Hlavní navigace

Čekají nás nové reklamní strategie

Jiří Peterka 31. 12. 2002

V roce 2003 se dočkáme zcela nových strategií reklamy na Internetu a v oblasti telekomunikací. Budou zábavnější, edukativnější, budou doslova hýřit interaktivitou a přinesou i další zajímavé efekty. Počítají například s registrací konzumentů reklamy a s posilováním reklamní gramotnosti u nejširší veřejnosti.

Čtenářům Lupy snad není třeba důrazněji připomínat, jaký význam má dnes reklama pro financování on-line služeb. Vždyť o co všechno bychom dnes byli ochuzeni, nebýt reklamy! Důležité ale je, že i reklama se musí vyvíjet, samozřejmě směrem k větší účinnosti a efektivnosti. Musí hledat nové příležitosti, a také důsledněji využívat již existujících možností. Proto také ony změny, které nás čekají v příštím roce.

To hlavní, co se musí změnit, je nízká účinnost dosavadních reklamních kampaní. Tu má na svědomí hlavně jednosměrný způsob šíření reklamních informací, bez existence přímé zpětné vazby. Příjemci tak mohou poměrně snadno nebrat reklamní informace na vědomí, nebo je dokonce záměrně ignorovat. Jen pro představu: když uživatel Internetu zadá adresu domovské stránky Lupy a zobrazí se mu příslušná celostránková reklama, vůbec nemusí vnímat její obsah – může buďto počkat, až tato reklama sama zmizí, nebo ji dokonce může odstranit sám, kliknutím na „odstraňovací tlačítko“. S tím ale bude konec.

Jednou z hlavních změn, které nás čekají od nového roku, bude interaktivnost reklam. Aby měl inzerent jistotu, že jím poskytnuté informace byly náležitě vzaty na vědomí a zužitkovány, bude uživatel muset nejprve poskytnout adekvátní zpětnou reakci. Například správně odpovědět na kontrolní otázku, vztahující se k předmětu reklamy, případně vyplnit drobnou anketu inzerenta apod., nebo rovnou prokázat koupi inzerovaného zboží či služby. Teprve pak bude moci pokračovat dál.

Zajímavým novým prvkem bude i tzv. časová reklama na WWW stránkách. Vychází z empirického zjištění, že uživatelé mnohdy sledují obsah nějaké WWW stránky po delší dobu, podobně jako v případě televizního programu – a proto jistě uvítají občasné zpestření ve formě zařazení reklamních prezentací. Mimochodem, jde o zajímavý důkaz vzájemné konvergence médií, zde konkrétně Internetu a televize.

Jak v hlasových službách?

Hlasové služby jsou stále ještě základem telekomunikací – ale jejich reklamní potenciál zůstával dosud bez jakéhokoli využití. To se ale od nového roku změní. Jako jedni z prvních na světě zavedou čeští operátoři tzv. vnitrohovorou reklamu. Její podstata je jednoduchá – v určitých intervalech budou telefonující účastníci seznamováni s nejnovějšími reklamními informacemi.

Někteří operátoři dokonce i zde předpokládají interaktivitu – každá sekvence reklamních informací bude zakončena kontrolní otázkou, směřující k ověření toho, že poskytnuté informace byly náležitě zaregistrovány a pochopeny. To samozřejmě otevírá velké možnosti pro řízení reklamních kampaní, monitorování jejich úspěšnosti, i jejich průběžnou modifikaci.

Internet bude i za paušál!

Díky novým reklamním strategiím se v příštím roce zřejmě dočkáme i vytouženého Internetu za paušál! Tedy vytáčeného přístupu k Internetu přes veřejnou telefonní síť, navíc i za vcelku únosnou cenu (neoficiální informace hovoří o částce do 3.000 korun měsíčně). Zajímavým zpestřením jistě bude to, že nejpozději každých 20 minut by se uživatel měl odpojit, a naopak zavolat na speciální bezplatnou informační linku. Zde načerpá nejčerstvější reklamní informace, zodpoví pár kontrolních otázek a poskytne základní informace o tom, kde se na Internetu pohyboval, co tam hledal, dělal atd. Pak již bude moci znovu vychutnávat (po dalších 20 minut) výhody paušálního zpoplatnění dial-upu, bez jakýchkoli minutových sazeb.

Personalizace skrze registraci

Plošná reklama, zamířená na anonymního adresáta, bude vždy méně efektivní než reklama cílená, zaměřená na specifické potřeby konkrétního (jednoznačně identifikovaného) člověka. Proto se nelze příliš divit snahám o personalizaci reklamy.

Dosud zde ale byl nepříjemný technický problém – jak jednoduše a spolehlivě identifikovat konkrétního příjemce reklamy? Nyní se naštěstí i tuto komplikaci podařilo vyřešit, skrze prozatím dobrovolnou registraci konzumentů reklamy. Všichni, kteří chtějí dostávat reklamy šité na míru svým potřebám, se mohou bezplatně zaregistrovat, získat jednoznačný identifikátor a tím se pak reklamním systémům identifikovat.

V prostředí Internetu a webu je používání tohoto identifikátoru přímo triviální (o vše se stará browser, bez přímé účasti uživatele), jediný drobný problém je zatím s vnitrohovorovou reklamou u hlasových služeb.

Reklamní gramotnost

Registrace konzumentů reklamy se iniciativně chopilo vznikající ministerstvo informatiky, které také občanům vydává příslušné unikátní identifikátory. Ministerstvo informatiky dokonce zahnulo tuto činnost mezi své hlavní aktivity v rámci budování tzv. reklamně-informační společnosti. Samo pak přišlo s ještě ambicióznějším plánem, jehož cílem je posílit reklamní gramotnost nejširší veřejnosti. Tedy schopnost lidí efektivně přijímat a využívat reklamní informace, adekvátně na ně reagovat, využívat je, chovat se podle nich, a celkově tak přispívat k co nejvyšší efektivnosti reklamních kampaní.

Konkrétní náplní tohoto projektu by mělo být absolvování vzdělávacích kurzů, zakončené praktickou zkouškou konzumenta reklamy. Předpokladem pro připuštění k této zkoušce je vypracování podrobného profilu konzumenta – jeho zájmů, znalostí, rodinných i majetkových poměrů atd., jako podkladu pro efektivnější a cílenější poskytování reklamních informací. Při úspěšném složení zkoušky získá uchazeč tzv. Český řidičák reklamních kampaní, jako národní obdobu evropského řidičáku ECDL. Po našem vstupu do Evropské unie bude tento certifikát platit v celé unii jako hodnověrný doklad o dovednostech a schopnostech svého nositele.

Jak tedy vidíte, nadcházející rok 2003 bude plný zajímavých novinek. Jen zcela na závěr: nevíte někdo z čeho pochází slovo „reklama“? Nebo aspoň co znamená předpona „re“?

Našli jste v článku chybu?

2. 1. 2003 13:43

Laďa (neregistrovaný)
Dobrý den,

chtěl bych uvést na pravou míru význam slova REKLAMA. Jak již autor článku naznačil, jedná se o složeninu z předpony RE a základu KLAMA. Jak jistě všichni víte, RE znamená něco opravit, oživit apd.. KLAMA je zkrácenina slova KLAMAT. Na počátku minulého století, kdy byla průmyslovo-technická revoluce v plném proudu se začli objevovat výrobky, které podle uživatelů měly jiné vlastnosti, než sliboval výrobce. Proto právě výrobci přišli s automatem, který pojmenovali REKLAMAT a který m…

2. 1. 2003 5:32

David Bubeníček (neregistrovaný)
s mobilnim marketingem taky ocekavam znacne zmeny :
jakmile dojde k onomu nechutnemu kroku T-Mobilu na zruseni bezpl. sms z Netu (event. nasledovani ostatni operatoru) zakonite dojdou finance webum ktere si zvykly byt hyckane velkym trafikem (sms.cz freesms.cz atd...) a jakmile odejdou inzerenti, tyhle a podobne sms weby budou imho prodavat svoje databaze ktere mohou byt kvalitne marketingove zpracovane...

A propo T-M sukssssss!!!
a nejvice mne nakrklo, ze budou uctovat prichozi sms z tech…



Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Podnikatel.cz: Dva doklady netřeba, dejte to na účtenku k EET

Dva doklady netřeba, dejte to na účtenku k EET

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání