Duvod je jasny, motivace prodejce dodat zbozi co nejdrive, pokud se zaplati predem prodejce je motivovan najit zbozi co nejlevneji klidne i za cenu ze bude hledat dele (zvysi si zisk), kdezto kdyz clovek plati pri prevzeti je prodejce motivovat dodat zbozi co nejdrive aby mel penize.
No hlavně dalším problémem proč nakupuji na dobírku. Když udělám platbu převodem, tak v lepším případě to u většiny prodejců budou mít na účtě až druhý den a až třetí den mi teprve možná přijde balík. Vyjímkou je snad jen Alza.
Když vezmu teď kdekoli zboží na dobírku, zítra mi na 100% přijde pokud je skladem.
Hold by si prodejci měli došlápnou na banky, aby zrychlily své tempo.
U mě to tedy není žádný konzervatismus, ale jen je to takto rychlejší.
Zasadni problem vidim v rizikovosti online plateb pres internet.
Jestli jako zakaznik nemate specialni platebni kartu urcenou pro platbu online S VERIFIKACI, pak vylozene hazardujete. A takovych karet tady moc neni.
Zakaznik musi vedet, ze platba beznou kartou na netu je naprosto nezabezpecena. Cislo karty ktere jednou nejake spolecnosti date je mozne pouzivat opakovane naprosto KYMKOLIV a firmy si data o platebnich kartach uchovavaji.
A jelikoz se Cechum nechce platit za kartu s verifikaci platby, tak tim na netu moc neplati. Vzdyt vetsina cechu krade, tak se boji, ze by okradli i je. A je dobre, ze se boji, protoze takhle se skutecne krade a rocni objem podvodne ziskanych penez na internetu prekonal rocni obrat z obchodu s narkotikama.
já žádnou verifikaci nepoužívám nepotřebuju ani nechci, stačí mi obyčejné nastavení limitů na kartě a nebojím se jí používat pohodlně a pravidelně ani na internetu. Dobírku používám opravdu jen v nouzi když nic jiného použít nejde a považuju to pouze za komplikaci protože pak musím někde lítat po bankomatech a tahat sebou tisíce v kapse. A to mi přijde jako podstatně větší riziko...
Nejde ani tak o prodejce, ale neverim ceske poste, ze zasilku doruci, takze mam jistotu, ze pokud se 'ztrati' bude to resit prodejce a ne ja.
Co se tyce dhl/ppl a podobnych, udelal jsem zkusenost, ze s oblibou predaji balicek komukoli, priblizne na cilove adrese, kdo je ochotny podepsat prevzeti (soused v baraku, kolega ve firme) hlavne ze to maji z krku. Kdyz musi vybrat za zasilku penize, nikdo to jenom tak nepodepise a oni si musi dat vetsi praci s hledanim adresata.
Já bych klidně zaplatil předem, u spousty obchodů jsem to i dělal z účtu v eBance. Dneska eKonto u žlutáků. Platba z účtu na účet v rámci banky ihned.
Jenže zrovna Mall.cz pro mne nepochopitelně platbu připíše až druhý den. A tím pádem se o den vše posouvá, od expedice zboží, po doručení.
To vůbec nemluvím o tom, že pokud autorizace platby probíhá v rámci zabezpečeného prostředí banky, obchod by mohl věřit bance, která online potvrdí že platbu z účtu uživatele strhla posíla obchodníkovi.
Obchodník by tak nemusel čekat na doručení platby na účet, protože bude vědět, že platba mu druhý pracovní den dorazí, ať už má účet kdekoli.
Když jsem Mall.cz psal, proč tuhle formu platby znevýhodňují, tvářili se že za to může banka.
Pro mne to znamená jediné, objednám si zboží na Mall.cz, večer si pro to sám zajedu do Dělnické na P7 a zaplatím kartou při převzetí.
Ve výsledku nejrychlejší.
Ale není to o tom, že bych preferoval platbu "na dobírku", ale protože preferuji nejrychlejší formu dodání.
Ať si tedy Mall.cz zamete před vlastním prahem, než vydá podobnou TZ.
Zajímavé, právě jsem si objednal věci ke snowboardu a platil jsem kartou, peníze jsou u prodejce okamžitě a nemusím se otravovat s mnohatisícovou hotovostí.
A na eshopu musím souhlasit že ve velké míře převažuje dobírka, jinak je u nás ale podíl plateb předem na účet odhadem okolo 20-25% a to zatím nemáme ani platby kartou.
O rizikovosti plateb kartou na netu se toho spoustu píše, ale za posledních pár let byl kolem karet daleko větší průser okolo všemožných fyzických skenování karet, včetně bankomatů (a netýká se to jen ČR). Ono je to často s podobnými věcmi trochu jinak, než se na první pohled zdá...
Navíc je dnes už přímých plateb kartou (kdy zadáváte číslo karty přímo obchodníkovi) poměrně málo, převládá Paypal anebo různé platební brány, na které vás obchodník přesměruje.
Například dobírka dost komplikuje dodání někam do firmy... Pokud zaplatím předem (teď nechme stranou, zda převodem nebo kartou), tak vlastně nic neřeším a přijde mi to do firmy, kde má recepce trvalou službu, takže to dojde s jistotou a já se jen pak stavím u děvčat :-)
S dobírkou by to bylo daleko složitější.
Další věc - je hezké, že jako provozovatel obchodu hořekujete nad dvěma procenty při platbě kartou. Jenže pro vaše zákazníky je zase platbou "za nic" poplatek za dobírku - není to služba zdarma. Při koupi něčeho drahého je to už zanedbatelné (navíc pak leckdy dá shop poštovné zdarma), ale při drobnějších zakázkách pod 1000 korun je cena za dobírku pro zákazníka dražší než to, co by vás jako obchodníka stála platba kartou...
Muzu se zeptat, jak pri platbe na dobirku nejdriv overite, ze zbozi neni rozbite (pripadne, ze v krabici vubec je zbozi, ktere chcete) a az pak zaplatite?
Budto jste nikdy v zivote na dobirku nic nekupoval nebo mate nejaky genialni trik, ktery naopak neznam ja. Diky za radu :-)
Tak to máte mylnou představu o používání platebních karet. Solidní eshop zásadně používá platební bránu. Tudíž prodejce za žádných okolnosti nemá přístup k informací ke kartě. Ten získá pouze informaci, že platba byla provedena.
Pokud nějaký eshop nabízí přímou platbu bez brány, pak je obezřetnost na místě, protože číslo karty jde přes prodejce a ten může kartu zneužít. Proto pokud někdo nabízí přímou platbu bez brány a nelze ho považovat za důvěryhodný, pak se nedoporučuje provést platbu kartou.
Docela se divím, že to ještě v dnešní době někoho odrazuje. Já už jsem si na platbu kartou zvykl a nemohu si to vynachválit. Zásadní výhodou oproti dobírky je, že nemusím mít u sebe peníze. Raději hned zaplatím kartou, než se zdržovat dojížděním do města, vybrat si z bankomatu potřebnou částku, objednat a předat přepravci (já osobně preferuji Českou poštu a ta platbu karty nemá). U platby převodem je zase nejistota data dodání.
Mé zkušenosti jsou pozitivní (z velkých mall.cz, alza.cz a pár menších). Většina zásilek přišla do druhého dne. Jen málokdy si dali kafíčko a dodali o den později.
Bohužel jste uplne vedle. V ČR (a Evropě obecně) naprostá většina e-shopů používá nějakou platební bránu (typicky provozovanou nějakou bankou), a obchodník se prostě číslo vaší karty ani jiný kód .. prostě nedoví.
O to tragičtější je, že zrovna paypalu jste číslo karty svěřil :)
Bohužel, finanční negramotnost a řada mýtů kolem karet stále vládne světem...
Tak to je přece jednoduché - projdete si objednávkou a podívat se, kam vás to pro platbu přesměrovalo :) U nás brány dělají vesměs banky + muzo.
jednak je moc velý na to, aby smohl dovolit na bezpečnost kašlat - já vám nevím :) To všechny ty banky, které kdy měly problém s úniky dat (ať už čísel karet, nebo jiných) byly taky .)
Každý eshop musí obsahovat obchodní podmínky. Pokud jej nemá, tak od něj pryč. Informace o platbách je buď v něm nebo pod nějakým odkazem (třeba způsob platby). Pokud je přítomna platba kartou, tak ve většině případu by tam měla být informace, že pro tuto možnost se používá platební brána (3d-secure, ČS, ČSOB, GoPay). Ostatně české eshopy využívají výhradně bránu. U zahraničních už tomu tak nemusí být. Tam už je lepší použít paypal nebo jemu podobné.
Fajn. A podle čeho jednoduše, rychle a hlavně SPOLEHLIVĚ poznám, zda eshop používá nebo nepoužívá bezpečnou bránu? Nakupuju pokaždé jinde, tak se mi fakt nechce to pokaždé nějak zdlouhavě ověřovat. Zrovna včera mě u platby přes paypal napadlo, zda bych vůbec poznal, kdyby prodejce přihlašovací stránku paypalu pouze imitoval a vyloudil ode mě heslo - a to paypal znám, zatímco s platebními branami desítek bank a dalších provozovatelů budu přicházet do styku mnohem méně často.
A ano, Paypalu věřím - jednak je moc velký na to, aby si mohl dovolit na bezpečnost kašlat, a jednak je jediný, komu jsem číslo karty svěřil, takže v případě pochybných pohybů na účtu budu hned vědět, odkud vítr fouká.
Hmm, tak projít celou objednávkou až do konce, jen abych zjistil, kam mě přesměrují na platbu, to mi nepřijde ani jednoduché (musím vyplnit své jméno a adresu a v některých eshopech se i registrovat), ani rychlé, a nakonec ani spolehlivé (leda bych si udržoval přehled o tuzemských platebních bránách + mohl si nějak snadno ověřit, že zrovna ten formulář, co mi právě teď strčili pod nos, opravdu odešle data jen a pouze té bance, o které mi tvrdí, že ho provozuje). Jenže, víte, já vlastně chci jenom nakoupit - fakt nechci před každým nákupem dělat audit zabezpečení prodejce. A když se nad tím zamyslím, tak se mi se vlastně nechce vyplňovat číslo karty ani u těch velkých a známých, kterým bych byl ochoten věřit - ono je pro mě totiž mnohem jednodušší/pohodlnější zaškrtnout tu dobírku než hledat kartu a opisovat číslíčka.
>> je moc velý na to, aby smohl dovolit na bezpečnost kašlat...
Ano, pro banky je takový incident nepříjemný, ale není likvidační. Zatímco u Paypalu, pokud se do něj někdo nabourá (a vlastně se to ani nemusí stát, úplně postačí, když se "pár" klientům začnou ztrácet peníze a Paypal bude jediný/hlavní podezřelý) - tak Paypal skončil. Proto musí Paypal na bezpečnost dbát o řád víc než banky. A zřejmě to dělá, jinak už by tu nejspíš nebyl (je to hodně lákavý cíl).
Já podstatě internetem žiji (práci), takže mám dostatečné vědomosti, abych věděl, co je co. Ale u obyčejného člověka je to docela složité. V tomto směru docela doporučuji použít již zmíněnou Heuréku. Skoro jakýkoli eshop se v něm objeví. Pokud tam existuje a reference jsou vesměs pozitivní a stránka působí solidně (obsahuje všechny potřebné informace - podmínky, cenu, dostupnost, podrobné informace, kontakt), tak nevidím důvod, proč bych u něj neměl nakupovat. V opačném případě být na pozoru a pořádně si rozmyslet, zda má smysl u něj nakupovat nebo najít jiný eshop.
Indikátorem špatného eshopu: výrazně nižší nebo vyšší ceny, chybí fyzický kontakt, chybí obchodní podmínky nebo je jen odfláknutý (okopírovaný), chybí informace o dostupnosti nebo je pouze obecný, pouze platba předem. Kromě tohoto lze využít i Heuréku. Pokud v něm eshop není, tak buď je nový nebo není eshop zrovna používaný. Plus negativní reference.
Ja vidim problem predevsim v tom, ze v CR se najdou podvodne eshopy a i kdyz jich je jen par, lide se boji.
Takove to zname:
1) koukejte jak zase nekoho ocuram
2) musim davat pozor, abby nekdo neocural me
Z toho kvete neduvera a jsme diky tomu 100 let za opicema...
Ja (jsem v cizine) platim kreditkou v e-shopech uz pres 5 let a ani jednou jsem s tim problem nemel (a to nakupuju nejmene 1x za mesic)...
Pravda je, ze vetsina transakci jde pres mezinarodni branu, takze to s obchodnikem nema nic spolecneho.
A jak to poznat? Vetsinou je nekde pekne viditelne na eshopu uvedeno, jake karty prijima (visa, mastercard,...) a pres jakou branu to jde...
Jeste bych dodal 2 veci:
1) bez problemu uz jsem s kreditkou nakupoval v eshopech ve Francii, Belgii, Kanade, CR a dokonce i v Polsku... ;-)
2) strach mit nemusite, protoze spolecnosti jako VISA nemo Mastercard jsou proti podvodum pojistene. Takze pokud jim zavolate, ze mate problem, penize vam vrati...
Proto ty 2% NEJSOU "za nic" jak tu nekdo psal... A navic s bankovnimi poplatky, ktere mate v CR asi ani ten prevod nebude levnejsi (o vybrani z bankomatu na zaplaceni dobirky cash ani nemluve...)
No asi jsem to napsal špatně :-( Chtěl jsem říct, že mnoho uživatelů má PayPal, a nechce být registrováno v x platebních systémech. Kdyby čeští prodejci podporovali PayPal, tak si myslím, že by počet bezhotovostních plateb stoupl.
A právě že se to vztahuje k ČR: více prodejců bude podporovat PayPal => vzroste počet online plateb.
Prakticky asi jen tak, že si od něj objednáš zboží ;-). Ale popravdě. Pokud činnost odchodu nesouhlasí s obchodními podmínkami, pak od něj ruce pryč. A ještě na ně poslat ČOI.
Tak samozřejmě celá diskuze je pouze o tom, zda někomu věřit nebo ne. Pokud si nejsem jistý nebo nevěřím, tak samozřejmě nebudu dávat své číslo karty. Těch obchodů je habaděj.
A jako vždy se nabízí alternativa. Když nechci svěřovat kartu někomu cizímu, ale jinou možnost nemám, tak je tu dobírka.
V civilizovanejsi casti sveta je banka plne zodpovedna za vsechny operace, staci prohlasit ze ste operaci neuatorizoval a je to problem banky, protoze jinak by ty karticky nikdo nikdy nepouzil. On totiz neni vubec zadny problem aby si pokladni (napriklad) prispendlila na svetr kamerku, a vsechny potrebne informace ziska pri vasi platbe v libovolnem krame.
Vetsina normalnich lidi ma aspon nekolik bankovnich operaci v cene, pripadne to stoji radove jednotky Kc (prevod), vyber z bankomatu taky neni problem, nekolik jich bude v cene (pripadne gratis). Osobne taky platim kartou vyjimecne - papirky jsou rychlejsi, efektivnejsi a mam prehled o jejich zasobe. Takze si je jen semotamo dojdu k bankomatu doplnit.
Nevidim taky duvod, proc zivit nepotrebneho prostrednika.
Musím říct, že pro dodání do velké firmy je právě lepší dobírka z jednoduchého důvodu:
Řidič si vás najde, jinak dává balík zpátky do auta a na depo.
Když je zaplaceno předem, hodí to někam do prázdna na první stůl co uvidí. To můžete pak zjistit, že to je u nějaké jiné firmy v objektu, atd. To se mi stávalo běžně. Už to nedělám.
Pokud bylo zboží v době objednávky skladem, máte dle jejich vlastních pravidel nárok na 500 odškodné - přihlašte se o to:
http://www.mall.cz/vyhody-nakupu#zitra-500
Jinak já jsem u nich nedávno taky zrušil objednávku - jeden den dopoledne mi poslali sledovací číslo balíku, druhý den nic nepřišlo, tak jsem doběhl večer na poštu a tam mi ochotně obvolali svá depa a zjistili, že ČP od nich ten balík ještě nepřevzala. Ale Mall se zachoval profesionálně: když jsem jim volal, co se děje, tak mi sami nabídli buď počkat nebo objednávku hned zrušit. Tak jsem zrušil, měl jsem už zaplaceno převodem - a peníze byly za 2 dny zpátky. Celkově hodnotím jejich přístup jako nadprůměrně vstřícný a profesionální (že se balík ztratí se holt občas stane - podstatné tedy je, jak se k tomu prodejce postaví).
Já třeba dávám přednost platbě kartou, ale v poslední době se začíná objevovat takový nešvar, že některé obchody označením "platba kartou" maskují systém Skrill (Moneybookers) - člověk si zvolí platbu kartou, ale místo toho, aby jen vyplnil údaje karty, vyzve ho to ještě, aby se přihlásil do účtu Skrill, a teprve tam vlastní platba proběhne.
Chápu, že to mnoho lidí odradí, a na druhou stranu nechápu ty obchody, které tohle používají - vždyť jim musí ze statistik být divné, proč spousta lidí po zvolení platby kartou tento proces nedokončí (protože je odradí nutnost registrovat se/přihlašovat se do nějakého dalšího účtu).
Strach, nepraktičnost, nejednotnost.
1) TV Nova se zasloužila o odpor k placení kartou na internetu.
2) Než prozkoumám jako zákazník možnosti platby na nějakém eshopu, tak mi to zabere čas, který mi nikdo nezaplatí. Navíc můžu předpokládat problémy jako je delší doba dodání, technické komplikace, pak každý nepozná, kdy je platba bezpečná (nepozná platební bránu), atd.
3) Každá banka si honí triko a vymýšlí proprietární systémy, než aby vznikla jednotná jednoduchá platforma, ať chci platit kartou nebo z účtu. Hrůza a děs. Kdo se v tom má vyznat? A ještě k tomu integrátoři payU a podobní, nic neříkající, v tom už se a ni pra** nevyzná. Pro občana vše bez záruky.
To jsou metody pro Geeky a ne pro lidi.
Dobírka a osobní odběr - to je naprosto přehledné, bez zdržení, bez technických komplikací, bez strachu ze zcizení peněz.
Z druhé stránky - obchodníka:
Náklady integrace každé platby jsou neskutečné, ale české banky to mají alespoň relativně dobře dokumentováno. Jenomže pro každou to děláte znova! Integrátory vylučuji - nekompletní, riziko, atd.
To slovenské ústavy, to je děs běs. VÚB je naprosto otřesná a nesplnitelná integrace. Programátor z toho dělal druhou nechtěnou diplomku.
Prostě když chcete pokrýt zajímavou cílovou skupinu, utratíte za integraci takové peníze, že se vám už nikdy nevrátí.
Všechno je tu špatně.
Číslo karty je informace, kterou nejsem ochoten svěřovat kdejakému eshopu (kdo ví jestli si ho neuloží a kdo ví, jestli by si vůbec všimli, kdyby se jim tam někdo naboural a databázi karet si stáhl). Takže když to chci rychle, tak dobírkou; když nespěchám, tak platba převodem. Akorát v GESu mě tuhle potěšili tím, že jako jedni z mála umožňují platby přes Paypal (to je jediný server, kterému jsem zatím svěřil číslo karty) - ale využil jsem to jen jednou a od té doby si říkám, kolik % jim z té platby asi zbyde, tak další objednávky už byly převodem (mám-li si vybrat jestli podpořit spíš GES nebo Paypal, tak GES je mi sympatičtější :)
To já zase mám opačnou zkušenost. Já zásadně věřím České Poště.
Česká Pošta mi balíky vždy dodá až do dveří a bez nějakého předchozího otravného zavolání. Jen SMSka, že bude dnes doručeno.
Naproti tomu soukromníci vždy brzo ráno otravuji telefonátem, zda budu dostupný a pak znovu volají, abych jim řekl jak se ke mně dostanou. Tímto přístupem si u mě nezískávají žádný respekt.
No jo, ale podle čeho poznám, že eshop je "solidní"? Mám na mysli ty malé, které často dokážou nabídnout lepší cenu než Alza, Mall atd. (a mají aspoň pár stovek kladných referencí na Heuréce, aby bylo jisté, že nepřijde cihla). Co se týče bankomatu, mám ho doslova za rohem, takže vybrat na dobírku není nejmenší problém. Ale kdybych ho měl dál, možná bych tu kartu taky použil častěji.
A jakým způsobem ověřím, že to co je v obchodních podmínkách odpovídá skutečnosti? Celá diskuse je tom, že pokud obchodu věřím, nemám s použitím karty problém; pokud obchod neznám => důvěřuji mu málo na to, abych mu chtěl svěřit číslo karty => na obchodní podmínky spoléhat nebudu.
Zajímavé: to jako že si mám připlatit stovku navíc za to, abych mohl vylepšit statistiku placení kartou? Dobírka je levnější a je taky v klidu. Navíc ty cenové rozdíly bývají větší, a do třetice: já se se svým nákupní sortimentem do 2-3 obchodů zdaleka nevejdu - vlastně jsem v málokterém obchodě nakupoval víckrát...
Jestli jim to chodi uz druhej den, to si muzou pogratulovat, delam pro firmu, rekneme na ceske pomery stredne velkou, a dostavaji souhrny vypis 1x tydne. Samo info ze platba byla provedena kartou se zapise do systemu a zbozi se distribuuje, jinak by zakaznich moh cekat taky 14 dnu, nez jeho prachy jsou doruceny na firemni ucet a dohledany.
mall - čerstá zkušenost:
čtvrtek objednávka + platba
pondělí - nic se něděje, v poledne mail s dotazem, bez reakce, cca v 16 hod. následoval telefonát - dáme na finanční na prověření
úterý - před polednem automatický mail - zboží expedováno, před devátou večer mail z PPL - převzetí balíku
Nějak jsem čekal minimálně mail na téma platba dohledána, omlouváme se za zpoždění - no asi jsem naivní...
To se pak nemůžou divit, že mají samé dobírky - naprostou většinu objednávek platím předem, ale po téhle zkušenosti až/jestli budu něco objednávat u mallu tak jedině dobírka....
Nevím proč se tolik brojí proti dobírce, ale není na ní přece vůbec nic špatného. I mě jako provozovateli eshopu plně vyhovuje a nevidím na níc historického. A pokud někdo nesnáší papírové peníze, může zaplatit buď normálně převodem z účtu nebo kartou zaplatit dobírku při převzetí - umožňuje to například PPL!
Jediné, komu může vadit malé procento online plateb v eshopech jsou provozovatelé karet, kteří u nás přichází o své 2% z objemu tržeb "za nic".