Centrum definitivně předstihlo Atlas

Vánoce tradičně nejsou pro vydavatele internetových serverů dvakrát přínosným obdobím -- inzerentů je poskrovnu a návštěvníků jakbysmet. Přesto prosincová čísla obsahují některé zajímavé výsledky. Jedním z nich je kupříkladu potvrzení pozice portálu Centrum na druhém místě před v současnosti již třetím Atlasem.

Vánoce nejsou obdobím, které by internetovým serverům (až na výjimky) prospívalo. Inzertní horečka většinou vyvrcholí v listopadu a také pozornost uživatelů je soustředěna jiným směrem, než jakým by si ji přála napřít webová vydavatelství. Od 24. prosince do 2. ledna – a mnohdy i déle, v závislosti na rozložení kritických svátků do dnů v týdnu, které je umožňují spojit s víkendy bez nutnosti investovat příliš dovolené – je „hluché místo“, které obyčejně znamená propad o deset až 25 procent. Příkladem může být pohled na „vánoční“ TOP 100, kde největší tah na bránu předvedl například iDos (32.815; +11 %) a služby spojené s lyžováním a komunikací (typicky posílání pohlednic a smsek).

Přestože největším, a patrně i komerčně nejúspěšnějším, portálem zůstává nadále Seznam (308.422 Unique Visitors/d; –11 %), svoji vánoční bitvu o uživatele českého Internetu prohrál. Jedinou službou představující úspěch byla sms.seznam.cz, která však narostla o pouhá dvě procenta. Za skokana měsíce lze v tomto ohledu považovat snih.atlas.cz s přírůstkem 521 procent, což ovšem samotný Atlas (85.416 UV/d; –13 %) nezachránilo před 13procentním pádem na definitivně třetí místo za Centrum (93.088 UV/d; –6%). Uvidíme, jak se Atlasu povede v rukou předevčírem nově jmenovaného generálního ředitele Jaroslava Bengla. Centrum namísto předpovědi počasí vsadilo na komunikaci – pohlednice.cen­trum.cz, jež přibraly o 187 procent.

Přílišné oblibě se netěšily ani zpravodajské servery, pokud zrovna ve svém portfoliu neměly speciál o Vánocích jako iDnes (71.679 UV/d; –15 %), a to v pravdě neměly. 15procentní propad iDnes je velký, ale nezapomínejme, že změnil grafickou podobu, která zcela jistě přiláká nové uživatele. Jejich zvědavost však v lednových číslech zastíní rekord 143.411 unikátních návštěvníků, již na iDnes přivedla volba prezidenta. Ta ostatně takřka ztrojnásobila návštěvnost Českým novinám (7.225 UV/d; –20 %), na které jinak zabrousí přibližně sedm tisíc lidí. Pod iDnes zahrnuté Lidovky (7.458 UV/d; –15 %) sice v současnosti poněkud stagnují, ale v následujících měsících by měly přilnout k Centru. Doufejme, že Seznam brzy zveřejní čísla svých NovINek.

V rodině technologických serverů se tentokrát poprvé objevila několik měsíců absentující stáj Computer Press, která shodou okolností včera uvedla tržby za loňský rok dosahující 364,5 milionů korun. Jedná se však o příjmy z celkové činnosti. Nás zajímající CP Online je mladá a jejích deset milionů korun připadá na rozmezí října a prosince. Každopádně nyní máme černé na bílém, že její Živě (7.832 UV/d) je větší než Technet (4.821 UV/d; –12 %) vydavatelství Mobil Media, jenž dvěma mohutnými skoky narostl a nyní kontinuálně klesá. Mobil Media má naopak větší Mobil (11.067 UV/d; –11 %) než CP Online MobilManii (6.172 UV/d). Komerčně na tom bude patrně lépe Mobil Media, která je součástí domu MAFRA.

KL_NOMINACE

V průměru největší pokles postihl finanční sektor. Jediným serverem, který tradiční vánoční úbytek čtenářského zájmu přežil bez úhony, byl Měšec (2.550 UV/d; +17 %), jehož vydavatelem je společnost Internet Info. Za tímto vzestupem však stojí především spolupráce s webovou verzí deníku Blesk, který na Měšec posílá nemalé procento čtenářů. Nejhůře dopadl Aliaweb (5.359 UV/d; –22 %), ani to mu však nezabránilo, aby si nadále neudržel pozici nejnavštěvova­nějšího finančního webu. Z hlediska poklesu za Aliawebem následovaly Finance (2.115 UV/d; –21 %) a poté Peníze (938 UV/d; –20 %). Ty dokonce klesají již několikátý měsíc a v současnosti se dostaly pod hranici tisíce návštěvníků denně.

Závěrem již pouze souhrnná čísla. Vzhledem k tomu, že jsou v prosinci Vánoce a většina uživatelů má myšlenky, které s Internetem nemají nic společného, projevilo se to i v celkových výsledcích 248 zveřejněných serverů (z 809 monito­rovaných serverů). V průměru bylo měsíčně shlédnuto 146 webových stránek, což představuje pokles o více než jedenáct procent. Podobně je na tom také ukazatel času, který návštěvníci za prosinec na Internetu strávili (2:37:37; –11,64 %). Rostl pouze počet shlédnutých stránek na jednu session (11; +2,4 %) a průměrná délka jednotlivé session (0:11:39; +1,74 %). Aktivní internetové universum tvořilo 2.160.878 uživatelů pocházejících z české domény.

Anketa

Je Atlas definitivně odsouzen k třetímu místu?

49 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 2. 2003 16:13

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »