Hlavní navigace

CentralWay investuje do HyperMedia, Autobazar.eu a Toprecepty

 Autor: 29
Patrick Zandl

Švýcarská investiční skupina CentralWay tento týden potvrdila odkup třetinového podílu v projektech HyperMedia a Aurobazar.eu. Po nedávném vstupu do Toprecepty.cz a Hledejceny je to čtvrtá investice v rychlém sledu.

HyperMedia

V prvním případě jde o společnost HyperMedia, která provozuje šestnáct webů, z nichž asi nejznámější a nejnavštěvovanější je HyperInzerce.cz, která se pohybuje kolem 800 tisíc uživatelů měsíčně dle Netmonitoru. Druhá příčka patří Adresářfirem.cz s cca 140 tisíci uživateli, návštěvnost ostatních inzertních serverů (reality, automobily a další specializované) už je pod 100 000 měsíčně. I tak to obnáší síť o celkové návštěvnosti měsíčně přes milion uživatelů, což není vůbec málo.

HyperMedia byla založena 8. června 2005 Petrem Benešem a Janem Šmidákem. Její historie však sahá ještě o dva roky zpět, kdy vznikl projekt Hyperinzerce.cz coby první portál budoucí skupiny HyperMedia. K inzertnímu serveru postupem času přibyly i specializované inzertní servery HyperReality.cz, HyperPrace.cz a HyperBydleni.cz. V roce 2005 HyperMedia také vstoupila na trh nákupních rádců se serverem KatalogMobilu.cz. Ten doplnily podobně laděné servery zaměřené také na výběr fotoaparátů, monitorů, notebooků, automobilů, motocyklů a tiskáren.

HyperInzerce je dnes dominantním hráčem na trhu s řádkovou inzercí na českém Internetu, kde mu ještě tradičně konkuruje Annonce, ta má ale nižší návštěvnost – a především Sbazar Seznamu. HyperMedia chce vyvést model HyperInzerce i na západní trhy, jednou ze součástí dohody s CentralWay je plánovaná expanze na německé trhy, kdy by se v listopadu letošního roku měly objevit německé varianty HyperAnzeigen v doménách de, at a ch. Zároveň zde budou představeny místní verze adresářů firem.

Na rok 2010 je pak naplánováno spuštění regionálních variant HyperInzerce pro Británii a pro Francii, plánují se i varianty realitních a pracovních portálů.

Lokalizované verze pro polský a slovenský trh firma představila již dříve a dále na těchto trzích počet svých serverů rozšiřuje.

HyperMedia je pro nás velice důležitou investicí. Má úžasný potenciál prorazit jako první čistě český projekt také na západoevropských trzích. Z osobní zkušenosti navíc mohu říci, že některé backendové systémy, které využívají inzertní servery HyperMedia, jsou pokročilejší než ty, které využíval Scout24 v době, kdy jsme jej prodávali skupině Deutsche Telekom, uvedl Martin Saidler, generální ředitel Centralway Holding. HyperMedia má vlastní technologie a vlastním tým lidí, v současnosti jde o zhruba 65 pracovníků. Na jejich schopnostech a kreativitě stavíme plány do budoucna, dodává výkonný partner Centralway David Dostal.

Obraty HyperMedia a.s.

  • 2006 – 14,7 milionů Kč, zisk 560 000 Kč
  • 2007 – 21,4 milionů Kč, ztráta 5,3 mil Kč
  • 2008 – 44,5 milionů Kč, zisk 4,1 mil Kč

Za třetinový podíl v HyperMedia dala CentralWay částku v řádech stovek milionů Kč – přesněji to specifikováno nebylo. Spíše než platba společníkům za třetinový podíl to ale bude investice do společnosti, která by měla pokrýt rozjezd regionálních projektů a jejich propagaci na trzích, které už své dominantní hráče mají. Investice do prosazení na těchto trzích budou obrovské, krom toho zrovna řádková inzerce v provedení HyperInzerce nemá žádný obchodní model, se kterým by mohla na trhu zaujmout, inzeráty jsou podávány zdarma a přilepená bannerová inzerce zrovna moc nefrčí. V každém případě bude jejich prosazení na západních trzích do pozice alespoň viditelného serveru během na dlouhou trať. A drahou.

Autobazar.eu

Z tohoto pohledu je investice do slovenského Autobazar.eu doplňkovým krokem. Na poli autoinzerce není HyperMedia tak silná a specializovaný projekt Autobazar.eu si na Slovensku vydobyl silnou pozici, kdy jej navštěvuje 400 000 uživatelů měsíčně a obsahuje přes 100 000 inzerátů na prodej aut, motocyklů a lodí. I zde získal CentralWay 34 % za blíže neurčenou částku. I v tomto případě se chystá expanze na zahraniční trhy, především ovšem posílení pozice serveru v Česku, kde se zatím příliš na výsluní nedostal.

CentralWay má s českým automobilismem zkušenosti – a dlužno říct, že dobré. V roce 2004 investoval do serveru Auto.cz, aby jej po necelých třech letech prodal nakladatelství Axel Springer za blíže nespecifikovanou částku. Bude mít úspěch se systémem, jenž bude jeho někdejšímu aktivu konkurovat? Uvidíme.

Toprecepty.cz

Asi nejpřekvapivější investicí je vstup do projektu Toprecepty.cz, kde CentralWay za oficiálně neoznámenou sumu získal 40 %. Podle výpisu z rejstříku za tento podíl zaplatil jen symbolickou hodnotu, použil tedy svůj oblíbený přístup, kdy podíl vyměňuje za své konzultace. Snad s tímto přístupem budou mít v Topreceptech lepší úspěch, než například H1. V případě Topreceptů jde o server, který zatím neukázal v praxi žádný úspěšný obchodní model, jen úspěšně publikuje recepty na webu. Což není málo – ale peníze z toho zatím vidět nejsou.

Podrobnému zmapování investic CentralWay do českých internetových projektů se budeme vbrzku ještě zvláště věnovat, protože se jak prodejů, tak nákupů nahromadilo a bude vhodné se za nimi s odstupem ohlédnout.

Anketa

Prorazí Hyperinzerce v Evropě?

Našli jste v článku chybu?

15. 9. 2009 11:59

Nepotřebujete ověřovat, nepotřebujete citace, zdroje, oficiální vyjádření, píšete "jen svůj názor". Na zpravodajském serveru si vlastní názor můžete strčit za klobouk a potřebujete výše uvedené. Což bývá časově náročné.

11. 9. 2009 9:48

Sbirku listin. Pravdu mit nemusite. CW mohl zaplatit primo majitelum nebo jmeni teprve navysi... V tom pripade to SL nezachyti. Podobne kancelar - terenni externisty v kanclu tezko najdete. 30 lidi zachycuje i audit v 2008. A to, ze CW zasadne neudava presne udaje, je obecne ...
DigiZone.cz: Optimedia: hybridní kampaň Nescafé

Optimedia: hybridní kampaň Nescafé

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Podnikatel.cz: Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla