Centrum: RealityMix se radikálně promění

Centrum Holdings dnes spouští novou podobu svého realitního serveru Realitymix. Má relaunch serveru na svědomí neúspěch původní verze, snaha o dominanci v daném tržním segmentu, posilování značky, nebo nový obchodní model?

Online aplikace se mění a vyvíjejí průběžně, a pokud se změny přímo netýkají uživatelského interface nebo proměny značky, často s nimi zpravidla firmy své uživatele ani nijak nezatěžují. V čem je proměna RealityMixu tak radikální, že stojí za pozornost? Zahazujeme starý RealityMix a pouštíme zcela nový produkt, prohlašuje Pavel Mucha, generální ředitel společnosti Centrum Holding.

Změn, které stojí za pozornost, je hned několik, ta nejviditelnější hodně připomíná hlavní uživatelskou výhodu Mapmapu či Bezrealitek.cz, tedy vyhledávání s pomocí mapy (postaveno na Amapách). Přístup se však liší, zde by mělo jít o vlastní silné know-how Centra, tvrdí Mucha.

Vyhledávání s mapou nebo přes mapu?

Mapmap ani Bezrealitky nový Realitymix prý nekopíruje, základní koncept je totiž odlišný. Mapa v novém systému neslouží coby pomocná navigační součást při hledávání nabídek, ale samotné vyhledávání probíhá přímo jejím prostřednictvím. Vyhledávání by se tak mělo stát intuitivnějším. Zmiňované servery prý ostatně Centrum Holdings Realitymix za své konkurenty nepovažuje. Těmi by měly být spíše dva nekorunovaní leadeři trhu, tedy nezávislý internetový katalog nemovitostí Reality.cz a server Sreality.cz společnosti Seznam. S těmi se služba srovnává jak co do návštěvnosti, tak zejména do kvality klientského servisu. Je ale takové srovnání vůbec relevantní?

rm-slany

Celou řadou výhod disponuje Slaný, zpívá se v jednom textu skupiny Totální nasazení


Faktem je, že na měsíční návštěvnost konkurentů původní Realitymix zatím nedosáhl ani se mu zatím viditelně nepřiblížil. Evidujeme v průměru 1 076 000 unikátních (UV) a 637 075 reálných (RU) uživatelů za měsíc. Tento trend je stabilní a trvá posledních 12 měsíců, návštěvnost serveru je minimálně čtyřnásobná oproti naší nejbližší konkurenci, říká Luděk Kotáb, manager divize Sreality ve společnosti Seznam. Centrum momentálně disponuje poněkud jinými čísly. Původní Realitymix se pohyboval lehce nad 100 000 unikátních uživatelů, po spojení Centra a Atlasu toto číslo stouplo o nějakých dvacet až třicet procent. Naším nejbližším cílem s novou podobou Realitymixu bude překonání hranice 150 000 reálných uživatelů do konce roku, prohlašuje Roman Bureš, business developer ve společnosti Centrum holdings. Přilákat uživatele hodlá server hlavně unikátní koncepcí klientských služeb.

Velmi stručně řečeno, klíčové inovace v produktu představuje jednak samotné vyhledávání přes mapu, lépe optimalizované vyhledávání přes katalog a upravená developerská část, prohlašuje Jan Štěp ze společnosti Netway, která projekt pro Centrum Holdings vyvíjí. Zobrazené nemovitosti na mapě je možné filtrovat podle klíčových parametrů. Ty jsou jak standardní (pronájem, prodej, aktuálnost, cena), tak rozšířené (velikost, rozlišení objektů na byty, domy, chalupy, komerční objekty a pozemky). Při správném použití by se tedy rozhodně nemělo stávat, že budete coby uživatel frustrován tím, že pro záplavu objektů na které si z finančních či jiných důvodů nesáhnete, protože neuvidíte to, co vás doopravdy zajímá, vysvětluje Mucha.

realitymix

Pouze jedna hospoda ze sedmi? Databáze má evidentně ještě své mouchy.


Nějaká opravdu unikátní přidaná hodnota?

Původní server Realitymix představuje poměrně stabilizovanou službu se stálou klientelou za řad zadavatelů i klientů, se silnou internetovou společností v zádech tak skýtá záruku rozsáhlé databáze (pro Centrum exportuje svá data něco mezi 6–7 sty realitních kanceláří) a určité kvality služeb. Pokud si však server vytyčil za své soupeře nejsilnější hráče na trhu, předpokládá se, že drží oproti konkurentům v záloze nějaké opravdu silné vlastní know-how. Pozice Srealit, které vlastí česká portálová jednička, je v tomto ohledu přece jenom poněkud jednodušší.

„Když budu srovnávat s nejbližší konkurencí a odmyslím se od již zmiňované návštěvnosti, víme díky zpětné vazbě od klientů, že náš server Sreality.cz má oproti ostatním realitním katalogům také výhodu v neporovnatelně vyšší odezvě na prezentované nemovitosti, ta je přibližně 80:20,“ tvrdí Kotáb. Samotné uživatele pak jistě potěší celkový počet inzerujících realitních kanceláří, developerů, dražebníku a s tím spojeny počet aktivních zobrazených inzerátu z celé ČR, těch se denně aktuálně objeví cca 149 000 ks. Dále si myslím, že nabízíme uživatelsky velmi příjemné prostředí a intuitivní ovládání vyhledávání, dodává ještě.

Má Centrum na novém Realitymixu v záloze nějakou killer funkci, kterou navíc nebude moci konkurence zase tak moc snadno okopírovat? Zdá se, že jedna by tu nejspíše přece jenom byla. Pomineme-li vizuální vyhledávání přes mapu, jež je sice zajímavým prvkem, které ale samo osobě rozhodně nemusí vyhovovat všem, nabízí se z uživatelského pohledu jako jediná na první pohled opravdu viditelná výhoda. Představuje ji databáze takzvané občanské vybavenosti okolí.

Funkce je v uživatelském rozhraní reprezentována vrchní rámující lištou, která obsahuje 17 ikonek, jež v databázi zapínají zobrazení dalších klíčových parametrů okolí pro příjemné bydlení. Nalézt zde tak můžeme seznam restaurací, pošt, škol, sportovních center, koupališť, nemocnic, hypermarketů, bank, případně třeba divadel či kin. V rámci hlavního města by se časem měla objevit i mapa hromadné dopravy nebo třeba parkovací zóny. Obrovskou výhodou je naše možnost provazovat tuto část projektu s dalšími službami a databázemi portálu, vysvětluje Bureš. To je také důvod, proč se nebojíme, že by tento model někdo od nás úspěšně okopíroval, pokud taková data navíc chcete udržovat aktualizovaná a tím udržovat stálou kvalitu služby, neobejdete se rozhodně bez zázemí společnosti, jako je ta naše, v Česku by si něco takového mohl dovolit snad jedině Seznam, doplňuje dále Mucha. Na otázku, jakým způsobem a jak často taková aktualizace tohoto uživatelského servisu probíhá, Mucha říká: disponujeme vlastním telefonickým oddělením, které systematicky prověřuje, které z evidovaných služeb jsou stále na svém místě, aktualizace probíhá na základě předem stanovených priorit v rozmezí 0,5 roku až jednoho roku.

Specifika vyhledávání a zadavatelského interface

Služba je navržena tak, aby sloužila především klientům, a to k snadnému nalezení vhodného místa pro život. Když kupujete nemovitost, nezajímají vás přece superlativy realitních kanceláří, ale to, jak se na daném místě bude žít. Tomu jsme vedle uživatelského rozhraní přizpůsobili i formulář pro zadávání inzerátů, vysvětluje Mucha. Mezi nejviditelnější změny zde patří kratší prostor pro titulky inzerátů, který by měl zadavatele nutit k větší věcnosti, a větší priorita pro souhrnné informace. Samotný popis objektu je dostupný až ve spodní části okna po samotném rozkliknutí náhledu inzerátu. Domníváme se, že fakta uživatele budou zajímat více než slohové práce realitních agentů, dodává Bureš.

Samostatným bodem je pak eliminace duplicit. Zastaralé nabídky a duplicity tvoří Achillovu patu všech současných realitních serverů, není nic protivnějšího, než když procházíte několik stránek s „relevantním seznamem nabídek“ a stránku po stránce narážíte na ty samé byty zadané do systému nejprve developerem a posléze agenturami. Konkurenční servery tento problém zpravidla neřeší. My se však s tímto problémem snažíme aktivně bojovat soustavným aktualizováním databáze a eliminací duplicit sdružováním totožných nabídek pod jednu inzerátovou položku, prohlašuje Mucha. Celá databáze nemovitostí proto byla navržena a vytvořena zcela nově, není to tak, že bychom pouze naroubovali starý Realitymix na nový server, dodává ještě Bureš.

MIF16

Duplicity v inzerátech opravdu neošetřujeme, za obsah a tip inzerce k nemovitostem zodpovídají samotné realitní kanceláře. Máme to tak nastavené v našich smluvních podmínkách. Ve většině případů jsou u totožné nemovitosti rozdílné ceny. Je to dáno výší provize, potažmo portfoliem poskytnutých služeb realitní kanceláře. Necháváme tedy ve finále rozhodnout uživatele, zda si vybere „vetší“ pohodlí za více peněz, nebo raději ušetří a oželí například právní servis, vysvětluje Kotáb z Srealit. Riziko, že se nějaká duplicita nebo neplatný inzerát v tak rozsáhlé databázi přece jenom objeví, je tady vždycky, ale z hlediska výsledku je přesto obrovský rozdíl v tom, jestli daný problém pro vás jakožto provozovatele serveru představuje prioritu či nikoli, uzavírá téma Mucha.

První osobní dojmy

Prvotní dojem z Nové verze RealityMixu byl převážně pozitivní, stránka je přehledná, vyhledávání a filtrování intuitivní, jistá deziluze nastala až poté, co jsem se pokusil otestovat aplikaci v místě svého bydliště. Nezpochybňuji, že seznam nabídek prodávaných realit na oficiální nástěnce městského úřadu nemusí být úplně nejaktuálnější a porovnání databáze realit tudíž nemusí být příliš relevantní. Čím si však opravdu nejsem jistý, je relevance informací z funkce občanské vybavenosti okolí. Přiznám se, že když mi Realitymix v místě mého bydliště zobrazil jako dostupné pouze dvě restaurace, přestože vím, že již dlouhou řadu let se jich zde nachází minimálně sedm, byl jsem poněkud překvapen. Inu mají na tom zřejmě lidé z Centra přece jenom ještě co dopilovávat.

Anketa

Vyhledávali jste už pomocí nového Realitymixu? A vyhovoval vám?

6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 9. 2008 14:00

Školení e-mail marketingu

  •  
    Jak získat e-mailové kontakty
  • Jak udělat e-mailing více relevantní
  • Jak zavést automatizované kampaně

Detailní informace o školení e-mailingu »