Hlavní navigace

Centrum si stáhlo za miliony Stahuj.cz

 Autor: 74287
Jan Ambrož 21. 9. 2007

Portál Centrum.cz vstupuje do podzimu silnější. Získal totiž největší český vyhledávač a katalog softwaru Stahuj.cz. Reagoval tak nepřímo na konkurenční iDnes a jeho koupi služby jízdních řádů. Který ze serverů vyjde z klání jako vítěz?

Smyslem této akvizice je rozšíření našeho portfolia služeb a směřování k hranici tří milionů návštěvníků. Očekáváme, že díky této akvizici budeme moci našim uživatelům nabídnout další specializované vyhledávání, tedy vyhledávání software, a obchodním partnerům větší reklamní plochy, uvedl výkonný ředitel Centrum.cz Pavel Mucha.

Jednání mezi Centrum.cz a společností Miton, dosavadním provozovatelem Stahuj.cz, probíhala od jara tohoto roku. Smlouva byla podepsána 31. srpna. Cenu akvizice obě strany nezveřejnily, podle mluvčího Centra Petra Kapalína se pohybovala „v řádu desítek milionů korun“. Jedničce ve sféře download serverů konkuruje na českém Internetu zejména podobně zaběhlá Slunečnice.cz, existují i menší projekty jako Sosej.cz a Instaluj.cz.

Stahuj: z půdy na výslunní

Miton je česká firma založená v roce 2000. Kromě Stahuj.cz patří do jejího portfolia i servery jako Stable.cz, Turistik.cz nebo Vaření.cz. Její jednatel Ondřej Raška ji označuje za „půdní“ – to má být místo, kde vznikala. S mými třemi kamarády ze střední školy jsme se rozhodli, že taková služba, jako je Stahuj.cz, v Čechách chybí. Během našich vysokoškolských studií jsme na Stahuj.cz dávali především software, který nám byl sympatický. S růstem návštěvnosti jsme službu profesionalizo­vali.

Během sedmi let se ze Stahuj stal profesionální server s vlastní redakcí, k němuž později přibyly i další sekce jako e-shop či magazín.

Pro mě zajímavý milník byl moment, kdy jsem omylem vymazal celou databázi Stahuj a poprvé zjistil, že funkční záloha zachrání čtyři roky práce, směje se marketingový ředitel Mitonu Michal Jirák. Zlomové podle něj bylo předání obsahu redakci a obrat serveru do ziskovosti. Málokdo si také uvědomuje, jakou roli Stahuj v počátcích masového šíření Internetu sehrálo z hlediska toho, jaké programy lidé využívají. Věřím, že abnormální penetrace ICQ oproti ostatním zemím je jedním z ukazatelů.

Za sedm let jsme ze Stahuj.cz udělali jedničku ve své kategorii a na výsledek jsme hrdí. Nicméně aby mohlo Stahuj.cz dále růst, začali jsme hledat silného partnera. Vzhledem k tomu, že s Centrem dlouhodobě spolupracujeme například na katalozích, dohoda se zde nabízela jako reálná, uvedl Ondřej Raška.

Podle Michala Jiráka firma využila nabízející se příležitosti: Tou bylo zajištění dalšího rozvoje serveru a také možnost získat finanční zdroje a prostor pro vývoj našich ostatních projektů.

Další vývoj Stahuj a Mitonu

Transakce mezi Centrem a Mitonem se samotného portálu Stahuj příliš nedotkla. Kromě toho, že doména Stahuj.cz se přesměrovává na trochu kostrbatou adresu www.stahuj.cen­trum.cz (to proto, aby si návštěvnost serveru mohlo Centrum započítat do svých statistik), se na webu příliš nezměnilo.

Na denním provozu projektu se změní jen velmi málo, slibuje Michal Jirák. Personální obsazení má zůstat stejné (i když jsme zaregistrovali pár poptávek autorů Stahuj po jiných nabídkách práce). Centrum si nechává technologický a obsahový provoz outsourcovat nadále právě od Mitonu. Tomu i tři týdny po prodeji zůstává na webu lišta s odkazy na vlastní stránky i původní patička.

Co to znamená pro Centrum

K provázání Centra a Stahuj prý ještě dojde. Vzhledem k tomu, že Stahuj.cz bude jednou z vlajkových lodí vedle Aktuálně.cz, Fotoalba.cz, Ženy.cz, xChatu.cz a adFoxu, přejme v krátkodobém horizontu prvky Centrum.cz, slibuje Petr Kapalín.

Pro Centrum znamená Stahuj vítané posílení také proto, že hlavní konkurent v žebříčku návštěvnosti – iDnes.cz – si do statistik přidá Jízdnířády.cz. V červenci zaznamenalo Centrum.cz podle statistik NetMonitoru 2,3 milionu reálných uživatelů, iDnes jen o pět tisíc méně. Stahuj.cz bylo na 1,1 milionu reálných uživatelů. Jízdní řády nebyly v posledních měsících NetMonitorem měřeny.

Otázkou tedy je, pro koho z obou soků bude nastupující podzim vítězný. Odmyslíme-li si bezkonkurenčně vedoucí Seznam a Google, jehož přesnou návštěvnost neznáme, můžeme souboj Centra i iDnesu označit za zápas o druhé místo na českém Internetu.

