Hlavní navigace

Česká diplomacie na Internetu? Nic moc!

Edvard Kožušník

Jezdíte často do zahraničí? Potřebovali jste někdy pomoc na našem konzulátu nebo velvyslanectví? Pokoušeli jste se hledat jejich informace a služby na Internetu? Nedávno byly zprovozněny stránky Velvyslanectví České republiky v Kanadě. Nedalo mi to a trochu jsem se po naší diplomacii na Internetu porozhlédl.

Stav, na který jsem narazil, je však tristní. Z 89 velvyslanectví ze seznamu na MZV ČR jich má pouze 13 (14,6 %) vlastní internetovou stránku. Možná by šlo namítnout, že se jedná o záměr a že Internet je aktuální jen pro některé země. Stejně by se dalo říci, že kvantita by neměla být na úkor kvality. Problém je ale v tom, že internetové stránky zřejmě vznikaly bez jasné koncepce MZV ČR – pouze z vlastní iniciativy pracovníků zastupitelských úřadů. Jen tím si dokážu zdůvodnit, že stránky nejsou např. ve Francii, ale jsou v Alžíru. Jednotná obsahová a grafická koncepce chybí rovněž. Všech 13 funkčních webů má zcela jiná menu a grafiku. Také domény jsou zavádějící jak pro návštěvníky stránek ze zahraničí, tak z České republiky. Jako příklad uvádím Kanadu – www.czechembassy.org , Švédsko –czech-embassy.aran.cz/embassy.htm a Jihoafrickou republiku – www.mzv.cz/pretoria .

Nad čím se na ministerstvu nezamysleli

Každý v oblasti Internetu vám poradí, že než spustíte internetové stránky, musíte se zamyslet nad účelem, cílovou skupinou návštěvníků, strukturou a obsahem. U institucí tohoto typu může být Internet významným pomocníkem a výrazně šetřit náklady na komunikaci se zájemci o informace a služby. Ani na jednom z 13 webů jsem však nenašel něco jako formulář pro komunikaci s návštěvníky stránek.

Ostatní české vládní organizace v zahraničí

Zde je stav o poznání lepší. Co ale chybí, je internetová koordinace a jakákoliv provázanost na ostatní. V zahraničí aktivně ve větším rozsahu působí čtyři organizace.

CzechInvest, která láká zahraniční investory prostřednictvím svých sedmi zahraničních kanceláří – stránky mají v angličtině, němčině a částečně i v japonštině.

Nejaktivnější na Internetu se jeví Česká agentura na podporu obchodu/CzechTra­de, která má za úkol podporovat český export. Její zahraniční síť je nerozsáhlejší, a proto integrovala do jedné adresywww.czechtradeoffices.com základní informace o své činnosti ve 14ti jazycích. Jako snad jediná na svých zahraničních webech nabízí přímo služby v zahraničí, a to jak pro české exportéry, tak pro zahraniční dovozce.

Další organizací je Správa českých center v zahraničí, která jako příspěvková organizace MZV ČR spravuje v zahraničí Česká centra a propaguje Českou republiku prostřednictvím kulturních a dalších akcí. Jejich situace na Internetu je výrazně lepší než samotného ministerstva, ale také zde chybí jednotící linie.

Česká centrála cestovního ruchu je z výše uvedených absolutně „internetově“ nejhorší. Jejím posláním je propagovat Českou republiku jako turistický cíl. Internet je pro to nástroj jako dělaný a konkurence (např. Rakousko) jej efektivně využívá. Minulý rok v létě tato organizace vypsala tendr na vývoj a provozování informačního systému včetně online rezervací kulturních akcí a ubytování v ČR. Jak tento tendr dopadl nevím, ale stránky se od té doby příliš nezměnily a nemají ani anglickou verzi.

Státní informační politika?

Všichni víme, že tato vláda jako první deklarovala otevřeně podporu Internetu. Existuje státní informační politika, akční plán, máme dokonce i ministra. Realizace, až na výjimky, však pokulhává. Minimálně směrem do zahraničí. Tam se dnes Česká republika na Internetu moc reprezentativně netváří.

Našli jste v článku chybu?

13. 5. 2001 8:11

Jan Kavan ml. (neregistrovaný)
Soukromé firmy za nás adresy atd. uvádějí. Stačí se podívat třeba na: http://www.travelguide.cz/specguide/embassyCZ.asp Tak proč bychom to duplikovali.

12. 5. 2001 12:24

Edvard Kožušník (neregistrovaný)
A vidíte nějake řešení? Vyměnit zodpovědné osoby nebo je vzdělávat?
DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Podnikatel.cz: Podnikatelům dorazí varování od BSA

Podnikatelům dorazí varování od BSA

Vitalia.cz: Máslo? Margarín? A co takhle sádlo?

Máslo? Margarín? A co takhle sádlo?

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

DigiZone.cz: Velká cena v Abú Dhabí: 131 ti­síc diváků

Velká cena v Abú Dhabí: 131 ti­síc diváků

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU