Cédric Maloux (StartupYard): Mám za sebou neúspěch, a to je důležité

StartupYard vloží do přijatých projektů nejvýše 10 000 eur. Aby s nimi vystačily, je prý potřeba počínat si chytře, zaměřit se na kvalitu a poskytnout jim některé služby zdarma.

Krátce po ohlášení nového ředitele podnikatelského akcelerátoru StartupYard jsme Cédrica Maloux vyzpovídali pro Lupu. StarupYard přijímá přihlášky do konce ledna 2014.

Jak jste se ocitl v Česku?

Chtěl jsem založit společnost s jedním kolegou, který tenkrát žil v Praze. Známe se už od mých 25 let. Měl jsem nápad na komunitní sdílení souborů v síti peer‑to‑peer a chtěl jsem ho uskutečnit s ním. On na to, ať tedy přijedu do Prahy. Tak jsem přijel s jedním kufrem a pronajal si zařízený byt a myslel si, že tu zůstanu tak dva, tři roky, a už jsem tu devět let.

Proč společnost AllPeers nakonec neuspěla?

Přišli jsme prostě příliš brzy. Snažili jsme se vyřešit velice jednoduchý problém, a to jak někomu poslat velký soubor. A když se dobře podíváte, podnes ten problém není opravdu vyřešen.

Nedávno jsem radil francouzské společnosti Infinit.io, která se snaží udělat totéž opět skrze síť peer‑to‑peer, a to pod systémem iOS. Jiné společnosti, například Hightail (dříve YouSendIt) nebo WeTranfer, zase zkoušejí využít cloudu.

Peer‑to‑peer není nejsnazší způsob řešení a má určitá omezení. Konali jsme, jak nejlépe jsme uměli, ale byla to velká technologická výzva a bylo na ni příliš brzy.

Je důležité mít takovou osobní zkušenost, máte‑li vést podnikatelský akcelerátor?

Je velmi důležité, že mám za sebou neúspěch. Myslím, že snad jsem proto schopen poznat příznaky hrozícího neúspěchu u jiných. Je však i velice důležité pochopit, že podnikatelský neúspěch neznamená konec světa, není to neštěstí. Člověk by o sobě neměl smýšlet špatně, protože neuspěl. Vždy lze najít spoustu příčin neúspěchu.

Pro mě jako pro nového ředitele StartupYardu je důležité, že mám opravdu rozsáhlé zkušenosti, a myslím, že využiji každé z nich.

Kterých ještě využijete?

Že jsem prezentoval před vrcholnými evropskými venture‑kapitalisty a získal od nich peníze. Do AllPeers vložily peníze firmy Index VenturesMangrove Capital Partners. Dostat se k těmto lidem vyžaduje tvrdou práci. Měli jsme dobrou vizi, ale je potřeba umět i prezentovat a jednat s investory. Jsem znám tím, že dokáži být malinko „brutální“, pokud jde o jednání, a mohu tomu naučit jiné. Ovšem v rozumných mezích.

Lze tomu lidi naučit?

Lidé by se v podnikání obecně neměli bát činit odvážné kroky. Sám jsem je v minulosti několikrát udělal. V tu chvíli mi připadalo, že jsem se možná úplně zbláznil. Nejprve svým krokem otřesete, pošlete do okolí jakoby „rázovou vlnu“, ale pak chvilku počkáte, a najednou jde vše lépe.

Pomůže vypsání oborového zaměření nadcházejícího běhu StartupYardu k přilákání lepších projektů?

Věřím, že ano. Ale je to i riskantní sázka. Může se nám stát, že nenajdeme dost takových týmů z Česka, a pak bude záležet na tom, nakolik se nám podaří zvýšit viditelnost StartupYardu a povědomí o něm za hranicemi, protože jinak nebudeme mít z čeho vybírat.

Oborové zaměření je však lepší i pro přijaté týmy, protože budou pracovat na podobných, příbuzných projektech a budou si moci pomáhat navzájem.

Ale je to zároveň opravdu velká výzva, protože mám celkem jen dva měsíce na to, abych zapůsobil mimo hranice Česka. Starám se o to osobně. A snažíme se lépe využívat také našeho webu.

Můžete to upřesnit?

Stanovili jsme si tři cíle. Web má být jednak výkladnicí pro StartupYard jako akcelerátor, ale i pro projekty, které jím prošly, a pro mentory; dále má být informačním zdrojem pro evropské podnikatele v oboru dat, vyhledávání a analytiky a také o získávání kapitálu — prostě o všem, čím se zabýváme; a začali jsme psát blog, který by měl být nejen pro nás, ale i pro naše mentory a naše společnosti platformou, skrze kterou mohou oslovit veřejnost.

Jak velký tým vám bude pomáhat při běhu StartupYardu?

To víte, akcelerátor je zvláštní v tom, že po devět měsíců je klid, a pak je to najednou ze dne na den velký zmatek. Zamýšlím, že po dobu běhu akcelerátoru budeme asi čtyři až pět lidí, někteří možná jen na částečný úvazek. Ale po většinu roku nás nemusí být tolik.

Nejsou tři měsíce běhu akcelerátoru doba příliš krátká?

Vlastně je to celkem šest měsíců. První tři měsíce musí týmy osobně pracovat v TechSquare, v dalších třech měsících si mohou vybrat, zda tam zůstanou, nebo zda se přestěhují jinam a zůstanou s námi jen ve spojení.

Cédric Maloux na listopadovém pražském StartupCampu

Cédric Maloux na listopadovém pražském StartupCampu

Mým cílem je vytvořit z projektů společnosti, které budou přitažlivé pro uživatele i pro investory. Dá se to stihnout za tři měsíce. Na „Demo Day“ nemusí mít plně funkční produkt, ale měly by tou dobou alespoň začít získávat první uživatele a první trakci a stát se zajímavým projektem, který má co předvést.

Někdo by si mohl stěžovat, že tři měsíce jsou krátké, ale uděláme to intenzivní. Budou to tři měsíce tvrdé práce.

Internet se krom toho vyvíjí tak rychle, že i když nejprve nemáte konkurenci, za tři měsíce můžete mít třeba pět konkurentů. Kdyby běh akcelerátoru trval souvisle šest měsíců, možná by to v některých případech znamenalo prostě jen ztrátu těch tří měsíců navíc.

Nevkládá StartupYard do projektů málo peněz? Stačí těch €10 000?

Peněz ovšem není nikdy dost nebo příliš. Otázka je, co s nimi uděláte. Penězi se prostě za něco zaplatí. Poskytneme‑li startupům některé služby zdarma, nebudou potřebovat tolik peněz. Mám pro ně například bloggera, rodilého mluvčího angličtiny se zkušeností s copywritingem. Možná by si jinak tým musel někoho najmout. Podobně bych rád sjednal nějakého výtvarníka. Často máte tým bez jakékoli dovednosti v oblasti grafického návrhu, a pak si musí najmout i designéra pro svůj web.

Tyto služby se nedají snadno ocenit. Řekněme, že v určitém okamžiku bude tým potřebovat vydat tiskovou zprávu. Jestliže můj copywriter pro ně napíše dokonalou tiskovou zprávu, kterou přejme nějaký velký světový vydavatel, na kolik to oceníte? Kdybych dal týmu €25 000, možná by ani tak neuměli najít správného člověka na napsání dobré tiskové zprávy.

Deset tisíc eur ovšem není sto tisíc eur, ale musíme vystačit s tím, co máme, a musíme si počínat chytře a zaměřovat se na kvalitu. Mým mottem pro nadcházející ročník je „na kvalitě záleží“. Na kvalitě projektů, na kvalitě týmů, na celkové kvalitě startupového programu. Tak se, doufám, staneme velice dobrým akcelerátorem.

(Redakční doplnění: StartupYard týmům nabídne také bezplatné ubytování po dobu tří měsíců a v TechSquare jim bude poskytovat bezplatné obědy. Zakladatelům ze zahraničí proplatí jednu zpáteční letenku po Evropě.)

Proč jste přijal tuto práci?

UX16

Do StartupYardu jsem docházel jako mentor už po tři roky. Znám jej tudíž velmi dobře. Vedle toho jsem radil i jiným startupům. Takže když mě oslovili s tím, že hledají nového ředitele a že si myslí, že bych se na to místo hodil, odpověděl jsem jim, že jo, že si to taky myslím. Protože startupům radím už nějakou dobu a lidem pomáhám rád.

Sám jsem tou dobou nehledal nové uplatnění, pracoval jsem jako nezávislý poradce, ale nabídka přišla a připadlo mi, že to pro mě bude dobrý pracovní posun kupředu.

Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení e-mail marketingu – pokročilé techniky

  •  
    Jak připravit šablonu moderního e-mailu
  • Jak spustit automatizované kampaně
  • Jak dynamizovat běžnou rozesílku

Detailní informace o školení e-mail marketingu - pokročilé techniky »