Ředitel Centra Pavel Mucha doufá, že z lednových 2,2 milionu reálných uživatelů postoupí portál na více než 2,7 milionu RU.

Centrum by nemuselo získat zase takový přírůstek návštěvníků, protože skupiny návštěvníků Centra a Stahuj se překrývají. V loňském lednu, o kterém Pavel Mucha hovořil, bylo 72 procent uživatelů Stahuj zároveň uživateli Centra. Více prozrazují následně tabulky.

Leden 2007: návštěvnost Stahuj a Centra
Reální uživatelé (ČR) Zobrazení (page views) Návštěvy Průnik
Stahuj 1.030.897 19.914.100 2.790.580 72,12 %
Centrum 2.161.343 404.728.257 35.221.377 34,40 %
Sjednocení 2.448.801 424.642.357

Zdroj: NetMonitor-SPIR-Mediaresearch-Gemius


Červenec 2007: návštěvnost Stahuj a Centrum
Reální uživatelé (ČR) Zobrazení (page views) Návštěvy Průnik
Stahuj 970.754 15.053.832 2.261.779 68 %
Centrum 2.079.676 330.256.260 29.352.136 31,74 %
Sjednocení 2.390.326 345.310.092

Zdroj: NetMonitor-SPIR-Mediaresearch-Gemius

Statistiky z letošního ledna a července ukazují, že Centrum by si díky Stahuj polepšilo o zhruba 300 tisíc uživatelů (do čísel nejsou zahrnuti návštěvníci ze zahraničí), tedy o cca třetinu celkového koláče Stahuj. Je to hodně, nebo naopak málo? Bude to stačit?

Porovnání s iDnes a jízdními řády je složitější, protože domény jizdnirady.cz a idos.cz, které si iDnes koupil, nefigurují ve veřejných výstupech NetMonitoru. Pro základní orientaci nám ale může pomoci období, kdy si jízdní řády započítával konkurenční Atlas a pak je byl nucen kvůli známým okolnostem zveřejnit odděleně. Můžeme tedy porovnat návštěvnost na jizdnirady.atlas­.cz, kam byli lidé z domén jizdnirady.cz a idos.cz přesměrováni, s návštěvností iDnesu.

Únor 2007: návštěvnost iDnesu a jízdních řádů
Reální uživatelé (ČR) Zobrazení (page views) Návštěvy Průnik
iDNES.cz 1.929.450 212.279.109 19.238.597 36,63%
jizdnirady.atlas.cz 1.117.634 32.894.032 4.040.884 63,25%
Sjednocení 2.340.236 245.173.141

Zdroj: NetMonitor-SPIR-Mediaresearch-Gemius

Březen 2007: návštěvnost iDnesu a jízdních řádů
Reální uživatelé (ČR) Zobrazení (page views) Návštěvy Průnik
iDNES.cz 1.990.040 211.096.611 20.309.077 37,83 %
jizdnirady.atlas.cz 1.194.947 36.044.902 4.455.645 63,01 %
Sjednocení 2.432.075 247.101.513

Zdroj: NetMonitor-SPIR-Mediaresearch-Gemius

Atlasu jízdní řády před rokem pomohly balíkem s přibližně 600 tisíci uživateli (rozdíl srpen – září 2006). Zpravodajský portál iDnes i díky své velikosti zřejmě nezíská takový příliv návštěvníků. Kdyby domény od firmy Chaps získal letos na začátku roku, posílil by asi o 450 tisíc uživatelů. To by na Centrum stačilo.

CIF16

Co se týče podivné transakce iDnesu a jízdních řádů, i tak si myslíme, že na pozici Centrum.cz nic nezmění, přesto věří Petr Kapalín.

Když tedy portály zůstanou na svém a připočítají se jim nové služby „plus mínus“ podle předpokladů (iDnes + 450 tisíc, Centrum + 300 tisíc), vyhrálo by podzimní akviziční bitvu iDnes. Ani se započítanými jízdními řády ale nebude stačit na Novinky.cz na Seznamu. Do konce roku nicméně ještě může do statistik promluvit další akvizice a samozřejmě obecný návštěvnický růst českého Internetu.

Anketa

Kdo vyhraje? Centrum, nebo iDnes?

Našli jste v článku chybu?
Podnikatel.cz: 5 věcí, které o EET ještě nevíte

5 věcí, které o EET ještě nevíte

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

Vitalia.cz: Fyzioterapeutka: Chůze naboso? Rozhodně ano!

Fyzioterapeutka: Chůze naboso? Rozhodně ano!

120na80.cz: Rodiče, pozor: jak dodat vitamín D bez rizika

Rodiče, pozor: jak dodat vitamín D bez rizika

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Lupa.cz: Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

DigiZone.cz: Skylink: Cinemax 2 nejspíše až 2017

Skylink: Cinemax 2 nejspíše až 2017

Podnikatel.cz: ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Vitalia.cz: Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Lupa.cz: Adblock Plus začal prodávat reklamy

Adblock Plus začal prodávat reklamy

Vitalia.cz: Tohle všechno se dá usušit

Tohle všechno se dá usušit

Podnikatel.cz: Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn