co se tyce voip tak bych nerekl kvalitni
kolikrat se snazim zavolat z firemniho voip na support voip jednoho odkoupeneho operatora a spadne to pri uvodnim textu
nekdy tosame pri hovoru z mobilu ci pevne linky
kdyz vemu pocet hovoru mobil/mobil nebo pevna/pevna ci mobil / pevna tak pocet zkazenych hovoru sem mel vzdy mene nez voip / voip ci voip / neco
to co pisu je zalozene na mych zkusenostech - kazdy muze mit jine
Mám za to, že v článku uvedení tvrzení: "...po výběru čísla je potřeba vždy přes menu vyklikat volbu volání, a protože všichni z nás včetně mne už mají přírodní reflex na zelené tlačítko, používá tuto volbu jen velmi málo zákazníků", není zcela pravdivé. Minimálně část symbianových Nokií (konkrétně například E51) umožňuje nastavit volání prostřednictvím originálního SIP klienta jako "výchozí", což má ten efekt, že pokud jsem v dosahu své domácí či kancelářské WiFi sítě (případně některé z dalších předdefinovaných), a mobil je zaregistrován k sipporoxy, tak při stisku "zeleného telefonu" odchází hovor výhodnější cestou přes VoIP operátora. Pokud jsem mimo dosah, hovor odchází jako GSM. (Místo WiFi lze samozřejmě případně použít i 3G síť - záleží na nastavení SIP profilu. Osobně však 3G, vzhledem k větší proměnlivosti kvality přenosu, používám pro VoIP jen občas.) Problém nižšího využití patrně spočívá nikoli ve složitosti obsluhy při iniciaci hovoru, ale spíš v obtížnosti správného nastavení GSM/WiFi/VoIP telefonu. A druhá věc samozřejmě je, že vhodných a cenově dostupných telefonů na trhu stále není zrovna nadbytek...
Já mám taky E51 a s mobilním voipem jsou dva problémy:
- když někam volám, tak druhá strana mně začne slyšet až tak za 3 nebo 4 sekundy od navázání hovoru, i když já druhou stranu slyším okamžitě. Nevím, čím to je.
- telefon musím mít přepnutý na UMTS only, jinak se při zhoršení UMTS signálu udělá handover do GPRS sítě a hovor zamrzne.
Moje zkušenosti jsou přesně opačné, t. j. kvalita hovoru přes VoIP je mnohem lepší, než při volání z mobilu. Zřejmě to bude záviset na kvalitě internetového připjení, zejména rychlosti uploadu a agregaci (obojí je u velké části ISP dost hanebné) a ochotě ISP VoIP provoz podporovat.
Zdravim,
1) U E51 je hlucho na zacatku VoIP prenosu zpusobeno zastaralym firmwarem - upgradujte na radu 400.xx.xx a budete mit vyrazne lepsi zkusenosti. Svou verzi si muzete zjistit kodem *#0000#.
2) U S60 R3 FP1 a vyssich (jako je N86) je mozno dokonce konfigurovat VoIP klienta tak, ze "zelene tlacitko" vola pres mobilni sit a prava kontextova klavesa pak nese funkci "Net Call", tj. VoIp volani. To je zatim ta nejlepsi kombinace, jakou jsem na Nokii videl a vrele tyto nove mobily doporucuji, ikdyz maji jiny problem - obcas se nerady automaticky registruji pres WiFi (napisou "Connection failed") a musite je postouchnout manualne. Pak ale uz chodi dobre.
Pavel.
Na odpovídajícím datovém připojení je hovor přes VoIP kvalitnější, než přes GSM. Ostatně, u dobrých GSM sítí se udává, že mají MOS (Mean Opinion Score) někde kolem 3,5 až 3,7. (Maximum hodnota MOS = 5). A pokud jde o tuzemský VoIP, tak například včera (28.12.2009) byla podle serveru http://www.xphonet.cz u 14 testovaných českých VoIP operátorů (748 testů)dosažena průměrná hodnota MOS = 4,35. Nejhorší operátor měl celodenní průměr 4,15 a nejlepší 4.40. To v obou případech prakticky odpovídá kvalitě velmi dobré až vynikající pevné linky.
Tak tak, používáme pro VoIP E61 a to jak přes WiFi, tak 3G.
Proti ostatním je u nich výhoda, že je dobře vidět, přes co vlastně volám. (globusek a @sip... za číslem).
Zkoušel jsem HTC Diamond a tam je to dost bída. Jsem zvědav, jak to půjde u HTC HD2.
Bez dane cca 3kc/min mobil, 0.30 pevna a jeho hlavni vyhoda je to, ze je user friendly, neb skype ma kazdy a dobit ho neni problem.
Pro firmy mozna ma smysl se patlat s nejakym technicky narocnym resenim o halire levnejsim, ale clovek, co provola par stovek mesicne... jakej ma duvod instalovat dalsi software a nepouzivat skype s kreditem?
Mozna je to lame dotaz, ale hlava mi to nebere. Diky
Jo to mate asi pravdu, ja koukam na http://www.skype.com/intl/en-gb/prices/callrates/, tam pisou £0.105 bez DPH coz jsem prelozil jako 3 Kc. Takze tam lzou? Nabijim to z moneybookers a na to kolik provolam nekoukam.
Na prichozi hovory a tisnova volani mam mobil. Tedy pred casem jsem ztratil simkartu, tak muzu aspon tisnove volat :)
Skype rozhodne JE VoIP, o tom neni pochyb. Oproti jinym VoIP protokolum ma ale radu nevyhod, nebo mozna spise odlisnosti.
1) Jde o uzavreny protokol, ktery si dela, co chce. Mate-li dobre pripojeni (verejna IP se slusnou siri pasma), snadno se bez vasi kontroly stane z vaseho stroje Supernode, pres ktery si budou vesele telefonovat jini (dela jim man-in-the-middle pro pripad, ze jsou oba za NATem nebo firewallem). Jste-li sam za NATem, toto nebezpeci zpravidla odpada.
2) Skype sice ma vlastni SkypeOut, ale volani do rady destinaci neni tak kvalitni, jako volani pres lokalni VoIP providery. Napr v CR pokud vim zatim Skype terminaci nema, ikdyz jedna s nekolika operatory. Rozhodne ale zatim neposkytuje SkypeIn cisla.
3) Adresace ve Skype (uzivatelska jmena) je velmi nepratelska proti gatewayovani z jinych siti, kde se pouzivaji jen numericka ID (coz jsou vsechny site, ktere maji nejak interoperovat s PSTN). SIP take umoznuje alfanumericka ID, ale maklokde se pouzivaji prave z duvodu kompatibility. U Skype se to nevzilo a tak jsou treba slozite prekladove tabulky v branovych prvcich a ta metoda proste neni universalni.
4) Kvalita ve skype je rozporuplna. Diky vyssi rychlosi pasma a kvalitnim kodekum na jedne strane lze dosahnout (pri pouziti sluchatek) vysoce kvalitniho prenosu, na druhou stranu jsou mozne i hovory, ktere maji obrovskou latenci a pripominaji spise simplexni provoz vysilackou (vcetne odhlaseni "Prijem", kdyz chcete rict protistrane,
ze uz muze mluvit ona).
5) Repertoar "pure Skype" telefonu (ktere funguji bez pouziti pocitace jako bezne SIP/H.323/SCCP/MGCP telefony) je velmi omezeny.
Z techto duvodu pro mne Skype nepredstavuje alternativu, nevnucuji ale tento nazor jinym - pokud chteji, mohou jej pouzivat dle libosti, spolu si volat ale pravdepodobne nebudeme :-).
Skype nepochybně internetová telefonie je, a výhoda, že jej na odpovídajícím PC rozchodí kdejaký Běžný Franta Uživatel, je nepopiratelná. Pro lidi, vysedávající u počítače připojeného k Internetu, to je celkem dobré a levné "kecátko". O tom žádná. Pokud se ale týká volání do veřejné telefonní sítě, tam už to tak jednoznačné není. Tarifikace je minutová (60+60), cena za minutu s daní je 0,172 EUR (tj např. při dnešním kurzu ČSOB cca 4,62 Kč/min, a to bez transakčních poplatků), a ještě je třeba připočíst sestavovací poplatek 0,045 EUR včetně daně (cca 1,21 Kč). Hovor do mobilní sítě, kratší než jedna minuta, tedy vyjde na 4,62 + 1,21 = 5,83 Kč, což je o trošku více, než tvrzené cca 3 Kč. A jde o cenu, která není ve srovnání s mnoha tuzemskými VoIP operátory příliš konkurenceschopná ;-). Další věcí je, že v článku panem Hlavenkou zmíněný VoIP není o nějaké "instalaci software", ale o přenesení části běžné (veřejné) telefonní služby na jinou technologickou platformu, včetně zajištění kvalitativních parametrů, volání na tísňové linky, českých příchozích čísel, a pod. A tam Skype, možná zatím, dost dobře použít nejde, neb prostě nemá potřebné parametry...
Helemese. Zdá se, že na té stránce o cenách v GBP u Skype nelžou. Změnil jsem si zkusmo zúčtovací měnu z EUR na GBP. A za hovor do jedné minuty mi to pak odečetlo 0,16 GBP, což odpovídá ceníku v librách dle odkazu. Z toho mi plyne, že ceny v jednotlivých zúčtovacích měnách nejsou přímým přepočtem podle aktuálního vzájemného kurzu. Tato cena u měny GBP odpovídá cca 4,79 Kč. Což je ovšem (při tarifikaci 60+60), např. ve srovnání s tarifem "Fayn Cool", stále o 1,53 Kč více (Cena u Faynu Cool je 3,26 Kč/min.). Na druhé straně to ale přeci jen je o 1,04 Kč méně, než při nastavení zúčtovací měny EUR (viz výše).
Jen na okraj pak podotýkám, že pokud se týká cen, tak Fayn je spíš cenová "střední třída", s dobrým poměrem kvalita/cena, než někdo, kdo by tlačil ceny dolů tzv. "na doraz". Čili pokud budete hledat, lze s českými VoIP operátory volat i levněji.
Rozumim, taky jsem timto o nej prisel, ale prave rada 220 jeste trpi tim pomalym rozbehem media v SIPu. Je nutno zvazit, co je dulezitejsi :-).
Zdravi Pavel.
Tak přesně tohle mi nejen nevadí, ale velmi rád to používám. Navíc je přenos šifrovaný, takže (relativně) bezpečný. Vzhledem k tomu, že jedu pod Linuxem, můžou mi být firewally a a antiviry ukradené a soubory od neznámých odesilatelů (zatím jsem nic takového nedostal) prostě odmítnu přijmout.
Jsem z Brazil, takze ani nebudu podvadet. Jinak myslim, ze nejde dobijet Skype pod Jizni Koreou bez JK IP adresy.
A prijde mi docela zajimave, jak si Skype hlida DPH v jednotlivych EU zemich, aby si nekoho nepohneval, a v non EU statech na to kasle (pokud mas pravdu). I jinde existuje VAT.
Vypada to, ze z evropskych regulatoru vseho druhu jde strach, alespon co se velkych firem tyce.
Pro občany, respektive "daňové rezidenty" z EU je u Skype použita lucemburská DPH 15% (bez ohledu na konkrétní zemi bydliště v Unii) a pro ostatní nic. Ale aby ta změna nebyla podvodem, bylo by nutno se přestěhovat :-). Jinak jsem si jen tak zkusmo přepočetl z několika zúčtovacích měn cenu minuty hovoru na český mobil dle kurzu ČSOB devizy prodej z 29.12.2009 a vychází to docela zajímavě. Minutové ceny včetně DPH a bez sestavovacího poplatku jsou v Kč pro některé měny následující: USD = 3.97, EUR = 4.62, GBP = 3.59, PLN = 4.57, CHF = 4.78, DKK = 4.66, AUD = 4.57, JPY = 4.92 a KRW = 3.48 (u KRW byl použit výhodnější "středový" kurz ČNB, neb ČSOB jej neuvádí - s obvyklou přirážkou ČSOB by byla cena asi 3,60). Z uvedeného plyne, že použitím GBP jako zúčtovací měny lze momentálně dosáhnout více než čtvrtinové úspory, oproti ostatním EU měnám... Zajímavé ceny pak mají např. jihokorejští rezidenti, jelikož cena při zúčtování ve Wonu je přibližně stejná jako u Libry, ale navíc se ušetří ještě "unijní" DPH.
