Hlavní navigace

Česká Ataccama čistí velká data, roste a hledá nové lidi

21. 10. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Ataccama
Česká firma vytváří nástroje pro práci s daty. Soupeří s giganty jako Oracle či IBM a ve své oblasti patří k nejlepším na světě.

Ataccama nepatří mezi veřejně nejznámější česká jména mezi mladými technologickými firmami. Vykazuje ovšem čísla, která ji rozhodně řadí mezi zajímavější projekty. Firma meziročně roste o 30 procent a za poslední fiskální rok vykázala tržby 15 milionů dolarů. „Chceme růst rychleji,“ říká k dalším plánům výkonný šéf Ataccamy Michal Klaus.

V tom, co dělá, patří Ataccama mezi absolutní světovou špičku, někdy je dokonce úplně nejlepší. Česká firma vyvíjí softwarové nástroje pro analýzu, čištění a remasterování dat. V současné době má řadu velkých klientů jako jsou American Airlines, GE Capital, dceřinka Lufthansy AirPlus, Lloyds Bank, další velké americké banky či největší tuzemští hráči z oblasti telekomunikací, bankovnictví (ČSOB, KB a další) a zdravotnictví.

Český podnik v mnohém konkuruje zavedeným obrům typu Oracle, IBM, SAS či Informatica. V soubojích dokáže často uspět i díky rychlosti. „Deal s GE jsme kompletně dotáhli asi za čtyři měsíce,“ nastiňuje Klaus. „Když někomu máme možnost naší technologii předvést, většinou už si nás koupí.“ Ataccama se zároveň stala vizionářem v tradičním Magic Quadrantu od Gartneru a mezi její partnery patří třeba Teradata.

Růst o desítky lidí

V pobočkách v Praze, Kanadě, Spojených státech, Londýně, Německu a Rusku firma zaměstnává kolem 65 lidí a aktuálně se snaží sehnat další. „Původně jsme v aktuální vlně chtěli získat asi patnáct lidí, nakonec to ale bude víc,“ navazuje Klaus. „Trhu se daří a chceme být agresivnější.“

Centrála v pražském Karlíně tak počítá s dvacítkou nových zaměstnanců, pobočka v Torontu pak s desítkou. Kromě lidí do vývoje se hledají také chytré mozky do pre-sales, konzultanti a technická podpora. Zájem přitom není pouze o seniorní lidi, asi 50 procent nově zaměstnaných lidí jsou absolventi, které si pak firma vychovává.

Ataccama je v současné době v určitém přelomovém období. Firma vznikla v roce 2007 jako podnik vyčleněný z big data společnosti Adastra, konkrétně na základě vyvíjených interních nástrojů pro práci s daty, ve kterých vedení našlo potenciál. Nový podnik tak tyto aplikace začal rozvíjet s tím, že s expanzí byznysu pomáhala i síť samotné Adastry. Tak to ostatně funguje dodnes a Ataccama je součást Adastra Group.

Ataccama
Autor: Ataccama

Ataccama

Nyní je Ataccama ve fázi, kdy své nástroje převádí do cloudu jako službu (SaaS). Doposud je prodávala pouze jako tradiční licence (cena na základě různých modulů) s tím, že tomuto modelu bylo podřízeno také uvádění nových verzí, upgradů a podobně. Roční inovační cyklus se nyní s přechodem na cloud výrazně zkrátí a Ataccama tak buduje vývoj postavený na DevOps.

„Do cloudu nejdříve převedeme jeden modul, konkrétně pro Reference Data Management. Postupně ale portujeme všechny části, trvat by nám to mělo asi osmnáct měsíců,“ počítá Klaus.

Po třech letech v profitu

Důvodů, proč přejít na cloud, je více. Je to moderní, to zaprvé. Požadují to také partneři, které software Ataccamy prodávají, konkrétně například Infor. „O modelu SaaS asi budeme zákazníky hodně přesvědčovat, otevře to ale nový segment trhu. Ale hlavně všichni chtějí vědět, jestli tímto směrem jdeme. Chceme být připraveni, až jednou i ty velké banky ke cloudu dospějí. Chceme dělat produkty i pro trhy, které se teprve tvoří,“ navazuje Klaus.

Asi 65 procent tržeb Ataccamy pochází ze severoamerického trhu. Celkově má společnost přes 250 zákazníků z různých zemí. Hodně úspěšná je historicky v Rusku, tam ovšem vzhledem k posledním událostem situace trochu chřadne (z původních patnácti lidí tam zbyla třetina). Do Asie se Češi prozatím nechystají, není to součástí strategie a z této oblasti rovněž chybí zkušenosti.

BRAND24

Do prvotního rozvoje Ataccamy vložila peníze mateřská Adastra a veškerý další rozvoj se financoval z rozběhnutého byznysu. „Po třech letech se Ataccama stala profitabilní. Vše je to organický růst,“ doplňuje prezident Adastra Group Jan Mrázek.

Ataccama se v loňském roce v Praze přestěhovala do nových kanceláří v karlínském Futurama Business Parku. Tam mimo jiné pořádá setkání Hadoop User Group (HUG). Hadoop je technologie, kterou firma sama velice aktivně využívá. Platforma Ataccamy je od začátku čistá Java a s Hadoopem si dobře rozumí. Své cloudové produkty chce společnost provozovat na Amazon Web Services.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Reportér Lupa.cz a E15. O technologiích píše také do zahraničních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).