Hlavní navigace

Centrum spustilo vlastní PPC síť

10. 10. 2005
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Pay-per-click (PPC) reklama má prý před sebou tu nejlepší budoucnost. A zatímco Seznam ruší reklamní pozice jednu po druhé, někteří doufají, že právě PPC vše zachrání. AdFox na Centru ale prozatím vypadá spíše na předčasné spuštění. V příznivém případě. A v tom nepříznivém? Na Potěmkinovu vesnici.

Když minulý týden Oldřich Bajer z Centrum.cz poslal tiskovou zprávu o spuštění nového pay-per-click reklamního systému (AdFox), hýřil přitom optimismem. Mimo jiné uváděl, že spolu s Centrem je v systému na tři desítky dalších velkých serverů. Ivo Lukačovič v zhruba té samé době na svém blogu pro změnu psal o tom, že se na Seznamu ruší další a další reklamní pozice. Zdravý optimismus je dobrý. Nezdravý optimismus je zhoubný. Jak se totiž během několika málo hodin ukázalo, NetCentrum spustilo AdFox ve spolupráci se společnosti Internet Trading předčasně.

Zveřejnění informace o spuštění PPC sítě AdFox vyvolalo pochopitelně okamžitý zájem lidí, jak inzerentů, tak kandidátů na členské systémy. A protože nejlepší je vše si odzkoušet v praxi, došlo právě k praktickým pokusům. S nevalným výsledkem. Mimo zásadní zjištění, že AdFox vše nechává administrovat lidskou silou a tím pádem dochází k dlouhým čekacím dobám, se objevil i další zásadní problém – ruční zpracovávání plateb a problémy se zjišťováním, zda bylo či nebylo za určitou kampaň zaplaceno. Dokonce se ukázalo, že vlastní zaměstnanci Internet Tradingu (z finančního oddělení) nevědí o tom, že by nějaká AdFox služba byla spuštěna.

Milan Hronec, obchodní ředitel Internet Tradingu, mi k tomu ostatně poskytl následující vyjádření : „Musím se Vám za nás omluvit, levá ruka neví, co dělá pravá. Tisková zpráva vyšla dřív, než jsme to oznámili u nás v administrativě, navíc kampaň se v reálu rozběhne v pondělí. Kredit se vám připíše během zítřka – to víte, potíže růstu – jste na nás moc rychlý. Doufám, že od pondělí to poběží obratem“. A jeho slova mi nakonec potvrdil i Karol Veleba ze společnosti NetCentrum:

„Obchodná stránka projektu je v rukach Internet Trading. Centrum.cz ma na starosti technické zastrešenie. Z toho dovodu sa nam stalo, že sme naše kroky idealne neskoordinovali.  Na straně Centra bolo až moc velke nadšenie z tohto systemu a pustili sme to von skor ako o tom veděl náš partner.  Začiatkom buducého tyždňa nasadime reklamné kódy na všetky partnerské weby. Ručne spracovanie objednávok je z praktického dovodu. V ČR nie je vela systemov, ktoré fungujú v takom velkom rozsahu. Je potrebne najst tie správne postupy. Mame dostatočne silny personal, aby všetko veděl riešiť v dostatočně kratkom čase. Samozrejme dalšia verzia bude automatizovaná. Kontrolu neregulernych klikov mame ošetrenu ako technicky aj ludsky. Nemožme si dovoliť pustit system, kde by tato zakladna vec nefungovala. Ako ale skutočne prezradzovat nebudem. “

Z obou vyjádření jsem nakonec poněkud rozpačitý. Nepředpokládal bych, že právě Centrum si může dovolit vypouštět do světa nespuštěné a neověřené služby. AdFox v době oznámení navíc neměla ani reklamní kódy na partnerských webech. Z praktických zkušeností plyne i nesrovnalost mezi tvrzením o „dostatečné síle personálu“ a realitou (Internet Trading, podle praktických zkušenosti, nemá ani dostatečně dimenzované telefonní spojení).

Zajímalo mě, pochopitelně, jak se na spuštění AdFoxu sítě dívají konkurenti. Michal Matula (Internet Billboard, s.r.o, mi k tomu řekl: „Díváme se na to jako na další konkurenční projekt, o jehož vzniku jsme věděli již poměrně dávno. Jako každá konkurence nám to snad pomůže vypilovat náš produkt na co nejlepší úroveň, podobně, jako nám konkurence ve výměnných systémech pomohla vytvořit docela dobrý výměnný systém. Je pomerně kuriózní, že máme v ČR v zásadě už čtyři kontextové systémy (nepočítaje Google), zatímco v okolních zemích je stěží jeden.“. Druzí oslovení, eTarget, a. c., do redakční uzávěrky na e-mail vůbec nereagovali.

Další zkoumání PPC sítě AdFox přináší i další otázky k zamyšlení. Například to, zda není levnější a efektivnější využít nějaké funkční a zaběhnuté sítě, která v některých případech bude navíc ještě i levnější (může jít třeba o Google AdWords se zhruba 25 haléři za proklik, ale i méně). AdFox s cenou pět korun za klik můžete totiž směle zařadit mezi nákladné reklamní systémy (a měl bych asi poznamenat, že původně byla plánována cena ještě vyšší). Přitom právě u AdWords se AdFox „inspiroval“. Dokonce možná více než zdrávo – jak někteří poukazují, jsou pravidla používání AdFoxu až příliš „podobná“ právě těm od AdWords.

V čem se ale AdFox neinspiroval, byla odměna pro servery zapojené do systému. Jak je uváděno na www.adfox.cz, nemohou očekávat nijak velký podíl : „Nabízíme Vám startovní provizi 20 procent z uskutečněných regulérních kliků, což je při minimální ceně kliku pět korun jedna koruna za každý klik“. Na mě osobně takovéto „rozdělování“ peněz působí poměrně negativně – Internet Trading si nechává příliš velkou částku. Někdo by mohl říci, pro Česko typický přístup.

BRAND24

Nejasné jsou mi ale ještě i další věci – proč se AdFox například prezentuje na webu pouze prezentací ve Flashi? Kde a jak se vlastně reklamy budou zobrazovat? Čím se vlastně AdFox chce odlišovat od konkurence (eTarget, bbKontext, Google AdWords, Google AdSense, Adcontext, Potenza, nejlépe asi viz Internetový marketing : české PPC systémy). Jak se AdFox dokáže vyrovnat s množícími se případy podvodného klikání, proti kterým bojuje Google už dlouho a střídavě úspěšně?

Jak jsem se ale od pana Milana Hronce dozvěděl, AdFox vlastně „poběží“ až od tohoto pondělí – jenom čas a zkušenosti tedy ukáží, kam se bude ubírat. A na výše položené otázky dá odpověď hlavně čas. Prozatím je totiž AdFox pouze marketingový nástroj jak upoutat pozornost na Centrum a Internet Trading. S diskutabilním výsledkem.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).