Latence IP je pochopitelně u hlasové komunikace problém. Ale jen tehdy, pokud přesáhne určitou mez. Proto také tuto věc řeší pro veřejnou telefonní službu takové předpisy, jako je doporučení ITU-T G.114, či český SP/2/09.2005. V ČR se naštěstí od samého počátku placených VoIP služeb prosadila idea, že paketová technologie slouží především k nahrazení "poslední míle", a jak to jen lze, tak šup s hovorem do PSTN :-). Samozřejmě, např. peeringy z této skorozásady vybočují, ale obecně se dá říci, že tuzemští operátoři při nasazení paketové technologie hodnoty IPTD (latenci) a IPDV (jitter) poměrně pečlivě i u přístupových sítí i na peeringových linkách sledují, a na datových spojích vhodných pro VoIP (NGN sítě, ethernet, CaTV, DSL, radiové spoje na licencovaných kmitočtech, dobře vyladěné WiFi) doporučené hodnoty s rezervou plní, o vyhrazených spojích s QoS nemluvě. A jelikož je paketová technologie levnějsí, a o peníze jde vždy až v první řadě, troufám si s názorem, který výše uvedl pan kolega Toms, do jisté míry souhlasit. Neb proč nasazovat nákladnější technologie, když se vejdu do normy... (A kdybych se sem tam ojediněle mírně nevešel, zákazníci, zdegenerovaní GSM mobilními sítěmi a Skype, to zpravidla stejně nepoznají, že ;-)) Na druhé straně, pro dálkový přenos hlasu napříč kontinenty či mezi nimi IP právě kvůli latenci vhodný není (viz známé Skype hovory jako z Měsíce). A tam mají protokoly SDH/SONET nepochybně své místo.
No ja mel spis na mysli to, ze po pateri a mezi operatory je hlas prenasi v truncich... a trunk neni nic jineho nez nasobek 64kb (1 timeslot). Dalsi linky slouzi na SS7 singalizaci. Tam zadny VoIP nema misto, byt paketove technologie jsou levne... pokud mluvite o VoIP se zarucenou latenci tak jedine VoIP (over MPLS) nebo neco podobneho, ale opravdu si nedovedu predstavit aby operatori pouzivali VoIP na neco jineho nez posledni mili.
Narazil jsem na tvrzení, že analogová telefonní linka, ISDN-BRI a ISDN-PRI jsou bez ohledu na lokalitu a operátora jasné a stále stjené na rozdíl od VoIP rozumějte SIP trunku, kde je to prý každý pes jiná ves a velké laborování.
Soudím tak z jediné zkušenosti, kterou jsem utrpěl jako manažer projektu a laik v oboru VoIP. Buď jsem narazil na nekompetentnost a neprofesionalitu na straně technika VoIP operátora i našeho subdodavatele, nebo jsem si, bohužel, udělal správný závěr. Jednalo se o připojení telefonního systému (cca 500 poboček) renomovaného nadnárodního výrobce "klasických" ústředen, který k renomovanému českému VoIP operátorovi připojovala také renomovaná firma. Renomované = známé. Nakonec to skončilo u ISDN-PRI.
Domnívám se, že pro každého operátora logicky musí být mnohem zajímavější firemní zákazník nežli domácnost. Proto mě překvapilo, jak je složité zprovoznit SIP trunk (připojení firemní telefonní ústředny). Už vůbec nechápu, proč neexistuje jasný popis rozhraní, nejlépe stejný pro všechny alespoň národní operátory. Stejně tak nerozumím tomu, proč pro pochopitelně komplikovanou záležitost neposkytují operátoři jakési testovací rozhraní pro konfiguraci zákaznického systému.
