Centrum Holdings věří výkonnostní reklamě a Google AdWords

Centrum se při letošním zbrojení na vánoční reklamní rozpočty spolehlo na silnou zbraň. Jeho systém AdFox má nahradit Google AdWords a vůbec těsnější integrace s Googlem. Vzájemná symbióza má pomoci Centru k penězům a Google zlomit dominanci Seznamu. Spolu s tím se firma pochlubila svými prognózami vývoje reklamních příjmů. Jaké jsou?

Strategickou alianci Google a Centrum Holdings oznamovali včera Andreas Demuth, šéf Centrum Holdings, a Taťána le Moigne, ředitelka českého Google. Spojenectví, které se má týkat všech trhů, kde Centrum působí (Česko, Slovensko a Chorvatsko), bude stát na třech pilířích. Tím prvním je vyhledávání, což není nic překvapivého, Centrum již nyní technologii Google používá a bude ji používat i nadále, v těsnější integraci. Google pak pomáhá vyhledávání v Centru nejenom finančně, ale hlavně v cenných procentních bodech vůči Seznamu, Google se pomalu blíží padesátiprocentní hranici podílu na českém trhu vyhledávání a každé procento je znát.

Druhým pilířem jsou produkty. V nich jde především o partnerství v mapách, kde Google poskytne technologii, Centrum pak databáze. Dnes používá Centrum někdejší Amapy pocházející z Atlasu a jako vrstvy do nich promítá nejrůznější datové podklady, jako jsou databáze firem nebo realitních nabídek. To všechno by se postupně mělo změnit na mapovou technologii Google. Další součástí spolupráce bude systém AdSense, jenž se nasadí na všechny produkty Centra.

Smrt AdFoxe, přichází AdWords

Třetím pilířem má být spolupráce obchodní. Centrum se stává autorizovaným distributorem AdWords (anglicky authorized reseller), prvním v Česku a jedním z prvních ve středoevropském regionu. Doposud byly české firmy jako Dobrý web „certifikovanými partnery“. Výhodou mu má být jak vyšší provize, tak lepší nástroje pro správu klientských kampaní a analýzu klíčových slov.

Jenže Centrum již dříve provozovalo za kliky placený reklamní systém AdFox. Ten vloni zavřelo na Slovensku, v Česku jím ještě reklama proudila, i když výdělky pro třetí strany zde už byly minimální a po nástupu partnerského programu Skliku se čekalo, že systém projde zásadní změnou, pravděpodobněji pak zavřením. A to se stane. S platností od 24. září přestává Centrum přijímat objednávky do AdFoxu, doběhnou potvrzené kampaně a do konce letošního roku hodlá Centrum ukončit i technický provoz AdFoxu. Namísto toho nabídne PPC reklamu v AdWords.

AdFox.cz 2010

AdFox končí.

A s AdWords také ruku v ruce jde nová strategie prodeje reklamy středním a malým firmám. Tu bude v Centrum Holdings zajišťovat nově vytvořená Agentura Najisto, jedna z částí obchodní divize firmy. Zastřeší nabídku reklamních služeb a nabídne ji „pochopitelnou“ formou. Jedním ze zjištění Centra totiž je fakt, že menší a střední firmy stále nevědí, co a jak si zvolit pro svou propagaci na internetu. Agentura Najisto jim nabídne „kombinaci široké produktové nabídky“, tedy pravděpodobně něco jako balíčky nejrůznějších reklamních možností šité na míru toho, co je firma schopna zaplatit. Balíčky budou obsahovat jak vlastní produkty Centra, tak produkty partnerů a samozřejmě i AdWords. Zákazníky bude obsluhovat stovka obchodníků rozmístěných po celé republice, šéfem celé „Commercial“ divize zahrnující i vyhledávání je Pavel Vopařil. Agentura Najisto by chtěla v roce 2011 prodat reklamu v Google AdWords za „desítky milionů Kč“, Centrum přitom oslovuje 350 tisíc společností a firemní obchodníci se setkají s více jak 60 tisíci firmami. Kolik z nich uzavře smlouvu, už firma neudává. Commercial divize se již dnes podílí jednou třetinou na výnosech Centra, druhé dvě třetiny obstarává Media & Content divize, jíž šéfuje Tomáš Búřil.

Výhledy do roku 2015

Na tiskové konferenci představil Adreas Demuth výhledy celého trhu, alespoň tedy v představách Centrum Holdings. A následující graf skutečně stojí za pozornost. Ukazuje predikce vývoje inzertního trhu do roku 2015 a to pro všechny hlavní příjmové segmenty. Navíc jde o částky „netto“, tedy po odečtení provizí a bonusů, čisté peníze, které do médií doputují.

Centrum Holdings: odhady příjmů z internetové inzerce 2010-2015

Zdroj: Centrum Holdings 2010

Centrum Holdings tedy očekává, že český trh s internetovou inzercí poroste do roku 2015 o více než sto procent, přičemž nejvyšší růst přisuzuje právě PPC (výkonnostní) reklamě. Sociální sítě shrnuté do stejné položky mají hrát marginální roli, což odpovídá odhadům pro letošní rok, kdy se inzerci v sociálních sítích (zejména Facebooku) přisuzuje zhruba 100 milionů Kč, zatímco Centrum předpokládá pro segment PPC a sociální sítě zhruba 1,5 miliardy Kč. Do roku 2015 by tento typ reklamních příjmů měl vzrůst přes čtyři miliardy Kč.

Naopak display reklamě (bannerům) predikuje Centrum růst menší, z 1,5 miliardy Kč na 2,5 miliardy Kč. Tady stojí za povšimnutí dvě věci. Především, dnes se již poněkud stírá rozdíl mezi display reklamou a PPC, řada bannerů se již dnes prodává s cenou za výkon, zejména za prokliky. O to složitější bude do budoucna tyto „dva formáty“ rozdělovat, zatímco display označuje způsob zobrazování, PPC označuje způsob nacenění, tedy nikoliv dvě protikladná slova.

A druhý zajímavý moment? Odhady SPIRu pro „display“ reklamu (v tomto případě příhodněji označovanou jako Standardní reklamu) předpokládají pro letošní rok brutto objem inzerce 4,2 miliardy Kč. V porovnání s netto čísly Centra nám z toho plyne, že provize, bonusy a bartery dělají 65 %. Na jednu stranu by to mohlo něco vypovídat o agenturních provizích, na druhou stranu také o zažité zvyklosti započítávat do čísel AdMonitoru pro SPIR cokoliv, co se protočí jako banner, bez ohledu na to, zda je to vůbec zaplaceno nebo je to barterové plnění či selfpromo pro danný server či v rámci rodiny serverů. A jelikož poměr mezi provizemi a bonusy na straně jedné a bartery na straně druhé nelze detailně rozklíčovat, musíme se smířit s tím, že výsledky jednotlivých serverů se z hlediska čistých příjmů z inzerce mohou lišit až o sto procent. A tedy také, že žebříky serverů podle inzertních příjmů se mohou lišit diametrálně, například Internet Info, provozovatel Lupy.cz, by se na nich podle těchto předpokladů pohyboval nejenom na místě jedenáctém (za srpen 2010), ale mohly by proplavat až na pozici šest, to podle toho, jak moc jsou výsledky jeho i jiných firem ve skutečnosti zanesené „bartery“ a jinými nefinančními způsoby protočení bannerů.

KL_NOMINACE

V každém případě se nic nestane, když se při poptávce po internetové reklamě rovnou zeptáte po slevě z ceníkové nabídky.

Méně známou součástí grafu jsou příjmy z katalogových zápisů (označené Katalog) a příjmy ze zápisů do vertikál. Tím se myslí například poplatky za zadání pracovních nabídek do inzerce práce nebo za inzeráty v realitním katalogu či za „řádkovou“ inzerci. I tady Centrum očekává více než stoprocentní růst a vypadá to na další málo doceněnou příjmovou součást českých serverů.

Anketa

Která reklama podle vás poroste rychleji?

28 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 1. 2011 21:10

Školení App Store optimalizace

  •  
    Jak dostat svou mobilní aplikaci mezi lidi
  • Jak na akvizici uživatelů mobilních aplikací na českém i světovém trhu
  • Jak správně spustit, propagovat, měřit a vyhodnotit svoji aplikaci v Google Play i v Apple App Store

Detailní informace o školení App Store optimalizace »