováka, co se mě tuhle ptal na něco o webu 2.0. Řešení 1: Vyhledám tag "lupa", vyjede mi 128 výsledků a mezi nimi po chvíli najdu onen mail. Nebo řešení 2: zkusím dát do fulltextu "novak" a "2.0" - a najde mi to třeba dva tři relevantní maily. :)

Tagy rozhodně nejsou na nic, ale není to samospásné řešení, které znamená revoluci. Je to pěkná "virtuální" složka, a jsou to taková dobře zvolená slova do fulltextového vyhledávání. A frekventované tagy jsou zase v podstatě zárodkem staré dobré taxonomie (protože uživatelé mají tendenci používat tagy, které už u ostatních viděli).

Neříkám, že je všechno stejné, jistě že probíhá vývoj - ale právě vývoj postupný, nikoliv skokový. A ta směšná řada 2.0, 3.0, 20.0 je jen parodií na současnou "Web 2.0" trapárnu (a mimochodem, to že se hovoří o Webu 4.0 je bohužel skutečnost, a je to imho docela smutné)...
Odpovědět
Titulek: Re: Omyl (mmm) Nový
Titulek: Re: Omyl (Adam) Nový
Titulek: z prdu kulička (znuděný čtenář půlky článku) Nový
Titulek: souhlas (Mattony) Nový
Titulek: Re: souhlas Nový
Titulek: Reakce na článek Buzzword 2.0 Nový

Sledování názorů

Registrovaným uživatelům nabízíme upozornění na nové názory e-mailem. Prosím, přihlaste se nebo se zaregistrujte.

Přehled názorů

Nastavení kvality: Vlastní Vše 2 3 4 5 6 7 8 9
o ničem fu 3. 8. 2007 8:58 Nepřečtený
   Re: o ničem fu 3. 8. 2007 9:03 Nepřečtený
   Re: o ničem anonymní uživatel 3. 8. 2007 9:06 Nepřečtený
   Re: o ničem pa3k 3. 8. 2007 13:29 Nepřečtený
   Update! Jan Rylich 6. 8. 2007 21:31
   Re: o ničem Jan Rylich 3. 8. 2007 14:39
Piggy backing Jan Horna 3. 8. 2007 9:41
   Re: Piggy backing Jan Rylich 3. 8. 2007 14:00
Parodie Pavel Szalbot 3. 8. 2007 9:58 Nepřečtený
dobre napisane nano 3. 8. 2007 10:46 Nepřečtený
   Re: dobre napisane Jan Rylich 3. 8. 2007 14:46
   Re: dobre napisane hrib 3. 8. 2007 16:44 Nepřečtený
hehe Zdenda 3. 8. 2007 11:05 Nepřečtený
   Re: hehe Jan Rylich 3. 8. 2007 14:46
okurky ww 3. 8. 2007 11:47 Nepřečtený
   Re: okurky rasp 3. 8. 2007 17:46 Nepřečtený
Omyl mmm 3. 8. 2007 13:07 Nepřečtený
   Re: Omyl Jan Rylich 3. 8. 2007 15:15
   Re: Omyl anonymní uživatel 3. 8. 2007 20:39 Nepřečtený
   Re: Omyl Jan Rylich 5. 8. 2007 11:50
   Re: Omyl anonymní uživatel 5. 8. 2007 13:54 Nepřečtený
   Re: Omyl mmm 4. 8. 2007 1:46 Nepřečtený
   Re: Omyl Jan Rylich 5. 8. 2007 12:42
   Re: Omyl mmm 6. 8. 2007 0:48 Nepřečtený
   Re: Omyl Adam 6. 8. 2007 9:52 Nepřečtený
z prdu kulička znuděný čtenář půlky článku 4. 8. 2007 5:09 Nepřečtený
souhlas Mattony 6. 11. 2007 12:32 Nepřečtený
   Re: souhlas anonymní uživatel 6. 11. 2007 12:34 Nepřečtený
Reakce na článek Buzzword 2.0 anonymní uživatel 10. 11. 2007 13:22 Nepřečtený
Zobrazit kvalitníZobrazit všePřidat