Centrum: chceme být benchmarkem mezi firemními katalogy

Firemní katalogy se v poslední době probírají z letargie a hledají nové způsoby, jak připomenout svoji existenci. Jde v případě Centrum Holdings o výjimečně dobré načasování, nebo o snahu na poslední chvíli zareagovat na kroky konkurence?

Na dnešní den Centrum Holdings naplánovalo spuštění ostré verze firemního katalogu Najisto.cz. Ten je výsledkem snahy integrovat původní katalogy Centra a Atlasu a přijít s jednotnou databází i novým frontendem. Směřovat do něho budou katalogová okna Homepage z obou portálů a záložky firmy. Snaha obě databáze spojit a přijít s jediným velkým katalogem má na první pohled jeden jasný cíl. Rádi bychom se v brzké době vyšplhali do pozice katalogové dvojky, přiznává Tomáš Kordík – ředitel pro reklamní platformu ve společnosti Centrum Holdings. Naším nejbližším cílem je dostat se na nějaký jeden milion uživatelů. Nepředpokládáme ovšem, že se tak stane hned, dodává ještě Kordík.

Na to, z jaké pozice Centrum Holdings jedná a jaká je finální meta, se milion uživatelů jeví jako značně skromný cíl, uvážíme-li, že jednička na trhu, konkurenční Firmy.cz portálu Seznam, mají téměř dva a čtvrt milionu, nezávislé katalogy hledat.cz a sluzby.cz generují zhruba poloviční návštěvnost a možná, že se dá očekávat také nárůst uživatelského zájmu o zatím spíše opomíjené Zlatestranky.cz Mediatelu a to díky funkci volání na kontakty z databáze zdarma. Mít čtyři miliony reálných uživatelů za cenu, že by nešlo o relevantní odkazy, ale náhodná kliknutí nebo špatně zvládnuté vyhledávání, nám nedává moc smysl, tvrdí dále Kordík.

Tip: Co nabízí konkurenční TOPKontakt portálu iDnes.cz, jaká je vlastně historie firemních katalogů na českém Internetu a jaká je internetová strategie Mediatelu, se dočtete v článcích Jak vznikaly internetové „zlaté stránky“ a Zlaté stránky přicházejí s voláním zdarma.

Tři sta tisíc subjektů – málo nebo „tak akorát?”

Ani samotná firemní databáze po sloučení dvou katalogů na první pohled nenabízí vysloveně závratný počet položek. V současnosti máme v databázi něco přes 300 000 firem, ve finále by jich mělo být nějakých 360 – 370 tisíc, komentuje náš dotaz Pavel Vopařil, ředitel pro Yield Management ve společnosti Centrum Holdings. Zároveň však dodává: Naším cílem není mít nejnavštěvovanější katalog ani největší databázi, to přece ani není smyslem podobné služby. Naše cesta je dosáhnutí nejlepšího konverzního poměru. Toho chceme dosáhnout intuitivním frontendem, optimalizací vyhledávání a ověřováním aktuálnosti kontaktů v databázi.

Poslední zmiňovaný bod je také důvodem, proč je počet položek v databázi zdánlivě tak malý, vysvětluje Kordík. V konkurenčních internetových katalozích se můžete setkat s jednou nepříjemnou vlastností. Použitelných je zde, jak dokazují statistiky, nějakých 70 % kontaktů, zbytek tvoří mrtvé položky. Těch 30 % se vám může jevit jako zanedbatelné číslo, ale ono je to ve skutečnosti strašně moc. Představte si, že například chcete využít katalog k řešení akutní havárie potrubí v bytě, nebo potřebujete zavolat pohotovost a hned první tři telefonní kontakty vám po zavolání zahlásí, že volané číslo neexistuje. V takový okamžik pravděpodobně okamžitě ztratíte trpělivost. My bychom se chtěli pokusit mít 95 % kontaktů v databázi aktuálních. Technologicky je ověřování kontaktů vyřešeno podobně, jako u Reality mixu, tedy prostřednictvím telemarketingového oddělení, které kontakty prochází a ověřuje.

najisto - vysledky vyhledavani

Výsledky vyhledávání


Disponujeme vlastním telefonickým oddělením, které systematicky prověřuje, jaké z evidovaných služeb jsou stále na svém místě. Aktualizace probíhá na základě předem stanovených priorit. Algoritmizace je v tomto případě nezbytná, protože u databáze o 300 000 položkách a více opravdu není možné si říci, že teď na všechny zavoláme, uděláme firmě útratu a budeme mít aktuální databázi. Navíc musíte připustit, že se do databáze budou neustále registrovat nové subjekty, které bude potřeba zohledňovat. Optimalizovat je tedy třeba postupně. Na druhé straně jsme v této zemi jediní, kdo si něco podobného může dovolit dělat tímto způsobem. Exkluzivní hodnotou naší firemní databáze by tedy měla být její kvalita. Pět procent chybných informací je podle mého názoru akceptovatelné množství, vysvětluje Vopařil filosofii produktu. Jít v budoucnu podobnou cestou, jako například konkurenční Mediatel Centrum Holding, zatím neplánuje: Když už jednou v databázi funkční kontakt vyhledám a najdu, je mi zpravidla jedno, zda volám za devadesát halířů, nebo zadarmo.

najisto - vizitky

Vybrané kontakty zformátované do podoby klasických navštívenek mají nahradit ručně psané papírky s poznámkami.


Frontend

Na úrovni samotného uživatelského rozhraní nám šlo o to, udělat pokud možno co nejjednodušší a nejplošší aplikaci. Na zamýšlený výsledek by se měl uživatel dostat prostřednictvím dvou kliknutí, prohlašuje Vopařil. Vedle zjednodušeného výchozího stromového menu prošlo optimalizací také samotné vyhledávání. „Pokud hledáte například studentské koleje, nemělo by se vám stát, že na vás vyskočí železárny, které koleje odlévají. Nebo jiný příklad: Pokud budete hledat restauraci ve Svitavách, dostanete opět pouze výsledky, které odpovídají zadání a ne výstupy z celého okresu, popřípadě firmy, které mají Svitavy ve svém názvu,“ upřesňuje Kordík. Mezi další přidané hodnoty, které zvyšují uživatelský komfort, patří například přes cookies řešené okno s historií naposledy navštívených firem nebo možnost vybrané nalezené kontakty zformátovat do podoby skutečných virtuálních navštívenek, které lze následně snadno vytisknout, dodává ještě Vopařil.

CIF16

flash

Virtuální flashová prohlídka provozovny, podle Centra budoucí standard prezentací v katalozích


Osobní dojem

Intuitivní vzdušný katalog je ve srovnání s oběma předchozími službami (katalog.atlas.cz a databáze Centra) nepochybně pozitivním krokem. Žádné zásadní námitky bych neměl ani k dalším uživatelským přidaným hodnotám. Čím si však úplně nejsem jist, je onen vychvalovaný backend. On nápad přijít se štíhlou, zato téměř 100% databází, je jistě sympatický. Stejně milé je, když vám vyhledávač vyfiltruje pro danou oblast relevantní výsledky. Ovšem to platí pouze tehdy, když ony relevantní výsledky dostanete. Pokud při testu v lokalitě, kterou důkladně znáte, vyjede pouze jediný živnostník odpovídající zadání, přestože víte, že zde žijí a operují čtyři, neubráníte se nakonec dojmu, že i na té velikosti nakonec přece jenom záleží. Pokud má být někdy v budoucnu najisto.cz skutečně dvojkou mezi katalogy, nebo alespoň skutečným měřítkem kvality, mají na tom zřejmě lidé z Centra přece jenom ještě co dopilovávat.

Anketa

Máte svůj oblíbený internetový katalog firem?

54 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 21. 11. 2008 15:51

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »