Duvod je jasny, motivace prodejce dodat zbozi co nejdrive, pokud se zaplati predem prodejce je motivovan najit zbozi co nejlevneji klidne i za cenu ze bude hledat dele (zvysi si zisk), kdezto kdyz clovek plati pri prevzeti je prodejce motivovat dodat zbozi co nejdrive aby mel penize.
No hlavně dalším problémem proč nakupuji na dobírku. Když udělám platbu převodem, tak v lepším případě to u většiny prodejců budou mít na účtě až druhý den a až třetí den mi teprve možná přijde balík. Vyjímkou je snad jen Alza.
Když vezmu teď kdekoli zboží na dobírku, zítra mi na 100% přijde pokud je skladem.
Hold by si prodejci měli došlápnou na banky, aby zrychlily své tempo.
U mě to tedy není žádný konzervatismus, ale jen je to takto rychlejší.
Tak to máte mylnou představu o používání platebních karet. Solidní eshop zásadně používá platební bránu. Tudíž prodejce za žádných okolnosti nemá přístup k informací ke kartě. Ten získá pouze informaci, že platba byla provedena.
Pokud nějaký eshop nabízí přímou platbu bez brány, pak je obezřetnost na místě, protože číslo karty jde přes prodejce a ten může kartu zneužít. Proto pokud někdo nabízí přímou platbu bez brány a nelze ho považovat za důvěryhodný, pak se nedoporučuje provést platbu kartou.
Docela se divím, že to ještě v dnešní době někoho odrazuje. Já už jsem si na platbu kartou zvykl a nemohu si to vynachválit. Zásadní výhodou oproti dobírky je, že nemusím mít u sebe peníze. Raději hned zaplatím kartou, než se zdržovat dojížděním do města, vybrat si z bankomatu potřebnou částku, objednat a předat přepravci (já osobně preferuji Českou poštu a ta platbu karty nemá). U platby převodem je zase nejistota data dodání.
Mé zkušenosti jsou pozitivní (z velkých mall.cz, alza.cz a pár menších). Většina zásilek přišla do druhého dne. Jen málokdy si dali kafíčko a dodali o den později.
Bohužel jste uplne vedle. V ČR (a Evropě obecně) naprostá většina e-shopů používá nějakou platební bránu (typicky provozovanou nějakou bankou), a obchodník se prostě číslo vaší karty ani jiný kód .. prostě nedoví.
O to tragičtější je, že zrovna paypalu jste číslo karty svěřil :)
Bohužel, finanční negramotnost a řada mýtů kolem karet stále vládne světem...
Tak to je přece jednoduché - projdete si objednávkou a podívat se, kam vás to pro platbu přesměrovalo :) U nás brány dělají vesměs banky + muzo.
jednak je moc velý na to, aby smohl dovolit na bezpečnost kašlat - já vám nevím :) To všechny ty banky, které kdy měly problém s úniky dat (ať už čísel karet, nebo jiných) byly taky .)
Každý eshop musí obsahovat obchodní podmínky. Pokud jej nemá, tak od něj pryč. Informace o platbách je buď v něm nebo pod nějakým odkazem (třeba způsob platby). Pokud je přítomna platba kartou, tak ve většině případu by tam měla být informace, že pro tuto možnost se používá platební brána (3d-secure, ČS, ČSOB, GoPay). Ostatně české eshopy využívají výhradně bránu. U zahraničních už tomu tak nemusí být. Tam už je lepší použít paypal nebo jemu podobné.
Fajn. A podle čeho jednoduše, rychle a hlavně SPOLEHLIVĚ poznám, zda eshop používá nebo nepoužívá bezpečnou bránu? Nakupuju pokaždé jinde, tak se mi fakt nechce to pokaždé nějak zdlouhavě ověřovat. Zrovna včera mě u platby přes paypal napadlo, zda bych vůbec poznal, kdyby prodejce přihlašovací stránku paypalu pouze imitoval a vyloudil ode mě heslo - a to paypal znám, zatímco s platebními branami desítek bank a dalších provozovatelů budu přicházet do styku mnohem méně často.
A ano, Paypalu věřím - jednak je moc velký na to, aby si mohl dovolit na bezpečnost kašlat, a jednak je jediný, komu jsem číslo karty svěřil, takže v případě pochybných pohybů na účtu budu hned vědět, odkud vítr fouká.
Hmm, tak projít celou objednávkou až do konce, jen abych zjistil, kam mě přesměrují na platbu, to mi nepřijde ani jednoduché (musím vyplnit své jméno a adresu a v některých eshopech se i registrovat), ani rychlé, a nakonec ani spolehlivé (leda bych si udržoval přehled o tuzemských platebních bránách + mohl si nějak snadno ověřit, že zrovna ten formulář, co mi právě teď strčili pod nos, opravdu odešle data jen a pouze té bance, o které mi tvrdí, že ho provozuje). Jenže, víte, já vlastně chci jenom nakoupit - fakt nechci před každým nákupem dělat audit zabezpečení prodejce. A když se nad tím zamyslím, tak se mi se vlastně nechce vyplňovat číslo karty ani u těch velkých a známých, kterým bych byl ochoten věřit - ono je pro mě totiž mnohem jednodušší/pohodlnější zaškrtnout tu dobírku než hledat kartu a opisovat číslíčka.
>> je moc velý na to, aby smohl dovolit na bezpečnost kašlat...
Ano, pro banky je takový incident nepříjemný, ale není likvidační. Zatímco u Paypalu, pokud se do něj někdo nabourá (a vlastně se to ani nemusí stát, úplně postačí, když se "pár" klientům začnou ztrácet peníze a Paypal bude jediný/hlavní podezřelý) - tak Paypal skončil. Proto musí Paypal na bezpečnost dbát o řád víc než banky. A zřejmě to dělá, jinak už by tu nejspíš nebyl (je to hodně lákavý cíl).
Já podstatě internetem žiji (práci), takže mám dostatečné vědomosti, abych věděl, co je co. Ale u obyčejného člověka je to docela složité. V tomto směru docela doporučuji použít již zmíněnou Heuréku. Skoro jakýkoli eshop se v něm objeví. Pokud tam existuje a reference jsou vesměs pozitivní a stránka působí solidně (obsahuje všechny potřebné informace - podmínky, cenu, dostupnost, podrobné informace, kontakt), tak nevidím důvod, proč bych u něj neměl nakupovat. V opačném případě být na pozoru a pořádně si rozmyslet, zda má smysl u něj nakupovat nebo najít jiný eshop.
Indikátorem špatného eshopu: výrazně nižší nebo vyšší ceny, chybí fyzický kontakt, chybí obchodní podmínky nebo je jen odfláknutý (okopírovaný), chybí informace o dostupnosti nebo je pouze obecný, pouze platba předem. Kromě tohoto lze využít i Heuréku. Pokud v něm eshop není, tak buď je nový nebo není eshop zrovna používaný. Plus negativní reference.
Prakticky asi jen tak, že si od něj objednáš zboží ;-). Ale popravdě. Pokud činnost odchodu nesouhlasí s obchodními podmínkami, pak od něj ruce pryč. A ještě na ně poslat ČOI.
Tak samozřejmě celá diskuze je pouze o tom, zda někomu věřit nebo ne. Pokud si nejsem jistý nebo nevěřím, tak samozřejmě nebudu dávat své číslo karty. Těch obchodů je habaděj.
A jako vždy se nabízí alternativa. Když nechci svěřovat kartu někomu cizímu, ale jinou možnost nemám, tak je tu dobírka.
V civilizovanejsi casti sveta je banka plne zodpovedna za vsechny operace, staci prohlasit ze ste operaci neuatorizoval a je to problem banky, protoze jinak by ty karticky nikdo nikdy nepouzil. On totiz neni vubec zadny problem aby si pokladni (napriklad) prispendlila na svetr kamerku, a vsechny potrebne informace ziska pri vasi platbe v libovolnem krame.
Číslo karty je informace, kterou nejsem ochoten svěřovat kdejakému eshopu (kdo ví jestli si ho neuloží a kdo ví, jestli by si vůbec všimli, kdyby se jim tam někdo naboural a databázi karet si stáhl). Takže když to chci rychle, tak dobírkou; když nespěchám, tak platba převodem. Akorát v GESu mě tuhle potěšili tím, že jako jedni z mála umožňují platby přes Paypal (to je jediný server, kterému jsem zatím svěřil číslo karty) - ale využil jsem to jen jednou a od té doby si říkám, kolik % jim z té platby asi zbyde, tak další objednávky už byly převodem (mám-li si vybrat jestli podpořit spíš GES nebo Paypal, tak GES je mi sympatičtější :)
No jo, ale podle čeho poznám, že eshop je "solidní"? Mám na mysli ty malé, které často dokážou nabídnout lepší cenu než Alza, Mall atd. (a mají aspoň pár stovek kladných referencí na Heuréce, aby bylo jisté, že nepřijde cihla). Co se týče bankomatu, mám ho doslova za rohem, takže vybrat na dobírku není nejmenší problém. Ale kdybych ho měl dál, možná bych tu kartu taky použil častěji.
A jakým způsobem ověřím, že to co je v obchodních podmínkách odpovídá skutečnosti? Celá diskuse je tom, že pokud obchodu věřím, nemám s použitím karty problém; pokud obchod neznám => důvěřuji mu málo na to, abych mu chtěl svěřit číslo karty => na obchodní podmínky spoléhat nebudu.
Zajímavé: to jako že si mám připlatit stovku navíc za to, abych mohl vylepšit statistiku placení kartou? Dobírka je levnější a je taky v klidu. Navíc ty cenové rozdíly bývají větší, a do třetice: já se se svým nákupní sortimentem do 2-3 obchodů zdaleka nevejdu - vlastně jsem v málokterém obchodě nakupoval víckrát...