Ufon v podstatě svoje zákazníky dotuje takovým způsobem, že to snad ani není možné (protože se díky tomu dostává do hluboké ztráty) a znám spoustu lidí, co si stále stěžují jak je Ufon drahý :-))))
--
Tím chci jen říct, že v ČR, když by někdo dával volání zdarma, Internet zdarma + HW zdarma, tak by lidi říkali, že je stejně "drahá a nenažraná swině", protože jim k tomu nedá zdarma ještě i notebook, auto a nezaplatí dovolenou :-DDD
tak tomu opravdu je. Standardizace analogové linky, ISDN2 nebo ISDN30 je mnohem jednoznačnější než "standardizace" VoIP signalizace SIP pro telefon nebo pro tzv. SIP svazek. Je to dáno značnou volností výkladu RFC dokumentů a velkou tvořivostí autorů různých VoIP zařízení. Nicméně, má-li daný operátor nebo dodavatel dostatek zkušeností, pak dokáže SIP svazek nakonfigurovat takovým způsobem, že funguje kvalitně. Mezi domácími VoIP sítěmi jsou přes SIP svazky vzájemně propeerované asi všechny používané VoIP technologie (= typy VoIP ústředen). Z toho pak vyplývá, že i PBX může být na VoIP síť spolehlivě napojena přes SIP svazek, je to pouze záležitost zkušeností.
V zásadě souhlasím s p. Fišerem. A jen doplňuji, že pokud se bavíme o rozhraní pobočkové ústředny, tak i když je "standardní", mohou být i ty standardy různé (například ISDN či E1), a navíc třeba v evropské či americké variantě. A pokud se týká rozhraní analogové linky, tak tam to "vždy stejné" je z pohledu výrobců zařízení opravdu lahůdková směs různých impedanací, provozních napětí a vyzváněcích frekvencí, či norem pro CLI signalizaci. O nějaké jednotnosti se dá totiž hovořit více méně vždy jen na území bývalého monopolu, tedy zpravidla jednoho státu. Třeba naše "česká" norma pro analogovou linku je shodná se slovenskou, ale nikoli již s německou, rakouskou, či polskou. Čili stav u SIPu bych neviděl jako nějak mimořádný.
Problem ufon-a je v tom ze je malo rozsireny a proto je opravdu drahy (vysoke fixni naklady a maly trzni podil tzn. nemuze si vyjednat vyhodnejsi podminky). Osobne neverim v to, ze jakykoli mobilni operator zlevni driv, nez vznikne dostatecna konkurence. To co vidime je oligopol, ktery je prozatim "legalni". Odbourani oligopolu umozni jen nove technologie (=beh na dlouhou trat) nebo zasah CTU (momentalne politicky nemozne). Soudim, ze tahle mizerie tady zustane jeste dlouho a VOIP (pripadne v kombinaci s wifi) je tak jedna z mala jakztajz prijatelnych alternativ.
IP telefonii doma pouzivame, ne tak aktivne jak bych chtel, ale zacatky jsou vzdy pomalejsi. Nicmene k Fayn, to byl prvni operator ktereho jsem zkousel, vse pekne, nakonec ale jsem presel k IPVOX, preci jen tarif u Fayn je pro me zbytecny luxus a je presne to od ceho utikam. Tarif zdarma pan Hlavenka ma, ale tarifikace 60+60 ci neco podobneho u nej... tak to uz neakceptuji vubec, druha vec pred kterou prcham a zasadne odmitam ;-) radeji dam 3.20 Kc za mobilni minutu u IPVOX s tarifikaci 1+1 a bez mesicniho ci jineho pausalu. Jinak IP telefonii fandim a snad jednou zasadi ranu nenazrancum O+T+V.
Koukám že tady v seznamu chybí http://www.odorik.cz/. Nevím jestli se dá charakterizovat jako IP telefonie, ale předpokládám že ano. Má jednu obrovskou výhodu, není potřeba žádnej hardware,akorát si stáhnete program, přes který se potom volá....podle mne je to lepší než kupovat nějaký IP telefon. Jo a účtování má 1+1 a ty ceny taky nejsou zrovna špatný.....